دل نوشته عمره دانشجویی؛
این تاریخی ترین سجده عمر توست...

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۳:۵۴:۵۸

سرها پایین، چشم ها را ببندید، آرام قدم بردارید، نزدیک و نزدیک تر. زانو بزنید. چشم ها را بگشایید و خانه حضرت حق جل جلاله را نه فقط با چشم ظاهر که با چشم دل بنگرید. سر به سجده بگذارید...

آخه حاجت به این کوچیکی!


در صحن حرم مطهر نبوی در مدینه منوره میان دانشجوهای سفر اولی غوغایی بر پا بود. هر یک از آنها در مورد سه حاجتی که در هنگام اولین نگاه به کعبه از خدا خواهد داشت بحث داغی صورت داده بود. از سلامتی و عاقبت بخیری تا .... یکی از زائران دانشجو گفت: من سرپرستی یک بچه یتیم را بر عهده دارم. از خدا می خواهم این توانایی را به من بدهد تا بتوانم متکفل 100 بچه یتیم شوم. در این میان دانشجویی گفت: من از خدا خواهم خواست که این سفر یکبار دیگر نیز قسمتم شود. دیگری با تعجب پرسید: فقط یکبار دیگر، همین؟ گفت: بله.

گفتم مگر از بنده خدا درخواست می کنی؟ عظمت خدا را در نظر بگیر و حاجت های بزرگ بخواه. به بزرگیش، به سخاوتش، به رحمن و رحیم بودنش. انشاء ا... متعدد نصیبت شود. می توانی زرنگ باشی و تنها یک درخواست داشته باشی. آن هم اینکه "خدایا ! همه حاجت هایم که تو به صلاحم دانستی در اجابتش تعجیل فرما!

گریه کودک پنج ساله


سفر به سرزمین وحی همواره خاطره انگیز است و البته حاشیه های خواندنی و جالب به همراه دارد. از لحظه ثبت نام تا هنگام بازگشت به میهن-. حتماً هر کسی که توفیق تشرف یافته اینگونه خاطرات و حاشیه ها را دارد. یکی از این خاطرات:

آقا سید محمدامیر که الان دیگر باید او را حاج سید محمدامیر بگوییم، تنها 5 سال داره و این، سفر دومش در عمره است. ایشان در سفر، به سبب تلاوت قرآن، اجرای اشعار مذهبی و دینی و البته کمی هم شیطنت های کودکانه، برای اهالی کاروان و حتی مسوولان در هتل های محل اقامت، فردی شناخته شده بود.

گریه های او در لحظه وداع از مدینه توجه خیلی ها را جلب کرده بود. اشکهایش جاری می شد و می گفت می خواهم باز هم در مدینه بمانم.

این است آثار معنوی زیارت رسول اکرم (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه بقیع (ع). امیدوارم ما هم از آن لحظه ها بهره کافی را برده باشیم و دیگران هم بتوانند از فضای معنوی حرم حضرت رسول(ص) بهره مند شوند.

حاجی افتخاری


حتما دیدید که به افرادی که در فعالیتی، کار برجسته و بزرگی انجام داده اند و هر چند شاید در آن دانشگاه یا رشته بصورت آکادمیک درس نخوانده و تحصیلات عالیه را نگذرانده باشند "دکترای افتخاری" می دهند. این امر نشان از عظمت آن کار و تلاش شایسته تقدیر آن فرد دارد.

امسال هم، ما از میان صدها هزار نفر برگزیده شده ایم تا کار بزرگی انجام دهیم. راهی سرزمین وحی شدن و انجام اعمال و زیارت خانه خدا با کوله باری از التماسهای دعا و چشمهای منتظر، مسوولیت بس سترگی است. هر چند حج فقط مربوط به ایام ذی حجه است -که جیب بنده و امثال بنده به آن نمی رسد- و آن زائران را حاجی می گویند اما همین عمره مفرده دانشجویی خودمان را هم می شود حج عمره گفت. یعنی وقتی انشاء ا... با دست پر از این سفر معنوی برگردیم هر کدام یک "حاج آقا" یا "حاج خانم" افتخاری از دانشگاه الهی دریافت کرده ایم.

پس قبل و حین و پس از آن به گونه ای سعی کنیم تا شایستگی کسب این عنوان افتخاری را داشته باشیم. باید سعی کرد تا به صفا رسید. خوش به حال حاجی های مقبول.

سجاده تاریخی


برخی امور در زندگی انسان تنها یکبار اتفاق می افتد و برخی فرصت ها فقط یکبار پیش می آید و بس. حتی هر چند بعضی کارها و اعمال هم در زندگی آدمها ممکن است بارها و بارها تکرار شوند؛ اما معدودی از آنها ماندگار و تاریخی می شوند. برای عمره گزاران سفر اولی نیز یک لحظه تاریخی وجود دارد.

سرها پایین، چشم ها را ببندید، آرام قدم بردارید، نزدیک و نزدیک تر. زانو بزنید. چشم ها را بگشایید و خانه حضرت حق جل جلاله را نه فقط با چشم ظاهر که با چشم دل بنگرید. سر به سجده بگذارید. الله اکبر، الحمد لله، سبحان الله، شکرا لله. حال سه حاجتی را که بارها و بارها در باره آن فکر کرده ای و بارها آن را تکرار نموده ای از خدای بزرگ بخواه.این تاریخی ترین سجده عمر توست...

علی رضا شجاعی،دانشجوی دکتری - کاروان ضیوف الرحمن

ارسال نظر