ویژه نامه مبعث رسول مهربانی؛حضرت محمد(ص)

۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ۱۶:۵۷:۰۷

انگيزه بعثت، نزول وحي و نزول قرآن است و انگيزه تلاوت قرآن بر بشر اين است که تزکيه پيدا کنند و نفوس مصفّا بشوند، از اين ظلماتي که در آن‏ها موجود است تا قابل این بشوند که کتاب و حکمت را بفهمند.


«انگيزه بعثت، نزول وحي... و نزول قرآن است و انگيزه تلاوت قرآن بر بشر اين است که تزکيه پيدا کنند و نفوس مصفّا بشوند، از اين ظلماتي که در آن‏ها موجود است تا بعد از اين‏که مصفّا شدند، ارواح و اذهان آن‏ها قابل اين بشود که کتاب و حکمت را بفهمند. انگيزه بعثت اين است که ما را از اين طغيان‏ها نجات دهد و ما تزکيه کنيم خودمان را، نفوس خودمان را مصفّا کنيم... اگر اين توفيق براي همگان حاصل شد، دنيا يک نوري مي‏شود نظير نور قرآن و جلوه نور حق.»

داستان بعثت

ماجراي بعثت حضرت پيامبر(ص)، با نقل‏ هاي متفاوتي روايت شده است. چه سخني رساتر و شيرين ‏تر از بيان امام هادي (عليه ‏السلام) که مي ‏فرمايد: «هنگامي که محمد (صلي‏ الله‏ عليه‏ و‏آله و سلم) تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا مي‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار مي‏ نگريست و از آنچه مي‏ديد، به ياد عظمت خداي آفريننده مي ‏افتاد و آن‏گاه با روشني خاصي به عبادت خداوند مشغول مي ‏شد. چون به چهل سالگي رسيد، خداوند، دل او را بهترين، روشن ‏ترين و خاضع‏ ترين دل‏ها يافت. در آن لحظه‏ ها، جبرئيل به سوي او آمد و بازوي او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئيل گفت: اي محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفريد. پس جبرئيل، رسالت خود را به انجام رسانيد و به آسمان‏ها بالا رفت و محمد نيز از کوه فرود آمد. در اين هنگام، خداوند، کوه ‏ها، صخره‏ ها و سنگلاخ ‏ها را به سخن آورد، به گونه ‏اي که به هر کدام مي‏رسيد، اداي احترام مي‏ کردند و مي‏ گفتند: السلام عليک يا حبيبَ اللّه‏، السلام عليک يا ولي اللّه‏، السلام عليک يا رسولَ اللّه‏.»

مهم ترين پيام بعثت

توحيد، اصلي‏ ترين و مهم ‏ترين پيام بعثت است. فراگيري اين اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دين توحيد شناخته مي‏ شود. در قرآن کريم، اصل توحيد، ساختار کلي همه آيات است و نخستين پيام همه پيامبران پيشين نيز اصل توحيد بوده است: «پيش از تو هيچ پيامبري نفرستاديم، مگر آنکه به وي وحي کرديم که معبودي جز من نيست، پس تنها مرا پرستش کنيد».(انبياء: 25)

از سوي ديگر، توحيد فقط راه ‏حلي براي بحران‏هاي دوران جاهليت نبوده است. توحيد، شعار محض نيست. توحيد؛ يعني نفرت و دوري و نفي همه طاغوت‏ها. توحيد؛ يعني تکيه نکردن به هيچ قدرتي جز قدرت و عظمت الله. با اين مفهوم، انسان قرن 21، بيش از هر زمان ديگر به اين اصل حياتي نياز دارد. بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏ هاي دروني و بيروني خود، از هر گونه پيشرفت و سعادت واقعي بازمانده است. توحيد؛ يعني نپذيرفتن هيچ‏گونه بي عدالتي. با اين وصف، از شخصي‏ترين رفتار انسان تا قانون‏گذاري براي حکومت جهاني، جايگاه اجراي اصل توحيد است. بدون توحيد و مبارزه با قدرت‏هاي بيگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشي ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

بعثت در کلام حضرت فاطمه (س)

«پروردگار بزرگ، به پايان همه کارها دانا بود و بر دگرگوني‏ هاي روزگار در محيط بينا و به سرنوشت هر چيزي آشنا. محمد (صلي‏ الله‏ عليه‏ و‏آله و سلم) را برانگيخت تا کار خود را به اتمام و آنچه را مقدر ساخته به انجام رساند. پيغمبر که درود خدا بر او باد، ديد که هر فرقه ‏اي ديني گزيده و هر گروه در روشنايي شعله ‏اي خزيده و هر دسته به بتي نماز برده و همگان ياد خدايي را که مي‏ شناسند از خاطر سترده‏ اند. پس خداي بزرگ تاريکي‏ ها را به نور محمد(ص) روشن ساخت و دل‏ها را از تيرگي کفر بپرداخت و پرده‏ هايي را که بر ديده ‏ها افتاده بود، به يکسو انداخت.»


جهان قبل از بعثت در کلام امام علي (ع)

خداوند، پيامبر اسلام را هشدار دهنده جهانيان مبعوث فرمود تا امين وحي الهي باشد. آن‏گاه که شما ملت عرب، بدترين دين را داشتيد و در بدترين خانه زندگي مي‏ کرديد و ميان غارها، سنگ‏ هاي خشن و مارهاي سمّي خطرناک و فاقد شنوايي، به سر مي‏برديد. آب‏هاي آلوده مي ‏نوشيديد و غذاهاي گلو آزار مي ‏خورديد. خون يکديگر را مي ‏ريختيد و پيوند خويشاوندي را مي‏ بريديد. بت‏ها ميان شما پرستش مي ‏شد و مفاسد و گناهان شما را فرا گرفته بود.

خدا، پيامبر اسلام را زماني فرستاد که مردم در فتنه‏ ها گرفتار شده، رشته‏ هاي دين پاره شده و ستون‏ هاي ايمان و يقين ناپايدار بود. ... راه رهايي دشوار مي‏نمود و پناه‏گاهي وجود نداشت. چراغ هدايت، بي‏نور شده و کوردلي همگان را فرا گرفته بود. خداي رحمان معصيت مي‏شد و شيطان ياري مي‏ گرديد.

ملت‏ ها در خواب عميقي فرو خفته بودند. فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته بود. اعمال زشت رواج يافته بود. آتش جنگ همه ‏جا زبانه مي‏ کشيد و دنيا، بي‏نور و پر از مکر و فريب گشته بود. هوا و هوس بر مردم چيره شده بود. ... ناداني‏هاي جاهليت، پست و خوارشان کرده بود و در امور زندگي سرگردان بودند و بلاي جهل و ناداني دامن‏گيرشان بود.

مولفه‌هاي جاهليت در کلام امام علي (ع)

سال‏ هاي طولاني بر مردمي گذشت که بر اثر دوري از مکتب پيامبران، در منجلاب گمراهي و فساد غوطه‏ ور بودند، نه امنيت جاني داشتند، نه امنيت مالي و ناموسي. سايه شوم جهل و تعصب همه جا را تاريک کرده بود. ظلم و بيداد گري و لجاجت و انواع جنايات هولناک، همه را به ستوه آورده بود؛ به گونه ‏اي که به فرموده علي (عليه ‏السلام) «ميوه درخت جاهليت فتنه و آشوب و غذاي مردمش مردار گنديده، لباس زيرينشان ترس و وحشت و لباس رويينشان شمشير بود. آب حيات انساني در زمين فرو رفته بود و منارهاي هدايت، کهنه و فرسوده شده و پرچم‏ هاي گمراهي و تيره‏ بختي آشکار گرديده بود.»

هدف از بعثت در کلام امام علي (ع)

خداوند، حضرت محمد را به حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بت‏ها رهايي بخشد و به پرستش خود راهنمايي کند و آنان را از پيروي شيطان نجات دهد و به اطاعت خود کشاند.

پس خداوند، رسولان خود را در ميان مردم برانگيخت و پيامبرانش را پياپي به سوي آنها فرستاد تا از مردم اداي عهد و پيمان فطرتي را که با پروردگارشان بسته بودند، بخواهند و نعمت فراموش شده او را به ايشان يادآوري کنند و با تبليغ دلايل روشن، وظيفه رسالت را انجام دهند و نيروي عقل ‏هاي مردم را که زير غبار کفر و شرک و گمراهي پنهان شده بود، برانگيزانند و به کار اندازند و آيات بزرگ الهي را به ايشان بنمايانند.

خداي سبحان براي وفاي به وعده خود و کامل گردانيدن دوران نبوت، حضرت محمد را مبعوث کرد؛ پيامبري که از همه پيامبران، پيمان پذيرش نبوت او را گرفته بود. نشانه‏ هاي او شهرت داشت. و تولدش بر همه مبارک بود.

برکات بعثت در کلام مقام معظم رهبري

مقام معظم رهبري حضرت آيت اللّه‏ خامنه ‏اي ـ دام ظله العالي ـ، بعثت پيامبران را از حوادث بي‏نظير عالم و داراي آثاري ماندگار براي حيات بشر برشمرده و مي‏ فرمايند: «هيچ حادثه ‏اي از قبيل انقلاب‏ هاي بزرگ، مرگ‏ها و حيات هاي ملّت‏ ها، پديد آمدن اشخاص بزرگ، از بين رفتن اشخاص بزرگ، ظهور مکتب‏ هاي گوناگون، اهميتش براي بشريت به اندازه بعثت‏ هاي انبيا نيست. هم‏چنان که امروز شما مي‏بينيد، ماندگارترين شکل‏ هاي فکر و ذهن آحاد بشر، همان شکل‏ هايي است که اديان به آن‏ها داده ‏اند و تا ابد هم همين ‏طور خواهد بود. اگرچه امروز بسياري از کسان در عالم هستند که مستقيما خود را در پرتو اشعه بعثت نبي‏اکرم قرار نداده ‏اند، يعني غير مسلمان‏ ها، اما همان‏ ها هم از برکات اين بعثت، تاکنون منتفع شده ‏اند.»

منبع:شبکه قرآن و معارف سیما