انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ۱۴:۴۸:۳۲

از مهم ترین دستاوردهای منطقه ای و جهانی انقلاب اسلامی ایران بیدار شدن و مبارزه ملتها علیه حکومت های ظالم در جهان اسلام، اروپا و آمریکاست.

جهان اسلام در غرب آسیا (خاورمیانه) که به تعبیر غربی ها، قلب جهان است از قرون گذشته همواره مورد توجه استعمار گران بوده است؛ زیرا آنان معتقدند برای سلطه بر جهان، باید این منطقه را در اختیار داشته باشند؛ منطقه ای که اهمیت استراتژیک آن ریشه در موارد زیر دارد:

1 . مهد ادیان بزرگ الهی. 2. مهد تمدن های بزرگ بشری. 3 مرکز انرژی جهان. 4. چهار راه ارتباطی جهان.5 . مهد انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی.

غرب آسیا با بعثت انبیای اولوالعزم الهی و به ویژه با بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) مرکزی برای «تمدن سازی» حقیقی و تحول در زندگی بشر بوده است. از این رو، بهترین و دیرین ترین تمدن های بشری، مانند تمدن ایران، مصر و بین النهرین، در همین منطقه پدید آمدند. از سوی دیگر، 70 درصد منابع نفت و گاز شناخته شده جهان در این منطقه و در اختیار جهان اسلام است. علاوه بر این، این منطقه چهار راه ارتباطی سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا است و با ظهور انقلاب اسلامی ایران، تفکر بیداری اسلامی و رهایی از سلطه بیگانگان و آزادی و استقلال، به جهان عرضه شده است اما در طول قرن های متمادی، کشورهای اسلامی همواره مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار داشته­اند و استعمارگران از این موقعیت و شرایط منطقه سوء استفاده کرده راه سلطه خویش را هموار کرده­اند. جنگ های صلیبی از سوی غرب و تهاجم تیمور و مغول از شرق و در دو قرن اخیر توطئه های انگلیس، روسیه و آمریکا و پدید آوردن رژیم جعلی صهیونیستی، همه برای سلطه براین منطقه و چپاول و غارت و تحقیر مسلمانان بوده است.

انقلاب اسلامی بر پایه «مکتب»، «امت» و «امامت» اسلامی و دستاوردهای فرهنگی، علمی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و... آغازی بر پایان سلطه بیگانگان بر قلب جهان بوده است. کافی است به تحولات سه دهه گذشته کشورهای لبنان، فلسطین ، سوریه، مصر، عراق، یمن، بحرین، عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان به ویژه در سال های اخیر بنگرید؛ تا شاهد تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم انقلاب اسلامی بر مردم، دولت­ها و جنبشهای اسلامی این کشورها باشیم که اوج این تأثیرات در بیداری اسلامی فراگیر در منطقه به روشنی آشکار است.

بنابراین، با پیروزی انقلاب اسلامی و الگودهی در «خود باوری»، «اعتماد به نفس» و «روحیه جهادی»، ما شاهد رشد و شکل گیری گروه های مبارز اسلامی مانند «جهاد اسلامی» و«حماس» در فلسطین و «حزب الله» در لبنان بوده ایم و این حرکت ها، آغازی بر انتفاضه فلسطین و رهایی سرزمین مقدس بوده، ناقوس افول و سقوط رژیم جعلی صهیونیستی را به صدا در آورده است. عقب نشینی ذلت بار رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان پس از 22 سال در بهار2000م. (خرداد 1379) و عقب نشینی از غزه، پس از 38 سال در تابستان 2005م. (مرداد1384) و شکست سنگین تابستان 2006 م. (تیر و مرداد 1387) در تهاجم 33 روزه به لبنان و جنگ 22 روزه غزه در زمستان 2008 م.(دی 1387) و جنگ 8 روزه غزه در پائیز 2012 م .(آذر 1391) و .....، گواهی بر این مدعاست که رژیم صهیونیستی که در جنگ 1967 م. بخش هایی از فلسطین، سوریه، مصر و اردن را تصرف نمود، در جنگهای 33 روزه نتوانست یک روستای مرزی لبنان به نام «بنت جبیل» را اشغال و تصرف کند و در جنگ 8 روزه غزه نیز مجبور به پذیرش شرایط حماس برای برقراری آتش بس شد؛ زیرا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و احیای فرهنگ عاشورا ، ذلت ناپذیری ، شهادت طلبی و مقاومت را به آنها انتقال داده است.

شهید دکتر فتحی شقاقی، رهبر جهاد اسلامی فلسطین می گوید:

«این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروی از راه امام خمینی است ... امروز نیز شاهد هستیم که آیت الله خامنه ای همان مشی امام را ادامه می دهند».

«الیوت کوهن» استراتژیست معروف آمریکایی به دنبال شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه می گوید:

«اینکه مشتی جوان با اسلحه سبک و بدون پشتیبانی دیگران، چهارمین ارتش مدرن و مجهز جهان، یعنی ارتش اسرائیل را زمینگیر می­کنند، نشانه ای از یک پایان است. نظریه پایان تاریخ فرانسیس فو کویاما را باید فراموش کرد. آغاز این هزاره، آغاز سیطره نظام لیبرال دموکراسی آمریکا نخواهد بود. در پیشانی این هزاره ، تولد قطب قدرت اسلام نقش بسته و سر منشأ تمامی این حرکت های اسلام گرایانه و آزادی خواهانه، الگوی انقلاب اسلامی ایران است».

از همین روست که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا با وحشت می گوید: «خطر عمده، انقلاب اسلامی است» و جرج شولتز، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز می گوید:

«اگر خمینیسم در منطقه پیشرفت کند، منافع استراتژیک آمریکا آسیب خواهد دید و بدیهی است که منافع اسرائیل نیز ضربه خواهد خورد».

نفوذ و صدور انقلاب اسلامی در فلسطین و لبنان و پیروزی های آنان، امید، نشاط و خودباوری را از گروه ها و جنبش های مبارز اسلامی به سطح مردم آورد و «بیداری اسلامی»، حکومت های استبدادی و وابسته به استکبار را دچار بحران ساخته، سرنگون کرد و مردم با سردادن شعارهای الله اکبر از مساجد و نمازهای جمعه، قیام خود را شروع کردند و با مطالبات اسلامی و حمایت از رهبران مذهبی و جریان ها و افراد اسلامی قیام خود را گسترش دادند. جوانان مصری در شهریور1390 ش. سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی را تصرف کرده خواستار لغو قرار داد کمپ دیوید شدند. در یمن، تونس، بحرین و... نیز حرکت ها آغاز شد و اوج گرفت. با اوج گیری «بیداری اسلامی» ریچاردهاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا ، در سال 2011 م. نگرانی خود را از الگو گرفتن ملتهای مسلمان از انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت و نشریه گاردین چنین نوشت: «مردم بحرین نیز با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران به خیابان ها آمدند».

توماس فریدمن، تحلیل گر برجسته آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز می نویسد:

«اکنون در خاورمیانه، این بمب نیست که آمریکا را تهدید می کند؛ بلکه این بیداری ، آرمان گرایی و دینی شدن نسل امروز دنیای اسلامی است که با تنفر روز افزون از سیاستهای آمریکا به تقابل با دنیای عرب برخاسته است. بدون شک مهد این تفکر، جمهوری اسلامی ایران است و الگوی آنان، جوانان مسلمان ایرانی است».

این بیداری و اعتماد به نفس جهان اسلام، حتی به اروپا و آمریکا نیز سرایت کرد و جرأت مبارزه با نظام سرمایه داری را پدید آورده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در این باره فرمود:

«فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم، حرکات بیداری به وجود آمده باشد. این حرکت بیداری، تا قلب اروپا خواهد رفت آنروزی پیش خواهد آمد که همین ملتهای اروپایی، علیه سیاست مداران و زمامدارن و قدرتمندانی که آنها را یک سره تسلیم سیاستهای فرهنگی و اقتصادی آمریکا و صهیونیسم کردند، قیام خواهند کرد. این بیداری حتمی است. حرکت ملت ایران، امتداد و عمقش اینهاست».

این پیشی بینی چند هفته بعد، از اسپانیا آغاز و به آمریکا رسید و جنبش «تسخیر وال استریت» را پدید آورد. «ژیژیک»(فیلسوف جامعه شناس) در جمع معترضان «وال استریت» گفت: مشکل ما، فساد یا طمع نیست؛ مشکل، خود نظام سرمایه داری است؛ نظامی که شما را وادار می کند فاسد باشید».

لذا از مهم ترین دستاوردهای منطقه ای و جهانی انقلاب اسلامی ایران بیدار شدن و مبارزه ملتها علیه حکومتهای ظالم در جهان اسلام، اروپا وآمریکاست.