خدمات فرهنگی ستاد به زائران دانشگاهی اربعین حسینی؛
از طرح نائب الزیاره شهید تا روایتگری احلی من العسل در غرفه بدرقه زائرین دانشگاهی/تصاویر

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ ۱۳:۱۰:۰۹

ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای خدمت‌رسانی فرهنگی به قشر دانشگاهی کشور در سفر اربعین حسینی سال جاری برنامه های مختلفی را در غرفه «بدرقه» با مشارکت و همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای خدمت‌رسانی فرهنگی به قشر دانشگاهی کشور در سفر اربعین حسینی سال جاری برنامه های مختلفی را در غرفه «بدرقه» با مشارکت و همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با هدف ترویج فرهنگ مقاومت در پایانه مرزی شلمچه برگزار نمود.

اربعین حسینی به عنوان پدیده ای جدید در ایران، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرده است و در این میان تعداد زیادی از دانشگاهیان هم به این سفر معنوی اعزام می شوند.به همین منظور ستاد تصمیم گرفت تا با برپائی این غرفه خدمات محتوایی- فرهنگی را در ایام اربعین حسینی به زائرین ارائه نماید.

برنامه بدرقه زائران دانشگاهی در مرز شلمچه از روز سه شنبه 16 مهر از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با برپایی غرفه کلید خورد و همکاران ستاد از روز ۱۸مهرماه، فعالیت فرهنگی خود را رسما آغاز کردند و دانشگاهیان و دیگر زائرینی را که از این مرز عبور می‌کردند را بدرقه نمودند.

مهم‌ترین برنامه پیش بینی شده غرفه، طرح« زیارت به نیابت از شهدای دانشجو» بود. بر این اساس زائرین اربعین حسینی با شماره‌گیری کد USSDبه شماره #۲۵۴۲۵*۶۶۵۵*و دریافت نام شهید ، به نیابت از یک شهیدِ دانشجو سفر زیارتی خود را انجام دادند که قطعا برکات معنوی را برای زائر به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی ستاد که در قالب بسته فرهنگی الکترونیکی رایگان اجرا شد، برگزاری مسابقه به‌صورت روزانه بود و زائرین دانشگاهی با پاسخ‌گویی به سوالات در مسابقه شرکت نمودند. از هدایای پیش‌بینی شده برای این مسابقه، سفر زیارتی به مشهد و قم به مدت سه روز است، که بعد از اربعین حسینی قرعه کشی آن انجام و نفرات برتر معرفی خواهند شد.

در پایگاه ستاد در مرز شلمچه برنامه« روایتگری احلی من العسل» که پیوندی میان واقعه عاشورا و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، با حضور راوی صورت گرفت که مورد استقبال زائران حسینی قرار گرفت.

از دیگر فعالیت های غرفه برنامه واقعیت مجازی بود که زائرین بخش هایی از واقعه کربلا را به صورت تصویری مشاهده نمودند که با اقبال آنها مواجه می شد.تعزیه خوانی از دیگر مراسمی بود که توسط عوامل ستاد برگزار شد و فضایی معنوی را برای زائرین اباعبدالله الحسین(ع) رقم زد.

رادیو لبیک از دیگر فعالیت های فرهنگی ستاد بود که با اجرای برنامه های ادبی با محتوای اربعین سعی در تلطیف قلوب زائرین نمود.همچنین زائرین، حس و حال معنوی خود را در طرح" از حسین می گویم" با ما در میان گذاشتند که این لحظات ناب معنوی تصویربرداری شده و در شبکه اینترنتی لبیک به نمایش گذاشته خواهد شد.

غرفه ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در ایام حضور خود در مرز شلمچه به صورت شبانه روزی فعالیت نمود و مورد بازدید خیل عظیم زائرین از اقصی نقاط کشور که این پایانه را برای خروج از کشور و ورود به عراق در نظر گرفته بودند قرار گرفت.

علاوه بر زائرین، مسئولین کشوری،معاون وزیر ارشاد،فرمانده سپاه خرمشهر،امام جمعه شهر خرمشهر و رئیس منطقه آزاد اروند نیز از این غرفه بازدید نموده و از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته ابراز خوشنودی نمودند.

همچنین ستاد یک مسابقه فرهنگی نیز برای زائرین دانشگاهی اربعین در نظر گرفته است که در این راستا دانشگاهیان می‌توانند عکس‌ها و دلنوشته‌های خود از سفر اربعین حسینی را برای ستاد به نشانیatabat@labbayk.ir ارسال کنند که پس از این سفر، جشنواره فرهنگی برگزار خواهد شد و به بهترین آثار هدایایی اهدا خواهد شد.

ارسال نظر

نظرات کاربران :

  مهدی کاظمی :

با سلام، میخواستم بدونم سری بعد ثبت نام عتبات دانشجویی حدودا از کی شروع میشه و اعزامها از چه تاریخی خواهد بود؟ ممنون

  لبیک : باسلام در پاییز ثبت نام خواهیم داشت.زمان دقیق از سایت لبیک اطلاع رسانی خواهد شد