گفتگوی لبیک با دکتر شعبانی نیا،استاد دانشگاه آمریکا؛
هر وقت می خواهم آمریکا بروم، اول می‌آیم کربلا...

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۰:۰۹:۰۵

دکتر فریدون شعبانی نیا،استاد دانشگاه شیراز در کربلای معلی گفت: هر وقت می خواهم بروم آمریکا، اول می‌آیم کربلا تا خدای ناکرده آنجا پاگیر نشوم . امام حسین(ع) خیلی چیزها به من داده است.

دکتر فریدون شعبانی نیا،استاد دانشگاه شیراز،رئیس موسسه آموزش عالی برخط و از اساتید بین المللی در آمریکا و چین می باشد.با او در شهر کربلای معلی به گفتگو نشستیم که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می کنیم:

*آقای دکتر بفرمایید چندمین سفر است که با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به کربلا مشرف می شوید؟

دومین بارم هست که با کاروان های ستاد به دیدار امام حسین (علیه السلام) مشرف می شوم.قبل از پیروزی انقلاب، هنگام انقلاب فرهنگی برای تحصیل به آمریکا رفتم،۵سال در آنجا بودم و در زمان هشت سال دفاع مقدس به ایران برگشتم و در پایان جنگ دوباره به آمریکا رفتم.

من به این یقین رسیده ام وقتی به یک مطلبی اعتقاد پیدا کردی، باید هزینه اش را بپردازی،اعتقاد بدون هزینه امکان ندارد. امام حسین (علیه السلام) که می بینید امروزه از همه اقصی نقاط دنیا دورش می گردند هزینه پرداخت کرده است، بدون هزینه نمی توان مسلمان بمانید.

بنده هر وقت می خواهم بروم آمریکا، اول می‌آیم کربلا تا خدای ناکرده آنجا پاگیر نشوم . امام حسین(ع) خیلی چیزها به من داده، همین که توانسته ام از اول انقلاب تا به امروز نوسان پیدا نکنم، جای شکر دارد. لازم است تعریف شکر را از نظر خودم بیان کنم، تعریف شکر یعنی اینکه از خدا به خاطر چیزهایی که به تو نداده شکرکنی. برای شکر نعمت های مادی می توانیم بخشی از آن را در راه خدا خرج کنیم و نعمت غیر مادی را هم می توانیم با کار فرهنگی شکرش را بجا بیاوریم. از امام حسین(ع) می خواهم هرموقع می آیم کربلا افکار و اعتقادم سالم بماند.

برنامه های فرهنگی ستاد را چگونه می بینید؟

همایش احلی من العسل خیلی خوب بود که قبلا توفیق حضور در آن را نداشتم، ولی شاید در زمینه فرهنگی سفر بهتر بشود عمل کرد. با این وضعیتی که در جهان به وجود آمده، رسالت ما خیلی سنگین تر شده است و به نظر می‌آید این جو فرهنگی باید در سراسر جهان گسترش یابد،کما اینکه من دوستانی دارم که سالی یکبار از آمریکا به کربلا می آیند. باید فرهنگ و برکات زیارت را به آمریکا و اروپا هم انتقال بدهیم که در این صورت می توان در دنیا فرهنگ سازی کرد.

* سفرهای عتبات دانشگاهیان را چطور می بینید؟

تفاوت سفر عتبات دانشگاهیان با کاروان های دیگر کاملا مشهود است، شما با یک قشر فرهیخته و متفکر سر و کار دارید، بخشی از اینها اساتید هستند، بخشی دانشجوها و بخشی دیگر کارمندان دانشگاهها هستند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند:« اساتید افسران نهضت فرهنگی هستند» در نتیجه باید در این قسمت به روی افسران بیشتر تمرکز کرد، چون با تغییر یک استاد هزاران دانشجو تغییر می کند.

به نظر من این قشر با عامه مردم متفاوت است،نه از نظر عقیدتی، بلکه اگر یک مطلب برای این دوستان دانشگاهی جا بیفتد مسئله فرهنگی با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت.

*جمله پایانی خودتان را بفرمایید

خداوند زمان آفرینش جهان یک نقاشی کشیده و به دیوار زده است، این نقاشی، انقلاب امام حسین (ع) است. انقلاب امام حسین (ع) یک انقلاب کاملاً پویاست، اما برای اینکه این تابلو کامل‌تر شود همه ما نقش داریم که می توانیم به آن اضافه کنیم تا این تابلوی زیبا، زیباتر شود. نکته انقلاب حضرت همین است که همه دوران ها می توانند در زمان خودشان در این انقلاب نقش داشته باشند.