همايش عتبات دانشگاهيان استان فارس در دانشگاه شيراز برگزار شد

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۰۹:۳۰:۱۰

همايش قبل از سفر عتبات،ويژه دانشگاهيان استان فارس، با حضور رئيس و مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور، مديران، روحانيون و مسئولان استاني ، در تالار حكمت دانشگاه شيراز برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،همايش قبل از سفر عتبات،ويژه دانشگاهيان استان فارس، با حضور رئيس و مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور، مديران، روحانيون و مسئولان استاني ، در تالار حكمت دانشگاه شيراز برگزار شد.

اين همايش عصر روز چهارشنبه از ساعت 17 الي 19:30 با شركت اساتيد ، دانشجويان و كاركنان دانشگاه هاي استان فارس كه در قرعه كشي به عنوان زائر اصلي يا ذخيره انتخاب شده بودند، ترتيب يافت.

قرائت صلوات خاصه حضرت احمدبن موسي شاهچراغ(ع) توسط حاج سعيد خائف از خادمان حرم ،مولودي خواني به مناسبت شب ميلاد حضرت معصومه (سلام الله عليها)، پرچم گرداني پرچم حرم اباعبدالله الحسين(ع) ، پخش نماهنگ هاي متنوع و برپايي نمايشگاه عكس عتبات عاليات از جمله بخش هاي اين مراسم بود.

حجت الاسلام والمسلمين مرتضي مطهري پور؛رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور در همايش عتبات دانشگاهيان استان فارس در دانشگاه شيراز اظهار داشت :عليرغم مشكلات اقتصادي، از سراسر كشور 64 هزار نفر براي بيست و يكمين دور سفر به عتبات ثبت نام كردند كه در نهايت با تلاش هاي صورت گرفته امكان تشرف براي 13 هزار نفر مهيا گرديد.

حجت الاسلام والمسلمين مطهري پور ، يكي از مشخصه هاي عتبات دانشگاهيان را برنامه هاي فرهنگي پيش از سفر، هنگام سفر و پس از سفر برشمرد كه در قالب آن دانشجويان ضمن شركت در كارگاه هاي آموزشي با آداب زيارت و مسائل گوناگوني كه در سفر به عتبات به آن نياز دارند، به خوبي آشنا مي شوند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بيان اينكه ""نفرات اعزامي بايد بدانند كه مورد توجه خاص ائمه(ع) قرارگرفته اند و در بين تعداد بسياري، آن ها برگزيده شده اند""،خطاب به دانشجويان اعزامي اظهار داشت: پيشنهاد مي كنم تا با علم و آگاهي بيشتري به زيارت برويد تا بتوانيد از اين سفر معنوي نهايت استفاده را ببريد.

وي ، محبت را ريشه زيارت توصيف كرد و گفت : زيارت نمودي از شوق دروني انسان و نشان از محبت و ولايت اوست.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور اظهار داشت : تركيب "" عشق و ايمان "" و "" عقل و عاطفه "" از ويژگي هاي منحصر به فرد مكتب اهل بيت (عليهم السلام) است و بايد تلاش كنيم تا در زيارت حلقه اتصال خويش به معصومين را محكم نماييم.

حجت الاسلام والمسلمين مطهري پور، در بخش ديگري از سخنانش به برخي از ويژگي هاي اختصاصي امام حسين(ع) اشاره كرد و گفت : اين امام بزرگوار ،داراي شاخصه هاي ممتازي هستند كه هيچ انساني اين خصوصيات را ندارد و عزيزاني كه به حرم ايشان وارد مي شوند، بايد بدانند كه به كجا مي روند و به اهميت اين زيارت واقف باشند.

وي، همچنين به بيان گوشه هايي از توصيف و تمجيد بزرگان اهل سنت و غيرمسلمانان از امام علي (ع) پرداخت و گفت : شايسته است كه با مطالعه نهج البلاغه ، معرفت خويش را نسبت به آن امام همام افزايش دهيم.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور در ادامه با طرح اين پرسش كه "" چه كنيم تا از اين سفر بهره ببريم؟ "" بيان داشت : افزايش شناخت و معرفت، توبه حقيقي و همراهي و همدلي با همراهان و مسئولان كاروان ، از جمله مواردي است كه با توجه به آنها مي توانيم بيشترين بهره را از اين سفر معنوي كسب نماييم.

حجت الاسلام والمسلمين مطهري پور همچنين با گراميداشت ياد و خاطره شهدا ، تصريح كرد : امنيت و آرامش امروز ما نتيجه ايثارگري و مجاهدت آن به حق پيوستگان است و ضروري است كه در سفرهاي زيارتي به ياد آن گلگون كفنان باشيم.

وي ادامه داد : استكبار جهاني و دشمنان اسلام تلاش مي كنند كه با تفرقه افكني ميان مسلمانان ، عزت شيعه را خدشه دار كنند و در اين زمينه بايد فريب دشمنان را نخوريم و با بصيرت و هوشياري عمل كنيم .

مهندس زينلي؛ رئيس سازمان حج و زيارت استان فارس هم در اين همايش اظهار داشت : 145 دفتر و شركت زيارتي و بالغ بر 3 هزار كارگزار زيارتي در استان فارس فعال هستند.

وي افزود : از ميان اين 3 هزار نفر، 30 مدير توانمند براي كاروان هاي دانشگاهيان انتخاب و گزينش شده اند ؛ چراكه كاروان هاي دانشجويي از حساسيت و اهميت بالايي برخوردار است.

رئيس سازمان حج و زيارت استان فارس گفت : نامگذاري كاروان ها به نام شهدا و ""حرم تا حرم"" از جمله اقدامات فرهنگي اين سازمان براي هويت بخشي به كاروان هاي زيارتي بوده است.

حجت الاسلام و المسلمين جواد نيري ؛ مسئول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه شيراز هم در اين همايش ضمن تشريح معاني مختلف ""زيارت "" اظهار داشت : بالاترين حالت انسان رسيدن به مقام ""عندالله"" است و امام حسين (عليه السلام) و ياران باوفايش به اين مقام دست يافته اند.

وي ادامه داد : تمام ساحت هاي انسان يعني هم جسم ، هم عقل و انديشه و هم روح و جان ؛ بايد در زيارت حضور داشته باشد و به محضر امام راه يابد.

حجت الاسلام و المسلمين نيري ، امام شناسي را شرط راهيابي به محضر امام دانست و گفت: زيارت فرصتي براي بازسازي دروني است و بهره ما از زيارت به اندازه طهارت جسم و روح ماست.

وي با اشاره به نفرات اعزامي از استان فارس گفت: بالغ بر 3 هزار نفر از دانشگاهيان فارس براي شركت در بيست و يكمين دوره عتبات دانشگاهيان ثبت نام كرده بودند كه بر اساس قرعه كشي 550 نفر از آنها در قالب 14 كاروان (12 كاروان هوايي و 2 كاروان زميني) از اواخر تير تا نيمه مهر ماه اعزام خواهند شد .

در اين مراسم از زحمات حجت الاسلام و المسلمين شريفاني، قدرداني و حجت الاسلام و المسلمين جواد نيري به عنوان مسئول شوراي هماهنگي عمره و عتبات دانشگاهيان استان فارس منصوب شد.

همچنين همايش مديران عتبات عاليات استان فارس در تالار شهيد چمران دانشگاه شيراز برگزار شد.در اين نشست كه رئيس و مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور حضور داشتند؛ جمعي از مديران عتبات دانشگاهيان ، ديدگاه ها، پيشنهادات و انتقادات خويش را درخصوص مسائل فرهنگي و اجرايي كاروان ها بيان كردند.