علت نامگذاری خانه خدا به بیت الله‌الحرام چیست؟

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۰۹:۵۴:۴۶

امام صادق (ع) فرمودند: خانه‏ خدا را بیت الله‏ الحرام مى‏ نامند، به سبب آن که ورود کفّار به آنجا حرام است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، قرآن کریم در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسائل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسائل حج اشاره دارد و از شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن، بیش از یکصد و بیست آیه به عنوان «آیات الحج» لقب گرفته است.

برای آگاهی از مقام رفیع حج در قرآن و جایگاه بلند و عظیم حاجیان در این کتاب آسمانی، به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیات بیان‌گر احکام و تشریع‌گر مناسک حج براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی پرداخته شده که در این شماره، آیه۹۷سوره مائده مورد بررسی قرار گرفته است.

آیه

«جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَاماً لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ الْهَدْىَ وَالْقَلَائِدَ ذَلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏‏.»

ترجمه

خداوند، کعبه و بیت الله‏ الحرام را وسیله‏ سامان‏بخشى و قوام مردم قرار داده و نیز ماه حرام و قربانى‏ هاى بی نشان و نشان‏دار را (وسیله‏ برپایى مردم قرار داده است) این براى آن است که بدانید خداوند آنچه (از اسرار) در آسمان‏ها و زمین است مى‏ داند و خداوند به هر چیز آگاه است.

نکته‌ها

«قیام»، وسیله‏ پایدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خیمه. (1)

امام صادق علیه السلام فرمودند: خانه‏ خدا را بیت‏ الحرام مى‏ نامند، به سبب آن که ورود کفّار به آنجا حرام است. (2)

«هَدى»، قربانى بى‏ نشان است و «قلائد»، قربانى‏ هاى نشاندار.

مرکزیّت، امنیّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سیاست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است.

ماه هاى حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم که جنگ در آنها ممنوع است.

اجتماع میلیونى مسلمانان در مکّه، بدون تشریفات و امتیازات و بدون جدال لفظى و نزاع عملى در مکانى مقدّس، از امتیازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى که در پرتو مراسم حج حاصل مى‏ شود از قبیل: حلالیّت طلبیدن هنگام رفتن، دید و بازدید، رونق تجارى، پرداخت خمس و زکات، آشنایى با معارف و امّت‏ها، قرار گرفتن در قدیمى‏ ترین مرکز توحید، هم‏ ناله شدن با انبیا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه کردن در صحراى عرفات و مشعر، به یاد قیامت افتادن، مانور سیاسى و برائت از کفّار و سایر برکات را در نظر بگیریم، مى‏ فهمیم که این برنامه‏ هاى حج برخاسته از علم بى‏ نهایت خدایى است که بر همه چیز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى‏ تواند دستورى به این جامعیّت و جذّابیّت صادر کند.

پیام ها

1-حج، مایه‏ ثبات و قوام است. «قیاماً للناس»

2-سامان‏بخشى امور، نیاز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بیت‏ الحرام» و آرامش و امنیّت «الشهرالحرام»، و کارهاى پنهان و بى‏ نشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمین غذاى مورد نیاز دارد. «قیاماً للنّاس»

3-کسى حقّ قانونگذارى دارد که از تمام هستى آگاه باشد. «یعلم ما فى السماوات و ما فى الارض»

4-مسجد و مسلخ، وسیله‏ قوام دین و دنیاى مردم است. «الکعبة... الهدى و القلائد» امام صادق‏ علیه السلام فرمود: «جَعَلها اللّه لدینهم و معیشتهم» (3)

5 -حجّى که سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نیست. «الکعبة... قیاماً للناس»

6-اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمینه خداشناسى در آن رشد مى‏ کند. «قیاماً... لتعلموا ان اللّه...»

1)مفردات راغب.

2)تفسیر نورالثقلین.

3)تفسیر برهان.

ارسال نظر