حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده:
رمضان ماه سوختن همه گناهان است

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۰:۰۱:۲۲

خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا گفت: رمضان از ماده «رمض»گرفته شده به معنای ذوب شدن است که اثر و بقا ندارد برخلاف «حرق» که سوخته شدنی است که اثر و بقایا مثل سیاهی و خاکستر دارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده؛ خطیب بعثه مقام معظم رهبری در کربلا به وجه تسمیه ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان را «رمضان» گفتند؛ چون خداوند در این ماه اراده کرده است که بندگانش را بیامرزد و گناهانشان را محو کند به گونه ای که اثری از آنها باقی نماند.

وی گفت: به این ماه « شهر الصیام»( ماه روزه)، شهر الاسلام (ماه اسلام)، «شهر الطهور» (ماه طهارت و پاکی)، «شهر التمحیص» (ماه تصفیه و پاکی) و «شهر القیام» (ماه قیام و عبادت) و «شهرالله» (ماه خدا) گفتند و ماه خدا اضافه تشریفیه است که با سه گزینه برکت، رحمت و مغفرت به سوی ما آمده است.

حائری زاده افزود: برکت در لغت به معنی بسیاری و فراوانی توأم با سلامت و سعادت است و شامل برکت در عمر و مال و زندگی و علم می شود، به عنوان مثال برکت عمر مانند عمر فیض کاشانی که در عمر۸۴سالش۱۱۶جلد کتاب و مقاله نوشت و یا بوعلی سینا در سن شانزده سالگی تمام علوم و دنیای آن روز را در حکمت ، فلسفه ، طب و... آموخت.

وی گفت: علاوه بر سال های شمسی، قمری و میلادی، سال سیر سلوک بندگی هم وجود دارد که شروعش با ماه مبارک رمضان است و رحمت خدا به گونه‌ای است که نفسهای ما در این ماه ثواب تسبیح، خواب ما عبادت و روزها و شب ها و ساعت های این ماه از بهترین ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: در این ماه در پاره‌ای از ساعات شبانه روز، قید های نفسانی از جمله خوردن، خوابیدن، آشامیدن و غیره ترک می شود و در مقابل چشم دل انسان باز و توجهات معنوی انسان به خداوند بیشتر می شود و در نتیجه باعث قرب به حق می گردد.