بازدید کاروان های دانشگاهی از مسجد حنانه/مسجدی که دو واقعه تاریخی در آن اتفاق افتاده است

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۲:۳۹:۲۰

یکی از برنامه های تدارک دیده شده برای کاروان های دانشگاهی در نجف، بازدید از شهر کوفه و اماکن تاریخی و مذهبی آن است.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از نجف اشرف، یکی از برنامه های تدارک دیده شده برای کاروان های دانشگاهی در نجف، بازدید از شهر کوفه و اماکن تاریخی و مذهبی آن است.دانشگاهیان استان های آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و یزد در روز سوم سفر خود راهی زیارت دوره شهر کوفه شدند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفریان؛ روحانی یکی از کاروان های دانشجویی در مسیر مسجد حنانه خطاب به زائران دانشجو بیان داشت:سعی کنید که حتما ساعاتی را در حرم مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) بیتوته داشته باشید. امام صادق (ع)در روایتی فرمودند:مجاورت یک شب نزد حضرت امیرالمومنین (ع) افضل از عبادت 700 سال است.در روایتی دیگر است که ابن مارد (راوی حدیث) از امام صادق (ع) پرسیدند؛ فضیلت کسی که جد بزرگوار شما امیرالمومنین (ع) را زیارت کند چیست؟ای پسر مارد، هر کسی جد من را زیارت کند و آن بزرگوار را به عنوان امام قبول داشته باشد (نه به عنوان خلیفه چهارم)، خداوند به خاطر هر قدمی که این شخص بر می دارد، یک حج و یک عمره مقبول برایش در نظر می گیرند.

در ادامه روایت حضرت می فرمایند:ای پسر مارد، خداوند قدمی که در راه زیارت حضرت علی (ع) غبار آلود و خاکی شده باشد، این قدم ها را در آتش جهنم نمی سوزاند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان در ادامه گفت: آیا ما که عتبات آمده ایم دیگر بهشتی شده ایم و ما را جهنم نمی برند؟خداوند متعال در سوره مبارکه نمل می فرماید:هر کسی که ثواب اعمالش را با خود بیاورد؛ ما 10 برابر می کنیم و او را از ترس و نگرانی روز قیامت در امان نگه می داریم. (نه هر کس که عمل صالح انجام دهد).

وی در ادامه،به معرفی مسجد حنانه، فضائل و اعمال مستحب آن پرداخت و گفت:در این محل ستون (یا دیواری) قرار داشته است که هنگام تشییع شبانه علی(ع) از کوفه به نجف وقتی بدن وی را از کنار این مکان عبور می‌دادند، این ستون از حزن و تأسف خم شد که بر اساس نظر شیخ طوسی ظاهراً مسجد حنّانه، در جایگاه همان ستون بنا شده است. در روایتی از امام جعفر صادق(ع) آمده است «هنگامی که پیکر علی(ع) را از این‌جا عبور می‌دادند این ستون از اندوه بر درگذشت او خم شد، چنان‌که تخت ابرهه هنگام ورود عبدالمطلب بر او خم شد.

همچنین شیعیان معتقدند، به هنگام حمل رئوس شهدای کربلا به کوفه، راس امام حسین(ع) را بر زمین این مسجد گذاشتند. گفته‌اند در این هنگام صدایی شبیه به ناله بچه شتری (حنانه) که مادرش را گم کرده باشد بلند شد.نقل شده است که امام جعفر صادق(ع) هنگام سفر به کوفه و نجف، در سه مکان ایستاده و نماز گزارده است که یکی از آنها در این محل بود: «سر جدم حسین را در اینجا نهادند.»