دانشگاهیان کشور با حضور مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق به زیارت مرقد حرّ رفتند

۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ۱۳:۴۰:۳۰

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق با حضور در مرقد حرّ بن یزید ریاحی در برنامه روایتگری دانشگاهیان کشور شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلّی، امروز جمعه 24 اسفندماه مرقد مطهر حرّ بن یزید ریاحی میزبان حضور 9 کاروان دانشجویی از استان‌های هرمزگان، فارس، آذربایجان غربی، خوزستان، مازندران، گلستان و سه کاروان هم از استان قم بود.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی؛ مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق برگزار شد، دانشجویان و دانشگاهیان پای روایتگری یکی از راویان بعثه مقام معظم رهبری نشستند و به نکات مهمی که درباره شخصیت این شهید والا مقام و رفتارش در قبال امام حسین (ع) در روز عاشورا مطرح شد، گوش فرا دادند، شهیدی که بی‌تردید در ماجرای او درس‌ها و عبرت‌های بزرگی نهفته است و امروز پس از گذشت قرن‌ها، هنوز هم مطالعه شخصیت‌ شهدای کربلا یکی از کارهای اساسی و لازم است.

گفتنی است؛ برگزاری این مراسم به صورت دسته جمعی برای کاروان‌های دانشجویی سراسر کشور یکی از برنامه‌های شاخص و اصلی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور است.

حرّ بن یزید ریاحی یکی از فرماندهان سپاه عبیدالله بن زیاد بود که پیش از واقعه عاشورا همراه با سپاهی هزار نفره مأمور به جلوگیری از حرکت کاروان امام حسین (ع) به سوی کوفه و همچنین منع از بازگشت ایشان به سمت حجاز شده بود؛ البته حرّ هیچگاه قصد جنگیدن با امام حسین(ع) را نداشت و تنها می‌خواست امام را نزد ابن‌زیاد در کوفه ببرد. حر و سپاهش در «ذی حُسم» با امام و یارانش روبه رو شدند و تا کربلا آنان را همراهی کردند. حرّ زمانی که فهمید ابن‌زیاد قصد به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش را دارد از سپاهیان کوفه جدا شد و به محضر امام آمدو اظهار پشیمانی کرد. سپس اذن میدان طلبید و راهی میدان جنگ شد و پس از نبردی شجاعانه به شهادت رسید.

به گزارش لبیک، امسال بیستمین دوره اعزام زائران عتبات دانشگاهيان از ابتدای بهمن آغاز شده و تا اواسط اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید تصاویری از این مراسم را مشاهده کنید.