مسئول بعثه مقام معظم رهبری در کربلا:
امام حسین (ع) در عرش چگونه توصیف شده است؟

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۰۹:۱۵:۰۴

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجتی گفت: وقتی روایات اهل بیت (ع) درباره زیارت امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم که زیارت امام حسین (ع) در بسیاری از ایام و مناسبت‌ها در طول سال سفارش شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلّی، حجت‌الاسلام والمسلمین بهجتی؛ مسئول بعثه مقام معظم رهبری درکربلا سه شنبه 21 اسفند در جمع زائرین دانشگاهی کشور در همایش احلی من العسل طی سخنانی گفت: حضور در شهر مقدس کربلا توفیق بسیار بزرگی است که باید همگی قدر آن را بدانیم، زیارت در تمام ایام امری پسندیده است اما زیارت در روز زیارتی و ایام سفارش شده مانند ماه رجب، نیمه شعبان و ... از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجتی افزود: وقتی روایات اهل بیت (ع) درباره زیارت امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم که زیارت امام حسین (ع) در بسیاری از ایام و مناسبت‌ها در طول سال سفارش شده و این در حالی است که برای سایر ائمه معصومین (ع) به این صورت و با این تأکید چنین چیزی مطرح نشده است.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری درکربلاخاطرنشان کرد: خدا می‌فرماید اگر در ماه رمضان توانایی گرفتن روزه نداری نباید بگیری و اگر بگیری کار حرام مرتکب شده‌ای، همینطور درباره حج که از ارکان دین است، فرد فقط در صورت استطاعت می‌تواند به حج برود و نمی‌تواند پول قرض بگیرد و اگر فرد متوجه شد که حج رفتن برای او ناامنی دارد می‌تواند نرود، اما برای سفر کربلا اهل بیت (ع) فرمودند می‌توانید پول قرض بگیرید و به کربلا بروید.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجتی گفت: در روایات داریم که اگر ترس و ناامنی هم وجود داشت به کربلا بروید. امام صادق (ع) فرمودند: به جهت ترس و وحشت زیارت قبر حضرت امام حسین(ع) را ترک نکنید، زیرا کسى که زیارت آن حضرت را ترک کند چنان حسرتى بخورد که آرزو کند قبر آن حضرت نزد او باشد و بتواند زیاد به زیارتش برود.

وی به جزئیات حدیث اشاره کرد و ادامه داد: امام جواد (ع) از پدرش امام حسین (ع) نقل می‌‏کند که آن حضرت گفت: ابی‌بن‌کعب پیش پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) بود که من وارد شدم، رسول‏ خدا به من فرمود: آفرین بر تو یا اباعبدالله! ای زینت آسمان‏ها و زمین! ابی بن کعب به او عرضه داشت: یا رسول ‏الله! چگونه جز تو، زینت آسمان‏ها و زمین، تواند بود؟ پیامبر (ص) فرمود: ای اُبی! سوگند به آن که مرا به حق پیامبری برانگیخته، به راستی که حسین بن علی، در آسمان ها بزرگ‏تر از زمین شناخته می‏شود، بر سمت راست عرش، خدای عزوجل نوشته شده است: حسین، چراغ هدایت و کشتی نجات، پیشوای نیکی و برکت و عزّت و افتخار، و دریای دانش و گنجی است که برای آینده اندوخته شده است. چرا چنین نباشد که خدای عزیز و جلیل، در پشت او، نسل پاک و پاکیزه و با برکتی را قرار داده است که پیش از آن که آفریده‌‏ای در رحم‏‌های زنان و پشت مردان بوده باشد، یا شب و روزی آفریده شده باشد؛ این نسل آفریده شده بود، به او (امام حسین علیه‏‌السلام)، دعاهایی الهام شده که هرگز آفریده‌‏ای، خدا را با آن‏ها نخواند، مگر این که خدای عزوجل وی را با او محشور کند و در سرای دیگر شفیعش باشد و خدا گره از کارش بگشاید و اندوهش برطرف، قرضش را ادا، مشکلش را آسان و راهش را هویدا کند، او را بر خصمش، نیرو دهد و پرده‏‌اش را ندرد ...

متن حدیث:

عن محمد بن علی بن موسی، عن أبیه علی بن موسی، عن أبیه موسی بن جعفر، عن أبیه جعفربن محمد، عن أبیه محمد بن علی، عن أبیه علی بن الحسین، عن أبیه الحسین بن علی بن أبی‏طالب علیه‏السلام قال: دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و آله و عنده ابی بن کعب. فقال لی رسول الله صلی الله علیه و آله: مرحبا بک یا ابا عبدالله، یا زین السماوات و الأرض. قال له أبی: و کیف یکون یا رسول الله صلی الله علیه و آله زین السماوات و الأرض أحد [ صفحه 70] غیرک؟ قال: یا ابی، والذی بعثنی بالحق نبیا، أن الحسین بن علی فی السماء اکبر منه فی الأرض، و إنه لمکتوب عن یمین عرض الله عزوجل: مصباح هدی، و سفینة نجاة، و إمام خیر، و یمن [1] ، و عز، و فخر، و بحر علم، و ذخر ]فلم لا یکون کذلک؟[ [2] و أن الله عزوجل رکب فی صلبه نطفة طیبة مبارکة زکیة ]خلقت من قبل أن یکون مخلوق فی الأرحام أو یجری ماء فی الأصلاب أو یکون لیل و نهار.[ [3] و لقد لقن دعوات ما یدعوا بهن مخلوق إلا حشره الله عزوجل معه و کان شفیعه فی آخرته، و فرج الله عنه کربه، و قضی بها دینه، و یسر أمره، و أوضع سبیله، و قواه علی عدوه، و لم یهتک ستره...

(عیون أخبارالرضا علیه‌السلام، ج ‏1، ص 59)

ارسال نظر