خیمه گاه امام حسین(ع)را بهتر بشناسیم/تصاویر

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ۰۹:۳۷:۰۵

زائرین دانشگاهی در ادامه برنامه های فرهنگی ستاد و بعثه مقام معظم رهبری همراه با کاروان خود ضمن حضور در خیمه گاه و زیارت این مکان مقدس، از برنامه های فرهنگی آن بویژه دعای کمیل بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی،خیمه گاه حسینی از اماکن زیارتی و آثار دینی در کربلاست. برنامه های فرهنگی از جمله روایتگری مصور واقعه عاشورا هر روز پیش از ظهر و همچنین دعای کمیل در شب های جمعه و دعای روحبخش ندبه در صبح جمعه با مرثیه سرایی و مداحی ذاکرین اهل بیت (ع) به همت بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار می شود.

زائرین دانشگاهی نیز در ادامه برنامه های فرهنگی ستاد و بعثه مقام معظم رهبری همراه با کاروان خود ضمن حضور در خیمه گاه و زیارت این مکان مقدس، از برنامه های فرهنگی آن بویژه دعای کمیل بهره مند می شوند.

بنا به نقل مورخان، خیمه گاه محل برافراشته شدن خیمه ها و چادرهای سیدالشهدا (ع) و یاران او بود که حدود سیصد متر یا کمی بیشتر، با میدان جنگ فاصله داشت.

مجموعه این منطقه، یک نیم دایره را تشکیل مى داد و اهل بیت(ع) در همین محل استقرار یافته بودند که از میدان درگیرى و نیروهاى دشمن فاصله داشت تا تیرهاى اردوى دشمن به آنجا نرسد، ولى سپاه انبوه کوفه، محل را محاصره کردند.

خیمه حضرت زینب(س) را پشت خیمه امام حسین(ع) نصب کردند و خیمه های جوانان بنى هاشم اطراف خیمه های زنان و اطفال بود. خیمه هاى افراشته، برخى محل اسکان نفرات بود و برخى خیمه آب و آذوقه و امکانات.

آرایش خیمه ها حالت نعل اسبى داشت، به گونه اى که جمع و جور بود، نه متشتت و پراکنده تا قابل حفاظت بیشترى باشد. در پشت این خیمه ها خندق حفر شده بود تا از آن سمت، مورد تهاجم قرار نگیرند. برخى از خیمه ها هم مخصوص سلاح یا نظافت بود.

امروزه در محل خیمه گاه مکانی را به مساحت دو هزار متر مربع دیوار کشی کرده اند. از در که وارد می شوی محلی را مشاهده می کنی که می گویند: اینجا محل خیمه حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که اکنون ساختمان شده است.

از این مکان که می گذریم، دو ردیف طاق های هلالی کوچک مشاهده می شود که به یاد جهازهای شتران بر زمین مانده قافله کربلا ساخته شده است.

پس از عبور از میان این هلال های کوچک، به سالن سرپوشیده و مدوری می رسیم که اتاق های کوچکی گرداگردش ساخته شده است.

این سالن به تمامی این اتاق ها راه دارد. ساختمان وسیع وسط را خیمه حضرت ابا عبد الله (ع) معرفی می کنند و ساختمان های اطراف را به عنوان خیمه های اصحاب می شناسند.

در درون سالن مدور وسط، دو محراب به نام های محراب امام حسین (ع) و محراب حضرت زین العابدین (ع) وجود دارد. محل خیمه حضرت زینب (س) نیز در مجاورت خیمه امام حسین (ع) نشان داده شده است. این ساختمان یکی از اماکن زیارتی معروف کربلاست که مردم به قصد تبرک و زیارت به آن روی می آورند .

کیفيت‌ خيمه‌هاى حسينى در روز عاشورا از اين قرار بوده است:

خيمه فرماندهى-خيمه امدادگران (اورژانس)-خيمه سقاخانه و آبرسانى-خيمه شهدا-خيمه انبار-خيمه نظافت و پاكيزگى-خيمه سنگرى (فقط به عنوان ‌سنگر استفاده مى‌شده است.)-خيمه حضرت سجاد (علیه السلام)-خيمه‌هاى ياران-خيمه‌هاى بنى هاشم-خيمه‌هاى خانوادگى (زنها، بچه‌ها)-خيمه حضرت ‌زينب‌ (سلام الله علیها)-

وضعیت کنونی خیمه‌گاه

نمای ساختمان خیمه‌گاه در جنوب غربی حرم امام حسین(ع)

امروزه، در جنوب غربی حرم و ۲۵۰ متری صحن، مکانی را به مساحت دو هزار متر مربع دیوار کشی کرده‌اند و در وسط آن ساختمانی شبیه خیمه‌ای بزرگ ساخته‌اند که چهار صد متر مربع مساحت دارد.

قسمت‌های مختلف در خیمه‌گاه

وسط ساختمان، سمت قبله، جایگاه امام سجاد(ع) و محل عبادت آن حضرت است. در قسمت ورودی، در بزرگی است که با چند پله به سطح خیمه‌گاه می‌رسد. بعد از در ورودی، سمت راست و چپ شانزده فرو رفتگی قوسی شکل همانند کجاوه در دو طرف با آجر ساخته‌اند که نشان از شانزده کجاوه‌ای است که خانواده‌های شهیدان کربلا را از آن جا به سوی کوفه بردند. در قسمت پایانی و سمت راست ساختمان، که حدود ۵/ ۱ متر گودتر است، غرفه‌ای حدود بیست متر قرار دارد که محل عبادت اهل بیت(ع) بود. بر سر در و آستان ورودی خیمه گاه شعرهایی از سید حسین علوی کربلایی روی سنگ مرمر نقش بسته است. در زیر خیمه گاه چاهی است که به چاه حضرت عباس(ع) «بئر العباس» مشهور است و به زیر ساختمان منتهی می‌شود و زیر زمین آن آب دارد.

اقدامات گسترده عمرانی در دوره کنونی

پس از سقوط حکومت صدام در عراق همزمان با بازسازی اماکن زیارتی در کربلا، بنای قدیمی که در طول قرن‌های سیزدهم و چهارم هجری ایجاد شده بود، بازسازی و توسعه یافت. ساخت گنبد بزرگ و چند گنبد کوچک که هر کدام نشانه یک خیمه است و احداث صحن مسقف در این خیمه‌گاه از جمله این اقدامات است. آخرین طرح بازسازی خیمه‌گاه، ساخت چند ضریح کوچک در چند نقطه خیمه‌گاه است. این ضریح‌ها در مکان‌هایی که منسوب به خیمه‌های امام حسین(ع) حضرت عباس(ع)، امام زین العابدین(ع)، حضرت زینب(س) و قاسم بن حسن است، نصب شده است.

طرح توسعه خیمه گاه حسینی

عملیات توسعه خیمه‌گاه حسینی در جنوب غربی حرم سیدالشهدا (ع) از ابتدای سال جاری آغاز شد.

در این طرح ساخت چند گنبد کوچک که هر کدام نشانه یک خیمه است، پیش‌بینی شده بود. همچنین در طرح توسعه خیمه‌گاه حسینی قرار بود فضای بیشتری از اطراف خیمه‌گاه مسقف شود تا زائران بتوانند به راحتی به زیارت بپردازند و از بین ۶ خیمه، خیمه امام حسین (ع) به عنوان بزرگ‌ترین خیمه‌ در نظر گرفته شد.

طرح مسقف‌سازی خیمه‌گاه حسینی اوایل آذرماه به اتمام رسید و اکنون با اتمام طرح توسعه خیمه‌گاه حسینی و احداث خیمه‌ها در این مکان، عملیات توسعه آن نیز به اتمام رسید .همچنین همزمان با ولادت حضرت زینب (س)نیز چهار ضریح جدید در این مکان مقدس نصب شد.

منابع:

راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق/دکتر احسان مقدس

 دانشنامه اسلامی موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام

دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت(ع)

سایت تبیان

ارسال نظر