روشنگری و بصیرت افزایی؛ فلسفه گریه های فاطمه زهرا(س)

۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۰:۳۴:۰۲

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جمع کاروان های دانشجویان و دانشگاهیان عتبات در کربلای معلی، ضمن تسلیت شهادت صدیقه طاهره(س) روشنگری های آن حضرت بر ضد طاغوتیان زمان و واقعه حرق الدار و شهادت ایشان را برای دانشجویان و دانشگاهیان تبیین نمود.

به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی،همایش احلی من العسل روز گذشته با حضور پرشور بیش از300 تن از زائرین کاروان های دانشگاهی در بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار شد.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جمع کاروان های دانشجویان و دانشگاهیان عتبات در کربلای معلی، ضمن تسلیت شهادت صدیقه طاهره(س) روشنگری های آن حضرت بر ضد طاغوتیان زمان و واقعه حرق الدار و شهادت ایشان را برای دانشجویان و دانشگاهیان تبیین نمود.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق با تبیین رابطه غدیر، عاشورا و ظهور گفت: ولایتمداری یک امر پویا است که در غدیر ابلاغ شد، در عاشورا احیا شد و بشریت ثمره آن را در زمان ظهور حضرت حجت (عج) خواهد دید.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی در این مراسم به تشریح حکمت گریه های حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: اما فاطمه(س) بر رحلت رسول خدا(ص) آنقدر گریه کرد که مردم مدینه اذیت شدند، سپس گفتند: با گریۀ فراوانت، ما را آزار دادی؛ یا روز گریه کن و یا شب گریه کن، باید دید دلیل این گریه ها چیست؟ حضرت زهرا(س) معصومه است و به خوبی می داند که اذیت و آزار دیگران شرعاً ممنوع است، پس چرا گریة آن حضرت آنقدر ادامه یافت که داد مردم مدینه بلند شد؟ چرا حضرت این قدر اصرار دارد که مردم متوجه شوند؟ چه شده است که این همه دختر رسول خدا(ص) گریه می کند؟ دلیل گریه های حضرت به خاطرغصب ولایت و تغییر سرنوشت بشریت بود چرا که در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(ص) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(ص) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا(س) در مسیر بصیرت افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق در ادامه افزود: ریشه انحراف از ولایت را باید در واقعه سقیفه جستجو کرد و اگر سقیفه نبود نه حضرت زهرا (س) شهید می شد، نه واقعه عاشورا اتفاق می افتاد و نه دنیای اسلام امروزه گرفتار این همه بدبختی بود.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مسئله ولایت را مهمترین رکن دین خواند و افزود: مسئله ولایت به قدری مهم است که در آیه شریفه مربوط به ولایت به پیامبر گرامی اسلام (ص) امر شد که آنچه به تو نازل کردیم را ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی، رسالت الهی را ابلاغ نکرده‌ای.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی در ادامه افزود: گریه های حضرت زهرا(س) به خاطر رنج و مصیبت های شخصی نبود، بلکه فلسفه این گریه ها روشنگری بود و امام حسین (ع) به همین دلیل می فرمایند من کشته اشک و عبرت هستم و شما زائرین اگر نتوانید پیوند این اشکها را با دیروز پیدا کنید، اشکهای شما نقش اساسی خود را ایفا نکرده است. در زمان واقعه عاشورا هم عده زیادی اشک ریختند اما در صحنه عمل یاری نکردند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق، با اشاره به پویایی مسئله ولایت گفت: مسئله ولایتمداری که حضرت زهرا(س) برای آن گریه می کرد و هشدار می داد مسئله کربلا هم بود، مسئله امروز هم هست. در همین کربلا دعوا سر چه بود؟ چرا با هم جنگیدند؟ مگر دو طرف اهل نماز نبودند، مگر مسلمان نبودند، پس چه اتفاقی افتاد؟ غیر از اینکه یک طرف اسلام علوی است و یک طرف اسلام اموی. یک طرف اسلامی است که بر اساس عدالت و صداقت و حقانیت بنا شده است و یک طرف اسلامی که بر اساس زر و زور و تزویر بنا شده بود. لذا امام حسین(ع) با شناختی که از ماهیت طاغوت آن زمان داشت در این واقعه کوتاه نیامد و حتی سر بریده حضرت که قرآن می خواند آیات گزینش شده ای را می خواند.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی در پایان به دانشجویان توصیه کرد که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دلایل واقعی پیروزی انقلاب اسلامی را بشناسند و بدانند آنچه انقلاب را پیروز کرد ولایتمداری بود، رهبری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و تبلیغات عده ای ولایت گریز و ولایت ستیز آنها را از استقامت و ادامه راه شهدا مایوس نکند. همانطور که در زمان عاشورا نیز مردم سه دسته شدند ولایتمدار، ولایت گریز و ولایت ستیز و افراد ولایتمدار ماندند، استقامت کردند، پیروز شدند و جریان تاریخ را عوض کردند در حال حاضر هم مقاومت شما ولایتمداران، پیروزی را برای شما رقم خواهد زد.

در پاین مراسم به تعدادی از دانشجویان که مقاله های خود را برای حاضرین قرائت کردند و نیز دانشجویانی که نام آنها مزین به زینب، سکینه یا رقیه بود، هدیه معنوی اهدا شد.

گفتنی است؛ 8 کاروان دانشگاهی از استان های تهران، همدان، مرکزی، زنجان، خوزستان، مازندران و گلستان در این همایش حضور داشتند.