مدیر کاروان دانشجویی در گفتگو با لبیک:
بهترین زمان سفر عمره و عتبات در دوره جوانی است

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۱۰:۱۹:۳۰

مدیر کاروان دانشجویی عتبات:بهترین زمان عمره و عتبات در دوره جوانی است. مسئولین بویژه سازمان حج و زیارت باید کاری کنند که جوانان بیشتر از این فرصت استفاده کنند، چون این سفرها باعث تحول دانشجو می شود.

حمید رضا خزایی از مدیران با سابقه و پیشکسوت کاروانهای عمره وعتبات دانشگاهیان است سالهاست عنوان خادمی زائرین خانه خدا و حضرت سیدالشهدا(ع) را در کارنامه عشق به اهل بیت (علیهم السلام) به ثبت رسانده است.از جمله مدیرانی است که از ابتدای فعالیت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با این مجموعه همکاری داشته است.با وی گفتگویی داشتیم که شما را نیز به خواندن آن دعوت می کنیم.

لطفا از سابقه همکاری با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بفرمایید.

بنده سال های متمادی افتخار خادمی دانشگاهیان را در عمره و عتبات داشته ام ، امسال نیز توفیق داشتم که علاوه بر اینکه در اردیبهشت ماه و همچنین عرفه همراه دانشجویان باشم برای بار سوم همراه با کاروان دانشگاهیان به این سفر معنوی مشرف شوم.

از زمان تشکیل ستاد عمره و عتبات دانشجویی از اولین مدیرانی بودم که با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان همکاری نمودم. در ابتدا سفرهای دانشجویی به این شکل گسترده نبود، زحمات زیادی در ستاد برای این سفرها کشیده شد تااین زیارت گسترش پیدا کرد و به این شکلی که الان می بینید درآمد.

ابتدا کاروان ها زمینی به این سفر مشرف می شدند، مشکلاتی در مرز مهران و خستگی و سختی سفر برای دانشجویان وجود داشت و در نتیجه کمتر از این سفر استقبال می شد، اما رفته رفته با کم شدن موانع سفر و ارایه تسهیلات به دانشگاهیان به حمدالله استقبال بیشتر شد، سفرهای هوایی نیز گسترش پیدا کرد.همانطور که می دانید با توجه به اینکه هزینه سفر افزایش یافته است امابیش از 52 هزار نفر در این دوره ثبت نام کرده‌اند و بالغ بر ۱۵ هزار نفر به قید قرعه اعزام خواهند شد.

چرا عمره و عتبات دانشگاهیان را انتخاب کرده اید؟

من سالها همسفر کاروان‌های عادی عتبات و عمره بوده ام، اما تاثیرات کاروان‌های دانشجویی را به مراتب بیشتر از کاروان‌های عادی می بینم.یکی از این دلایل آن روحیه پرسشگری دانشجویان است که باعث می‌شود شخص مدیر و روحانی بیشتر مطالعه داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند. مدیران و روحانیونی که در قالب کاروان‌های دانشجویی اعزام می شوند همه با حساسیت بالایی انتخاب می شوند؛ بر همین اساس باید اثرگذاری بیشتری بر روی دانشجویان داشته باشد.

تفاوت فضای کاروان های عادی و دانشجویی در چیست؟

بهترین زمان عمره و عتبات در دوره جوانی است. مسئولین بویژه سازمان حج و زیارت باید کاری کنند که جوانان بیشتر از این فرصت استفاده کنند، چون این سفرها باعث تحول دانشجو می شود و اگر دانشجو متحول شود در جامعه، دانشگاه و هم در خانواده اثرگذار خواهد بود.

نسل امروز تحصیلکرده و پویا هستند و بی‌جهت به این سفر قدم نمی گذارند. اگر کتابی در اختیارشان قرار می دهیم و در فضایی قرار می گیرند، سوالاتی را مطرح می‌کنند. اگر مدیر و روحانی در این زمینه ناتوان باشند خودشان جا می‌مانند، لذا یک تفاوت سطح دانش و آگاهی درکاروان‌های دانشجویی و سایر کاروان‌ها وجود دارد.

با توجه به اینکه در این سفرها نیاز به توان و شادابی برای حضور در همه برنامه های فرهنگی و زیارتی وجود دارد و باید از این سفر نهایت استفاده را برد و کمتر استراحت کرد، پیشنهاد می کنم که عاشقان سیدالشهدا(ع) در سن جوانی به این سفر مشرف شوند و مسئولین نیز نسبت به این امرکمک کنند .

تاثیرات این سفر برای دانشجویان چیست ؟

هدف ما از این سفرها، تغییر و اصلاح در معرفت افزایی و سبک زندگی جوانان است. اینکه دانشجویان را به قرآن، نماز اول وقت و مناجات با خدا سوق دهیم و بتوانیم این معیارها را در زندگیشان نهادینه و به فرهنگ تبدیل کنیم.اگر این کار را انجام دهیم، موفق بوده ایم.ما در این سفرها تاثیرات را به خوبی در جوانان می بینیم و این بزرگترین توشه این سفرهاست.

برنامه های فرهنگی ستاد عمره و عتبات را چطور می‌بینید؟

یکی از برنامه های خوب ستاد عتبات دانشگاهیان کلاس های قبل از سفر برای آمادگی دانشجویان است.هر چه زائرین آماده‌تر باشند می توانند بیشتر از این سفر بهره ببرند و همچنین خستگی کمتری متوجه آنها می شود. کتابهایی که ستاد در اختیار دانشجویان می دهد توانسته است برای زیارت و اعمال، به ویژه در مسجد کوفه و سهله کار را برای زائرین دانشجویی تسهیل کند. با استفاده از این کتاب ها یک هماهنگی و وجه تمایز بین کاروان‌های دانشجویی و سایر کاروان‌ها بوجود آمده است.می بینیم که مدیران سایر کاروان‌ها متقاضی دریافت این کتاب ها هستند و می خواهند بدانند که ما این ها را از کجا تهیه کرده ایم.

در این کتاب‌ها هر آنچه که یک زائر در 4 شهر کربلا، نجف، کاظمین و سامرا نیاز دارند وجود دارد، از جمله قرآن، ادعیه، کیفیت اعمال و زیارات ،اذن دخول حرم ها و...

چه برنامه های فرهنگی دیگری را برای دانشجویان پیشنهاد می کنید؟

با توجه به فرصت محدود سفر باید کاری کنیم که خیلی وقت زائر گرفته نشود تا بتوانند از زمانی که در اختیار دارند نهایت استفاده را برده و در حرم ها و زیارت ها حضور داشته باشند. ما باید در این سفرها علاقمندی زائر را به زیارت افزایش دهیم و از برگزاری جلسات غیر ضروری در طول سفر خودداری کنیم. هدف کاروان ها این باشد که به زیارت، دعا ، مناجات و تلاوت قرآن بیشتر توجه کنند. الحمدالله من برنامه های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و ستاد را مفید،به جا و معقول می بینم.

آیا پس از سفر با دانشجویان یا زائرین خود ارتباط دارید؟

یکی از اهداف ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، حفظ ارتباط با دانشجویان است. در فضای مجازی و هم به صورت حضوری با برگزاری جلسات پس از سفر از جمله مشهد و قم این ارتباط برقرار و حفظ می شود.

بعضی از جوانان را در کوچه و خیابان می‌بینم که به سمت من می آیند اما من در ابتدا آنها را نمی شناسم، اما وقتی کمی صحبت می کنیممتوجه می‌شوم که از زائرین سفرهای عتبات و عمره ما بوده اند. چهره آنها را فراموش کرده ام اما آنها هیچ وقت ما را فراموش نکرده اند که این برای ما خیلی ارزشمند و دلپذیر است.

فکر می کنید که چه چیز باعث شده است که در این مسیر قرار بگیرید؟

مادرم خیلی برای من دعا می کرد که در مسیر خادمی اهل بیت(ع) و زائرین خانه خدا باشم . من فکر می کنم که دعای مادرم باعث این اتفاق مهم در زندگی ام شده و برای این محبت و دعایی که در حقم کردند من هر شب برای مادر و پدرم یک سوره از قرآن را قرائت می کنم و ثواب آن را به روح ایشان هدیه می کنم .

خدمتگزاری به زائرین چه حس و حالی دارد؟

خدمتگزاری به زائرین بسیار شیرین و دلچسب است به شکلی که اصلا در این مسیر احساس خستگی نمی کنید، شاید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۸ ساعت بیدار هستیم. این خادمی خستگی ناپذیر است و این همان علاقه و عشقی است که ما را به اینجا کشانده است و امیدواریم مورد رضایت و قبول اهل بیت(ع) قرار بگیرد. امیدوارم تا زمانی که توان داریم بتوانیم خدمتگزار زائران اباعبدالله الحسین(ع) و اهل بیت(ع) باشیم.

و حرف پایانی...

امام حسین(ع) نیاز به زائر ندارد، این ما هستیم که به زیارت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) نیاز داریم. باید از مسئولین بخواهیم که موانع این سفر را برای جوانان تسهیل کنند تا همه جوانان و دانشجویان در این سفر معنوی حضور پیدا کنند. این سفرها جوانان را متحول و عاشق اهل بیت(ع) می کند و مسیر زندگیشان را تغییر می‌دهد.

ارسال نظر