بیش از ۸۶ هزار ایرانی به حج تمتع آینده اعزام می‌شوند

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۰۹:۲۷:۳۹

رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام بیش از۸۶هزار زائرایرانی به عربستان برای انجام فریضه حج تمتع سال۱۳۹۸خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج ، علی رضا رشیدیان؛ رئیس سازمان حج و زیارت و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست با خبرنگاران ، دستاوردهای مذاکرات حج 98 را تشریح کرد.

رشیدیان گفت: به موجب تفاهم‌نامه امضاء شده میان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حج و عمره عربستان سعودی ، تعداد حجاج و عوامل اجرایی ایران در موسم حج تمتع آینده۸۶هزار و۵۰۰نفر خواهد بود.

وی افزود: دراین مذاکرات قرار شد تا دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان برای پیگیری امور حج پیش رو زودتر از سال های قبل راه اندازی شود و موضوع صدور ویزای مناسب برای تیم کنسولی کشورمان به عربستان جهت رسیدگی به امور زائران ایرانی پیگیری گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از پرداخت غرامت شهدای مسجدالحرام از طرف سعودی به دفتر نمایندگی عربستان درسازمان ملل خبر داد.

وی با اشاره به اینکه دراین سفر بحث دیه شهدای مسجدالحرام و منا بعنوان یکی از موضوعات اصلی پیگری شد، افزود: طرف سعودی اعلام کرد غرامت شهدای مسجدالحرام به دفتر نمایندگی این کشور درسازمان ملل پرداخت شده است، به‌همین‌منظور وکالت نامه های بازماندگان تهیه و ارسال شده و پیگیری موضوع قرار است از طریق دفتر نمایندگی کشورمان درسازمان ملل انجام شود.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام ، موضوع شهدای منا نیز دنبال شود و در آینده شاهد محقق شدن این موضوع باشیم.

وی گفت: هیئت ایرانی آمادگی دارد مدارکی را که در اختیار دارد در کمیته حقیقت یاب ارائه کند تا به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بحث شهدای مفقود منا هم که محل دفن آنها مشخص نیست تعدادشان۱۰نفر بود. با پیگیری‌های انجام گرفته هم‌اینک پنج نفر به‌صورت قطعی محل دفن‌شان مشخص شده است و احتمالاً دو نفر دیگر هم به‌زودی محل دفن‌شان مشخص خواهد شد و سه نفر دیگر هم درحال پیگیری است.

رشیدیان در پاسخ به سوالی با بیان اینکه برگزاری سفرعمره فعلا امکان پذیر نیست ، اظهار داشت: در این مذاکرات موضوع توجه به زمان‌ حرکت کاروان‌های ایرانی برای رمی جمرات متناسب با شرایط آب و هوایی و مسائل شرعی و راه اندازی دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در جده نیزمطرح و پیگیری شد.

بر پایه این گزارش ، سفر آقای رشیدیان به ‌دعوت وزیر حج عربستان صورت گرفت و در جلسات مذاکرات، طرفین برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع به توافق رسیدند.

ارسال نظر