تلاش برای صیانت از هنر ایرانی در حرم امامین جوادین(ع)

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۰۹:۱۴:۵۲

مدیر پروژه‌های کاظمین ستاد بازسازی عتبات از فعالیت شبانه‌روزی برای صیانت از میراث ارزشمند هنر معماری ایرانی و اسلامی منقوش در دیوار‌های اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، عباس رضایی‌نسب؛ مدیر پروژه‌های کاظمین ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین، موزه‌ای از جلوه‌های متعدد هنر معماری ایرانی و اسلامی متعلق به عصر صفوی و قاجار است، گفت: یکی از شاهکارهای هنری عصر صفوی، کتیبه قرآنی بی‌نظیر روی دیوار اطراف ضریح مطهر است.

وی افزود: در بالای این کتیبه کاشی‌کاری شده زیبا، آینه‌کاری منحصر به فردی نیز اجرا شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

رضائی‌نسب با بیان اینکه متاسفانه رطوبت بالای زیرسطحی، به سنگ‌های اطراف و کف حرم امامین جوادین سرایت کرده به‌طوری که نم موجود در کف و دیوارها، این آثار ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی را با خطر نابودی مواجه کرده است، خاطر نشان کرد: از این رو طرح مقاوم‌سازی دیوارهای اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) و رطوبت زدایی از بستر در دستور کار ستاد بازسازی عتبات قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه وجود رطوبت در زیر حرم کار را سخت کرده است، گفت: آب زیرسطحی در شهر کاظمین، مانند کربلا و سامرا بالاست، به‌ طوری که فنداسیون ساختمان‌ها در رطوبت قرار دارد و در عمق سه متری به آب می‌رسیم.

رضایی‌نسب گفت: با اتمام عملیات زیرسازی، استحکام بخشی و دفع رطوبت از کف و محوطه دیواره‌های اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) در هفته‌های گذشته، هم اکنون کار نصب سنگ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه۲۰استادکار و مهندس ایرانی مشغول اجرای این طرح هستند، گفت: عملیات نصب سنگ کف و ازاره (دیوارهای اطراف ضریح مطهر) در۴فاز طراحی و اجرا می‌شود. در فاز نخست که دربرگیرنده نیمی از فضای اطراف ضریح است، سمت شرقی مضجع مطهر به روی زائران بسته شده و عوامل اجرایی مشغول سنگ‌کاری دیوار هستند.

مدیر پروژه‌های کاظمین ستاد بازسازی عتبات با اشاره به اینکه در فاز دوم، نیمه غربی دیوار اطراف ضریح، در فاز سوم سنگ کف قسمت شرقی و در فاز چهارم سنگ کف قسمت غربی نصب خواهد شد، اظهار داشت: دلیل این تقسیم‌بندی فراهم کردن امکان زیارت برای زائران همزمان با اجرای طرح است که پیش‌بینی می‌شود فاز اول این طرح تا چند روز دیگر به اتمام برسد.