انعقاد تفاهم نامه بانک ملت با سازمان حج و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۳:۲۰:۴۱

به دنبال تفاهم‌ سه‌جانبه سازمان حج و زیارت، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و بانک ملت، سهیه وام عتبات دانشجویان افزایش یافت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی؛ رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در جریان امضای این تفام‌هنامه که امروز (سه‌شنبه۲۹آبان‌ماه) در محل سازمان حج و زیارت انجام شد، با اشاره به هدف‌گذاری فرهنگ و دین از جانب دشمن، اظهار کرد: درحالی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم که بخش دانشگاهی با دستاوردهای بسیاری روبرو شده، از جمله افزایش مراکز آموزشی و شمار دانشجویان ایرانی که تا پیش از انقلاب جمعیت آن‌ها حدود۱۸۰هزار نفر بود و اینک به بیش از چهار میلیون و۶۰۰هزار تن رسیده است.

وی به تسهیلاتی که به سفر عمره و عتبات دانشجویان تخصیص داده و حجم این سفرها را افزایش داده است، اشاره کرد و افزود: در سال۹۶درحالی۱۹۱هزار دانشجو برای سفر عتبات ثبت‌نام کردند که اعزام در این حوزه بدون قرعه‌کشی بود، اما با استقبالی که صورت گرفت ناچار شدیم اولویت‌های عتبات را همانند عمره با قرعه‌کشی تعیین کنیم.

به گفته او، در آن سال بیش از ۲۲هزار دانشجو و ۱۱۰۰ استاد عضو هیات علمی دانشگاه‌ها به عتبات عالیات عراق اعزام شدند که بیشتر آن‌ها نخستین سفرشان را به عتبات تجربه می‌کردند. ما امیدوارم جمعیت دانشجویان اعزامی بیشتر از این شود.

فقیهی با اشاره به تسهیلات بانکی که در اختیار دانشجویان قرار گرفته است، افزود: وام دانشجویی برای سفر هوایی عتبات۳میلیون و برای سفر زمینی۲میلیون تومان شده است. سال گذشته بیش از۶۰درصد جمعیت دانشجویان اعزامی، یعنی حدود۱۴هزار دانشجو از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

محمد بیگدلی؛ رییس بانک ملت نیز با یادآوری این‌که پرداخت تسهیلات سفرهای زیارتی عمره و عتبات از سال۱۳۸۶آغاز شده است، گفت: تاکنون۱۵۰هزار فقره تسهیلات به ارزش یک هزار و۱۰۰میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه به سفرهای عمره دانشجویی و در فاصله سال‌های۹۵تا۹۷پس از لغو سفر عمره، ۴۲هزار فقره تسهیلات به ارزش۵۰۰میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه به سفرهای عتبات دانشگاهیان تخصیص داده شده است.

به گفته او،۴۵میلیارد ریال نیز برای تهیه اقلام فرهنگی این سفرها هزینه شده است.

بیگدلی افزود: پس از تفاهم با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به دنبال افزایش هزینه‌های این سفر، میزان تسهیلات عتبات دانشگاهیان نیز برای امسال افزایش یافت که سود آن همچنان۴درصد است.

مدیرعامل بانک ملت گفت: ما فراتر از وظیفه سازمانی، به اعطای وام نگاه می‌کنیم چرا که می‌دانیم این یک فریضه است که باقیات و صالحاتی برای دنیا و آخرت خودمان و مجموعه بانک ملت خواهد بود.

حمید محمدی؛ رییس سازمان حج و زیارت نیز بیان کرد: این تفاهم سه جانبه سفر دانشجویان به عتبات عالیات را بیش از گذشته تسهیل خواهد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عتبات دانشگاهیان چند سالی است که زحمات زیادی متقبل می‌شود تا جوانان بتوانند در سنین جوانی به زندگی شان رنگ معنویت بدهند، در کنار این اقدامات بانک ملت هم تلاش بسیاری کرده است تا از نظر مالی برای کسانی که امکان پرداخت یکجای این مبلغ را ندارند حمایت مادی کند.

حمید محمدی افزود: سازمان حج و زیارت هم به عنوان متولی زیارت خارج از کشور همیشه پای کار بوده و تلاش کرده است که تعداد بیشتری و با کیفیت بهتری بتوانند از فضیلت زیارت این اعتاب مقدسه استفاده کنند.

این یادداشت تفاهم با ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال به امضای حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، محمد بیگدلی مدیر عامل بانک ملت رسید.

بر اساس این تفاهم نامه به هر یک از زائرانی که به صورت هوایی اعزام شوند ۳ میلیون تومان و برای زائران زمینی ۲ میلیون تومان وام ۴ درصد با بازپرداخت ۱۸ ماهه پرداخت می‌شود که همین میزان به یک نفر همراه زائران نیز تعلق می‌گیرد.

بر اساس برنامه ریزی‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان قرار است امسال ۱۸ هزار نفر از دانشگاهیان به عتبات عالیات اعزام شوند، زمان ثبت نام متقاضیان آذر و زمان اعزام‌ها نیز زمستان ۹۷ اعلام شده است که جزئیات بیشتر آن در روز‌های آینده اعلام خواهد شد.