شروع مجدد سنگفرش و کاشیکاری ایوانهای صحن مطهر حضرت ابوالفضل(ع) پس از زیارتهای میلیونی

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ۰۹:۴۱:۰۲

 جزء دوم از مرحله سنگفرش حرم مطهر عباسی که شامل سنگفرش ایوانهای حرم و مساحت بین سنگفرش و کاشی کربلایی (سنگ ازاره)، آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از آستان مقدس عباسی،از توقف در اجرای پروژه سنگفرش و کاشیکاری ایوانهای صحن مطهر به دلیل ایام زیارت میلیونی اربعین حسینی بیش از یکماه می گذرد. هم اکنون جزء دوم از مرحله سنگفرش حرم مطهر که شامل سنگفرش ایوانهای حرم و مساحت بین سنگفرش و کاشی کربلایی (سنگ ازاره)، آغاز شده است.

مسئول بخش پروژه های مهندسی حرم مطهر با اعلام این خبر گفت: با توکل بر خداوند متعال جزء دوم این پروژه را آغاز کردیم، پس از اتمام مرحله اول که از باب العلقمی تا باب الفرات و باب امام علی هادی (علیه السّلام) را شامل می شد و با نظر به فرارسیدن ایام عاشورا و اربعین حسینی که میلیونها زائر از سراسر جهان به زیارت دو آستان مطهر مشرف می شوند، این پروژه متوقف شد تا خللی در مسیر حرکت زائران بوجود نیاید و اکنون ما جزء دوم این پروژه که شامل نه ایوان از باب الکف تا باب العلقمی در جنوب شرقی آستان مطهر است را آغاز کرده ایم.

ضیاء مجید الصائغ افزود: قبل از آغاز این مرحله اقداماتی همچون برداشتن مرمر قدیم و مواد چسبنده بين مرمر و زمين، اصلاح دیوار و کف حرم با استفاده از مواد مخصوص، برداشتن سنگها و بازمانده های ساختمانی و ایجاد شبکه های برقی و مخابراتی صورت پذیرفت.

الصائغ در مورد مشخصات سنگفرش حرم، گفت: مرمر جدیدی که قرار است حرم مطهر با آن سنگ فرش شود از نوع (ملتی اونکس) است که با سایزهای مطابق با کف و دیوارهای حرم سفارش داده شده است و چندین بررسی فنی و مهندسی در مورد سطح مقاومت و ثابت بودن رنگ و ضخامت و همچنین ویژگیهای دیگر انجام شد که این امر سنگفرش مرمرهای حرم را در اوج زیبایی قرار داده است.

وی تصریح کرد: چیدمان این مرمرهای درخشان به سبک و سیاقی هنری و بسیار زیبا انجام شده‌ است.

لازم به ذکر است؛ در حرم و صحن مطهر حضرت عباس (علیه السلام) پروژه های متعددی بر اساس طرحهای خاص زمانی و مکانی متناسب با هر طرح و ویژگیهای آن در حال اجرا است. در پایان نیز پروژه فعلی که اهمیت آن از سایر پروژه های مشابهش کمتر نیست یعنی تعویض کفپوش حرم و صحن شریف با سنگهای مرمر است که آخرین بار در دهه هفتاد قرن گذشته انجام شده اجرا خواهد شد.

ارسال نظر