سنگ های مرمر جدا شده از کف و دیوارهای حرم و صحن حضرت عباس (علیه السّلام) چه می شوند؟

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ۰۹:۰۰:۱۲

سنگ های مرمری که در مراحل آبادسازی از دیوارها و صحن مطهر عباسی جدا می شوند،به صورت یک اثر هنری تراشیده شده و در اختیار زائرین قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از آستان مقدس حسینی،برخی از زائران و دنبال کنندگان فعالیتهای عمرانی آستان قدس عباسی در مورد سرنوشت سنگهای مرمر جدا شده از کفپوش و دیوارهای حرم و صحن مطهر مرقد ابوالفضل العباس (علیه السّلام) سوال می کنند.برای پاسخ به این سوال به بخش نگهداری این قطعه های گرانبها كه دهها سال در این مکان شریف نصب شده بودند، مراجعه نمودیم.

میثم رزاق نعمه، مسئول واحد مرمر وابسته به بخش هدایا و نذورات حرم مطهر در پاسخ به این سوال گفت: بیش از یک دهه و چندی قبل و همزمان با آغاز ساخت و سازهای گسترده و فعالیتهای عمرانی در آستان قدس عباسی فکر بهره برداری از سنگهای مرمری به وجود آمد که در مراحل آبادسازی و ساخت و ساز خارج و برای تبرک جستن استفاده می شود و به صورت یک اثر هنری تراشیده می شوند و به زائران مرقد مطهر حضرت عباس (علیه السّلام) تقدیم می شود.

وی گفت: روند خارج نمودن این قطعه های مرمر مراحل متعددی را پشت سر می گذارد و در نهایت به اثر هنری زیبایی تبدیل می شود. با مرحله جمع آوری، شست و شو و زدودن بقایای مواد ساختمانی آغاز و سپس مرحله حکاکی و نقاشی بر روی آن توسط پرسنل فنی متخصص انجام می شود که در برخی از آنها از دستگاه (cnc)استفاده می شود. پس از آن مرحله برش و پاکسازی و سپس با اشکال، ابعاد، نقشها و نوشته های متعددی رنگ آمیزی می شود به طوری که با ارزش زمانی و مکانی این قطعه ها از جمله سنگهای انگشتر، گردنبندها و قطعه های بزرگ و متوسط مطابقت داشته باشد.

وی در خاتمه عنوان داشت: این هدایای هنری را زائران به منظور تبرک جستن بر می گزینند و مبالغ نمادین دریافتی در ازای آن برای ساخت و ساز در داخل آستان قدس استفاده می شود. برخی از آنها نیز به صورت رایگان به زائران گرامی و میهمانان آستان قدس اهدا می شود.

ارسال نظر