دانشجویان عراقی چگونه ازدواج می‌کنند؟

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ ۱۳:۲۱:۴۴

ازدواج دانشجویان در عراق بسیار ساده و با پشتوانه قوی برگزار می‌شود، تهیه جهیزیه بر عهده داماد است.


به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی، مرتضی الجنابی؛ فارغ‌التحصیل رشته رایانه از دانشگاه کوفه است. او همسر خود را از همین دانشگاه انتخاب کرده و همسرش سال دوم رشته رایانه است، مراسم ازدواج آنان در تیرماه و هم‌زمان با سالگرد ولادت حضرت رضا (ع) برگزارشده است.

مرتضی می‌گوید: ما هم مانند ایرانی‌ها ابتدا مادر و خواهرمان به خواستگاری می‌روند و بعد از یکی دو جلسه داماد را برای صحبت و انتخاب به خانه عروس می‌برند. پس ‌از آن که داماد عروس را پسندید از اینجا به بعد بزرگ‌ترها به میدان می‌آیند.

وی افزود: عراق کشور عشایر و قبایل است، بزرگ عشیره خانواده داماد به همراه حدود 70 الی 80 نفر از اقوام به خانه عروس می‌آیند، در آنجا هم بزرگ عشیره دختر به همراه 80 نفر از افراد عشیره حضور دارند پسر را معرفی و سوره حمد قرائت و فقط یک چای می‌نوشند.

مرتضی اظهار کرد: پسر را به خانواده عروس معرفی کرده‌اند، خواستگاری جنبه عمومیت پیداکرده است و پسر دارای پشتوانه فامیلی است. اگر خدای‌ناکرده اختلافی بین عروس و داماد در زندگی پیش آید، بزرگان عشیره این اختلاف را حل ‌و فصل می‌کنند.

وی افزود: پس‌ از این مراسم خانواده‌ها معمولاً به حرم ائمه (ع) می‌روند و خطبه عقد شرعی بین عروس و داماد خوانده می‌شود. آمادگی برای تشکیل زندگی و برگزاری مراسم عروسی آغاز می‌شود. در عراق تهیه جهیزیه بر عهده مرد است و داماد باید اقدام به خرید وسایل خانه و مایحتاج آن کند.

وی تصریح کرد: مراسم عروسی بسیار ساده است و در آن معمولاً شیرینی و بستنی داده می‌شود. خود من شام کباب‌کوبیده با نان و نوشابه به میهمانان دادم و معمولاً دعوت در عشیره به‌صورت عام است و همه می‌آیند و گاهی اوقات تا هزار نفر در عروسی حضور دارند.

مرتضی گفت: مهریه دختران در عراق طلا و پول نقد هم می‌تواند باشد و از 1 میلیون‌تا 15 میلیون عراقی معمولاً مهریه می‌کنند. زندگی ساده برگزار می‌شود و زوج‌های جوان تلاش دارند تا زندگی را تشکیل دهند. سن ازدواج در عراق در همان سنین جوانی است و مردم ازدواج دیرهنگام را بد و ناپسند می‌دانند.