اتمام طرح توسعه حرم علوی تا پایان امسال

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۹:۱۴:۳۹

رییس ستاد بازسازی عتبات در نجف اشرف از اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س) و توسعه ۲۰ برابری حرم امیرالمومنین(ع) تا پایان سال خبرداد.


شهر نجف به دلیل وجود حرم مطهر حضرت علی (ع) از دیرباز مامن زائرانی است که از نقاط دور و نزدیک برای زیارت به این شهر مقدس می آیند. افزایش تشرف زائرین و نیاز به اماکن زیارتی و عبادتی مناسب، باعث شد تا ستاد بازسازی عتبات عالیات پروژه هایی را در راستای توسعه و بهسازی حرم امیرالمومنین (ع) انجام دهند. برای اطلاع از پیشرفت این پروژه ها سراغ «علیرضا فداکار» رئیس ستاد بازسازی عتبات در نجف اشرف رفتیم.گزارش زیر ماحصل گفتگوی خبرنگار بقاع نیوز با علیرضا فداکار است.

اتمام پروژه صحن حضرت زهرا (س) تا پایان سال

صحن و شبستان حضرت زهرا(س) از جمله پروژه هایی است که در راستای توسعه حرم امیرالمومنین(ع) در شهر نجف طراحی و به اجرا درآمده است. این طرح بزرگ با ظرفیت ۱۰۰ هزار زائر تحولی در فضاهای زیارتی عتبات است که بعد از مسجد الحرام جزء بزرگترین پروژه های جهان اسلام به شمار می آید.

صحن حضرت زهرا(س) با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد که در ضلع غربی حرم امیرالمومنین(ع) حد فاصل دیوار غربی حرم تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) ادامه دارد. عملیات احداث این صحن از سال ۱۳۹۰ شروع شده است.

علیرضا فداکار؛ رئیس ستاد بازسازی عتبات در نجف درباره این پروژه می گوید: «پروژه صحن حضرت زهرا(س) با ۲۲۰ هزار مترمربع زیربنا ساخته شده است. ۱۰۰ هزار مترمربع از این بنا زیارتی و ۱۲۰ هزار مترمربع غیر زیارتی است. تا کنون ۳ بخش زیارتی آماده و تحویل حرم شده است. فاز اول این بخش ۱۱فروردین سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و قسمت غیر زیارتی هم که شامل: موزه، کتابخانه، رستوران، پارکینگ و ساختمان اداری و فرهنگی است تا پایان سال ۱۳۹۷ تمام می شود.» حضور مهندسین و معماران همچنین هنرمندان مشتاق ایرانی در احداث این بنا باعث شده است تا کار به نحو احسن پیش رود.

فداکار در ادامه با اشاره به ویژگی های این صحن می گوید: « استفاده از مصالح مرغوب برای ساخت کف و ستون ها همچنین آئینه کاری ها و گچبری ها، مقرنس کاری ها از دیگر ویژگی های این پروژه به شمار می‌رود.» علاقه و ارادت مردم کشورمان به اهل بیت را در احداث پروژه صحن حضرت زهرا(س) هم می توان مشاهده کرد. سیل نذورات مردمی باعث شده است تا بخشی از هزینه این پروژه از راه نذورات تامین شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات در نجف می گوید: « دوستانی که پروژه را به اینجا رساندند امانتدار خوبی بودند و کار را حدود ۴۰ درصد زیر قیمت انجام دادند. البته با توجه به حساسیت مسئولان برای صرف نذورات مردم سعی کردیم هزینه ها را به حداقل برسانیم.»

فداکار در ادامه درباره دلیل نامگذاری این صحن به نام حضرت زهرا(س) هم می گوید: «مظلومیت و غربت حضرت زهرا(س) باعث شد تا نام بنت رسول خدا(ص) را برای این صحن انتخاب کنیم. در جلسه ای که با آیت الله سیستانی داشتیم این موضوع را مطرح کردیم که ایشان با روی باز از پروژه و نامی که انتخاب شده بود استقبال کردند.»

منبع:سایت بازسازی عتبات عالیات