زائران از حال و هواي خود پيش از سفر مي‌گويند؛
گفت‌وگويي صميمانه با زائران بيت‌الله‌الحرام/از افتخار خدمت به زائران تا دعا براي تعجيل فرج امام زمان(عج)

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۰۹:۱۱:۵۵

زائراني كه خود را عازم سرزمين وحي مي‌كنند حال و هوا، شور و شوق و اولين دعاي خود در مسجدالحرام را توصيف كردند.


به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، اواخر تيرماه امسال اولين گروه زائران ايراني بيت الله الحرام عازم سرزمين وحي مي‌‌شوند تا با كوله باري از عشق و شور و معرفت به كشور عزيزمان بازگردند.

به راستي سفر حج آغاز حركتي بزرگ براي گام برداشتن در مسير خدايي شدن است و حاجي در مقايسه با افراد ديگر مسير هموارتري را پس از اين سفر در پيش روي خود مي‌ بيند چرا كه او به چشم خود در اين سفر صحنه هايي مي‌ بيند كه باعث مي‌شود چشم از ذخارف دنيای فاني بسته و تنها خدا را پيش روي خود ببيند.

اما زائراني كه براي سفر حج آماده مي‌ شوند، چه شور و شوق عجيبي دارند، حق هم دارند آنها مي‌ خواهند پاي در سرزميني بگذارند كه خداوند در مورد آن فرمود:«للذي ببكه مباركا و هدي للعالمين»، سرزميني خشك و بي آب اما پر از طراوت و معنويت.

اگر انسان بخواهد حس و حال زائراني كه خود را آماده اين سفر مي‌ كنند بايد با آن ها هم كلام شود تا از نزديك با شور و شوقي كه براي اين سفر دارند آشنا شود، به همين خاطر سعي كردم خودم را به يكي از جلسات آموزشي و توجيهي كاروان هاي حج تمتع در استان قم برسانم تا صميمانه با تعدادي ازاعضاي اين كاروان صحبت داشته باشم.

پيش از جلسه كه قرار بود ساعت 5 عصر در سالن نشست هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شود، بيشتر حجاج شركت داشتند و با آب و تاب خاصي منتظر آغاز جلسه بودند و از حال و هواي مكه و زيارتي كه قرار است نصيبشان شود با هم گفتگو مي‌كردند.

بعد از گذشت چند دقيقه از شروع جلسه سراغ يكي از زائران رفتم و از او در مورد حس و حالش از اين سفر پرسيدم كه او نيز عاشقانه به من پاسخ مي داد؛ سيد داود حسيني فرزانه در پاسخ به سؤال من كه براي چندمين بار به سفر حج مشرف مي شود، گفت: بنده دو مرتبه رفته ام ولي سفر اول و دوم عمره بود ولي در اين سفر توفيق حج تمتع پيدا كرده‌ايم.

سختي هاي حج ارزش دارد

او در مورد زيبايي هاي اين سفر براي من گفت: در اين سفر جمعيت زياد تري هست و حال و هواي بسيار خوبي بر آن حاكم است، البته روحانيون و مديران كاوران از مشقات سفر زياد گفته اند ولي ما مطمئنيم كه ارزش دارد.

در ادامه گفتگويم از او خواستم اولين دعاي خود را در بيت الله الحرام بيان كند، كه عنوان كرد: به عقيده من اولين دعاي همه بايد فرج امام زمان(عج) باشد چرا كه گشايش همه كارهاي دنيا و آخرت ما از جمله رفع بلاها و خونريزي و اصلاح كشورها با ظهور امام زمان(عج) محقق مي شود.

در ادامه نزديك آقاي ابراهيم رضايي؛ معلم بازنشته و استاد دانشگاه پرديس فرهنگيان رفتم، و از او خواستم در مورد حال و هواي خود از سفر حج بگويد كه او نيز به من اين گونه جواب داد: من هم بار اول هست كه به حج مي روم و به همين دليل خيلي خوشحال هستم.

اولين و مهمترين دعاي همه ما فرج امام زمان(عج) است

بدون شك اولين و مهمترين دعاي همه ما فرج امام زمان(عج) است و در كنار آن اگر لايق باشيم براي شفاي مريضان و پيروزي اسلام بر كفر و شكست دشمنان اسلام دعا مي‌كنيم.

آقاي رضايي كه از اوضاع دردناك يمن بسيار ناراحت است يكي از دعاهاي خود را آزادي مردم يمن مي داند و بيان مي دارد: امروز بدترين جنگ دنيا در يمن است، مردم يمن مورد هيچ حمايتي قرار نمي گيرند و به انواع و اقسام مريضي ها مبتلا هستند.

او در ادامه يادآور شد: آرزوي ديگر ما قبولي همه زيارات است، چرا كه مي دانيم فريضه حج از مسائل مهم دين ماست، سال ها انتظار زيادي كشيديم و به همين دليل از خداوند براي اين توفيق بزرگ ممنونيم؛ البته هنوز باورمان نشده كه مي خواهيم به اين سفر برويم كه اميدواريم همه عزيزان به سلامتي اعمال حج را انجام داده و به كشور بازگردند.

12سال انتظار كشيديم

آقاي عبدالوهاب يوسفي 63 ساله زائر ديگري از استان قم بود كه با او به گفتگو نشستم، وقتي از حس او در مورد سفر پرسيدم اشك در چشمانش حلقه زد و گفت: ما براي اين سفر انتظار زيادي كشيديم، بيش از 12 سال پيش ثبت نام كرديم و خدا را شاكريم كه مي خواهيم به حج برويم.

او با اشاره به اين مسأله كه اولين دعا در كنار خانه خدا مستجاب است، گفت: به عقيده من سلامتي امام زمان(عج) و رهبر عزيز و فرزانه ما مهترين دعاي همه ما بايد باشد.

او ادامه مي دهد: بيشتر زائران مثل براي بار اول به اين سفر بزرگ مشرف مي شوند و همگي انتظار زيادي كشيده اند كه اميدواريم دعاها و اعمال همه آنها مورد قبول درگاه خداوند قرار بگيرد.

دعاي ما زياد شدن دوستان اهل‌بيت(ع) است

خدمت يكي ديگر از زائران رفتم كه از سادات اولاد پيامبر بود، او نيز شور و شوق زيادي داشت و بيان كرد: خيلي خوشحاليم كه پا در محلي مي گذاريم كه پيامبر و اهل بيت(ع) ايشان در آن نفس كشيده اند و اين نعمت را با هيچ چيزي عوض نمي‌كنيم.

وقتي از او خواستم تا دعاي خود را در بيت الله الحرام براي من بگويد اين گونه گفت: ما در حرم امن الهي دعا مي كنيم كه دوستان اهل بيت(ع) زياد و دشمانشان از بين بروند براي همه شيعيان نيز دعا مي‌كنيم.

بيشتر با او هم كلام شدم و در مورد عظمت حج او برايش گفتم و در پايان از او خواستم تا براي همه جاماندگان از اين سفر نيز دعا كند كه او هم يادآور شد: خداوند كريم است ما هم مي خواهيم كه خدا اين سفر نوراني را قسمت همه كند.

در ادامه پيش آقاي محمدتقي بابايي رفتم كه به همراه همسر، برادر، برادر همسر و مادر خود عازم سفر حج بود، او با تمام وجود عشق و شور خود را از اين سفر بيان كرد و گفت: بعد از عمري چشم انتظاري مي خواهيم بزرگترين اعمالي كه در زندگي يك مسلمان پيش مي آيد را انجام بدهيم.

خدمت به زائران افتخار ما است

او كه از ياوران حجاج استان قم نيز بود ابراز داشت: خوشحاليم كه در كمال سلامتي توفيق پيدا كرديم كه به زائران نيز خدمت رساني كنيم و همراه خانواده مي خواهيم عازم اين سفر بشويم و از خدا مي خواهيم اين سفر نوراني را قسمت همه كساني كه تا كنون توفيق حضور در اين سفر را را پيدا نكرده اند، بنمايد.

وي در پايان اين گونه بيان كرد: دعا مي كنيم كه تمام بنده هاي مسلمان در زندگي خود صحت و سلامتي از نظر جسمي و روحي و كاري داشته باشند، جوانان ايران از نظر كار و ازدواج و سلامتي به آرزوي خود برسند و اعمال همه حاجيان قبول باشد.