گفت و گوی۲نخبه دانشگاهی با لبیک؛
چالش خرید کالای ایرانی در سوغات دانشجویان از عراق

۱۳۹۷/۰۱/۳۱ ۱۷:۱۸:۱۵

یکی از سفرهای متفاوت در دوره دانشجویی، سفر زیارتی به عتبات‌عالیات است؛ سفری که چند سالی است توسط ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان انجام می‌شود؛ اما در این میان حضور طیف‌های مختلف دانشجویی در این سفر قابل توجه است.

یکی از سفرهای متفاوت در دوره دانشجویی، سفر زیارتی به عتبات‌عالیات است؛ سفری که چند سالی است توسط ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان انجام می‌شود؛ اما در این میان حضور طیف‌های مختلف دانشجویی در این سفر قابل توجه است، خبرنگار «لبیک» به‌سراغ دو تن از دانشجویان نخبه رفته است که توسط سازمان بنیاد نخبگان اعزام شده‌اند. حسین سپهبند، دانشجوی ترم دوم کارشناسی‌ارشد سازه دانشگاه شریف و نفر برتر المپیاد عمران در سال 96 است.

او درباره چگونگی حضور خود در این سفر گفت: «در سال 93 اربعین به کربلا آمدم و در سال 94 می‌خواستم بیایم و حتی تا مرز نیز آمدم ولی دچار بیماری شدم و در خرم‌آباد دکتر رفتم و تا مهران هم آمدم اما مریضی‌ام شدیدتر شد. به همین دلیل به مادرم گفتم استخاره بگیرد و استخاره نیز بد آمد.»

او ادامه داد: «چندی‌پیش قبل از فراخوان بنیاد ملی نخبگان به خرید رفتم . پیرمرد صاحب مغازه در حال تمیز کردن مغازه‌اش بود و نوحه‌ای هم پخش کرده بود و با اینکه اصلا من را نگاه نمی‌کرد، گفت دلت هوایی شد؟ گفتم آره. گفت آخرین‌بار کی مشرف شدی؟ گفتم سه یا چهار سال پیش و گفتم آخرین‌بار تا مهران هم رفتم ولی چون بیمار شدم برای ادامه مسیر استخاره گرفتم که بد آمد. صاحب مغازه به من گفت اشتباه کردی رد شدی»

این دانشجوی نخبه در ادامه گفت: «بعد از این اتفاق به سایت بنیاد سر زدم و فراخوان اعزام به کربلا درج شده و با معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان تماس گرفتم. آنها گفتند تنها کسانی که در جایزه شهیدچمران و استعداد برتر برنده شده‌اند می‌توانند به این سفر بروند که بعدا متوجه شدم من جایزه تحصیلی برنده شده‌ام و به سرعت ثبت‌نام کردم.»

آرمین خسروی‌پور، فارغ‌التحصیل بیهوشی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی است. او نیز حرف‌های جالبی از نحوه حضور در این سفر دارد. آرمین می‌گوید: «برای دومین‌بار است که به این سفر می‌آیم و دفعه اول چهار سال پیش و به همراه خانواده به این سفر آمده بودم و سال گذشته نیز بهمن‌ماه فارغ‌التحصیل شدم و قصد شرکت در کنکور کارشناسی‌ارشد داشتم که پیامکی از سوی بنیاد ملی نخبگان به دستم رسید مبنی‌بر ثبت‌نام برای عتبات عالیات ولی من چون فارغ‌التحصیل بودم و سربازی هم نرفته‌ام مجوز خروج از کشور را به من ندادند، ولی ثبت‌نام را انجام دادم و دانشگاه مشهد مجوز خروج از کشورم را تهیه کرد، در حالی که اصلا هیچ‌کدام از مسئولان این دانشگاه را نمی‌شناختم.»

از آنها درباره شعار و رعایت آن در خرید سوغاتی پرسیدم؛ خسروی‌پور گفت: «معمولا وقتی به حرم می‌رفتیم، زمان برگشت در بازار هم گشت می‌زدیم و نتوانستیم خریدی کنیم و تنها سوغاتی‌ای که خریدیم، انگشتری از نجف بود و به همین دلیل نتوانستیم اصلا سوغاتی از این کشور بخریم؛ قطعا حمایت از تولیدات داخلی کشور مساله بسیار باارزش و مهمی است.»

حسین سپهبند نیز در این رابطه گفت: «از آنجا که به ‌زودی ازدواج خواهم کرد، تنها یک شال سفید آن‌هم برای تبرک و به سفارش مادرم خریده‌ام و در مقابل نیز چندین سال است که به ‌جز کتانی همه وسایلم را از تولیدات داخلی تهیه می‌کنم؛ رهبری با این نامگذاری حجت را تمام کردند و دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند بهانه‌ تراشی کند در این زمینه و از سوی دیگر ما بسیاری از کالاهای تولید داخلی را داریم که بسیار مرغوب و مناسب هستند.

ارسال نظر