در جمع دانشجویان زائر عتبات مطرح شد؛
پاسخ به یک شبهه درباره ورود امام حسین(ع)به کربلا

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۱۱:۵۵:۲۱

اگر امام حسین(ع) می دانست که شهید می شود چرا با پای خود وارد کربلا شد؟ پاسخ این پرسش را سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان زائر کربلا، ارائه کرد.


به گزارش خبرنگار اعزامی لبیک از کربلای معلی، حجت الاسلام والمسلمین اویسی؛ سخنران بعثه مقام معظم رهبری در همایش دانشجویی احلی من العسل به این پرسش که مطرح می شود، آیا امام حسین(ع) می دانست که شهید می شود و اگر می دانست که شهید می شود چرا با پای خود به کربلا رفت، پاسخ داد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) از شهادت خود و یارانشان با خبر بودند، گفت: در حادثه عاشورا مشخص بود که قاتلان حضرت چه کسانی هستند و چه کسانی به شهادت می رسند، حتی حضرت در نامه ای که به محمد حنفیه می نویسند از این موضوع خبر می دهند و می فرمایند که هرکسی به من ملحق شود شهید خواهد شد و حتی در خطبه ای می فرمایند که بند بند بدن من را گرگ هایی در بیان قطعه قطعه می کنند.

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا با بیان اینکه برخی با اشاره به آیه 195 سوره بقره، ایجاد شبهه می کنند و می گویند که اگر امام حسین(ع) مي دانست به سوي جايي می رود كه كشته می شود، يعني خود را عمدي به كشتن داده اند، گفت: مگر کسی که به جنگ می رود به طرف خود کشی رفته است؟

حجت الاسلام والمسلمین اویسی گفت: این آیه که می فرماید «در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد» به معنای مرگ نیست و در زمانی نازل شد که افرادی نمی توانستند در صحنه جنگ حاضر شوند، از این رو در پشت جبهه برای کمک به رزمندگان انفاق می کردند.

وی با طرح این سئوال که آیا اگر کسی علیه دشمنان خدا قیام کند و در این راه به شهادت برسد خودکشی است، افزود: هرکسی که برای جنگ قیام می کند یا پیروز می شود و یا شکست می خورد، اما به فرموده خداوند تنها کسی پیروز است که برای اجرای قوانین الهی و به فرموده خدا قیام کند.

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا ادامه داد: بعضی از واژه ها مشخص است، مثل اینکه برخی افراد برای نجات افرد دیگر، جان خود را به خطر می اندازند و جان خود را ایثار می کنند، که این کار نه تنها مورد مذمت نیستند، بلکه مورد مدح مردم هم قرار می گیرند.

وی همچنین با اشاره به فرازی از زیارت اربعین که می فرماید «و بَذلَ مُهجَتـَهُ فیکَ لیَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَیرَةِ الضـَلاله»، گفت: عاشورا یک حادثه کاملا اختیاری است و مراسم باشکوه اهدای خون حضرت سیدالشهدا(ع)، بر پیکر نیمه جان اسلام بود.

حجت الاسلام والمسلمین اویسی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از پیکره اسلام توسط بنی امیه خون بسیاری رفته بود، منصوب ترین فرد به این شجره طیبه، پسر پیامبر اکرم(ص) بود، لذا حضرت سیدالشهدا(ع)، با نثار خون خود، نهال اسلام را آبیاری کرد و بندگان خدا را از گمراهی و ضلالت نجات داد.