آغاز پروژه سنگفرش صحن و سرای مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع)

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۹:۱۰:۳۵

پس از گذشت پنجاه سال از آخرین سنگفرش حرم مطهر حضرت عباس (ع) صحن و سرای حضرت عباس (ع) با مرمر سنگفرش می‌ شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از آستان مقدس حسینی،پس از گذشت پنجاه سال از آخرین سنگفرش حرم مطهر حضرت عباس (ع) صحن و سرای حضرت عباس (ع) با مرمر سنگفرش می‌ شود.

ضیاء مجید الصائغ؛ رئیس بخش پروژه‌ های مهندسی آستان قدس عباسی از آغاز پروژه سنگفرش حرم مطهر حضرت عباس (علیه‌السلام) خبر داد و در این باره گفت: این پروژه توسط بخش پروژه ‌های مهندسی و واحد فنی آستان مقدس عباسی اجرا می‌ شود و مکمل دیگر پروژه‌ هایی است که در صحن و حرم حضرت عباس (ع) اجرا شده‌ است.

وی با بیان اینکه در صحن و حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) چندین پروژه مختلف طبق طراحی ها و برنامه‌ های از پیش تعیین شده و در حال اجرا است؛ خاطرنشان کرد: پروژه توسعه و مسقف کردن صحن شریف، سنگ کاری ایوان ها و سرداب هایی که در صحن ایجاد شده‌ اند و همچنین ساخت و نصب ضریح و سیستم های دیگر نظیر خنک کننده ها و سیستم های هشدار و غیره از جمله پروژه های عمرانی این آستان مقدس است که در حال اجرا است.

وی از پروژه دیگری که این آستان مقدس در دستور کار قرار داده، سنگفرش حرم و صحن مطهر حضرت عباس (ع) با سنگ مرمر ذکر کرد و گفت: آسیب های وارده به سنگهای مرمر مورد استفاده در این مکان مقدس طی پنجاه سال گذشته نمای کلی آن را مخدوش کرده است و لزوم تعویض کفپوش حرم و صحن مطهر از جمله دلایل اجرای این پروژه است.

وی افزود: برای هماهنگی قسمت های مختلف آستان قدس عباسی با قسمت های در دست تعمیر طرح های خاصی با حکاکی ها و تزئینات متناسب و مطابق با آنها طراحی شده است.

وی با بیان اینکه روند سنگفرش صحن و حرم با سنگ مرمر طی چند مرحله انجام خواهد شد، گفت: فاز اول هزار مترمربع از حرم حضرت ابوالفضل (ع) را شامل می‌شود که شامل خارج کردن سنگ مرمر قدیمی، خارج کردن بتون های قدیمی و تعمیر بخش های آسیب دیده، تعمیر سنگفرش و آسیب ها و شکستگی های آن با استفاده از مواد مخصوص و بتن ریزی جهت آماده سازی برای سنگفرش آن خواهد بود. در این مرحله از بتون ها و مواد ویژه استفاده شده است که به چسبندگی بتن به کفپوش قدیمی کمک کرده و مانع نفوذ رطوبت و غیره می شود.

رئیس بخش پروژه های مهندسی آستان قدس عباسی ایجاد شبکه آهنی و قرار دادن آن روی زمین قبل از بتن ریزی و ایجاد یک شبکه زمینی برای سیستم های زهکشی، ارتباطات، آتش سوزی و هشدار و اتصال آنها با صحن مطهر که برای وصل کردن آن به سیستم های اصلی آستان قدس عباسی صورت می‌ گیرد و سنگفرش نمودن حرم و صحن مطهر با سنگ های مرمرین در اندازه های خاصی که به تناسب با فضای صحن در نظر گرفته شده را از دیگر طرح های فاز اول این پروژه عنوان کرد.

الصائغ در مورد مشخصات سنگ مرمر گفت: سنگ مرمر یک گونه طبیعی است که علاوه بر رنگ های مختلف آن، در شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت بالایی دارد و در این پروژه از سنگ های مرمر با ضخامت چهار سانتی متر استفاده شده است.

ارسال نظر