روحانی کاروان عتبات دانشگاهیان در گفتگو با لبیک:
سفر عتبات دانشجویان را بیمه می کند/در این سفر پاسخگوی شبهات جوانان دانشجو هستیم

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ ۱۳:۰۰:۳۶

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی؛روحانی کاروان عتبات دانشگاهیان گفت: دانشجویان سوالات زیادی در ذهن دارند، از جمله شبهاتی که در شبکه های مجازی مطرح می‌شود و به دنبال جواب آنها هستند و این سفر فرصت مناسبی برای پاسخگویی به شبهات آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقر میرلوحی؛روحانی کاروان دانشجویی الزهرا(س)از استان تهران است.وی به تحقیق و پژوهش در کتاب های تخصصی مراجع و شرح ادعیه مشغول است. با وی در خصوص ویژگی های زیارت عتبات با دانشجویان و دستاوردهای این سفر معنوی بر قشر فرهیخته کشور به گفتگو نشستیم که شما را نیز به خواندن آن دعوت می کنیم.

از سوابق حضور خودتان به عنوان روحانی کاروان در سفرهای زیارتی، توضیحاتی ارائه بفرمایید.

از زمانیکه راه کربلا از طریق ایران باز نبود، به صورت هوایی به سوریه مشرف می شدم و از آنجا به صورت زمینی به عراق می رفتم. یادم هست تا زمان صدام به این صورت چند سفر به کربلا رفتم.پس از آن هم در عتبات، عمره و تمتع توفیق داشته ام که همراه کاروان های زیارتی باشم.

نقش روحانیون را در کاروان های عتبات چطور می بینید؟

کاروان های عتبات، هر یک شرایط خاص و وضعیت خودشان را دارند، کاروان های دانشجویی جوان هستند و فرهیخته،می‌طلبد که روحانیون با فکر باز و روابط عمومی بسیار خوب در کاروان هایشان حضور داشته باشند و بتوانند با قشرجوان و فکر جوان همراه باشند، به شبهاتی که در اذهان آنهاست پاسخگو باشند و این بسیار کارگشاست. من مکرر در سفرها دیده ام در ساعات آخر سفر، به بنده مراجعه می‌کنند و می‌گویند که آیا همه روحانیون اینگونه هستند؟ و از ما تعریف می‌کنند. من می گویم که بله، حتی بهتر از من هم هستند. اکثر جوانان از روحانیون شناخت ندارند و در این سفر می بینند که روحانی در کنارشان قرار گرفته است. از جلسات قبل از سفر گرفته تا زیارت ها و در برنامه‌های فرهنگی همراهشان است و اینگونه نسبت به روحانی و اهل علم دین،نگرش دیگری پیدا می‌کنند.

تفاوت کاروان‌های دانشجویی و کاروان های عادی در حال و هوای معنوی و برنامه های فرهنگی چیست؟

اکثر دانشجوها سفر اولی هستند. من همیشه از دانشجویانی که با آن ها همراه شده‌ام این سوال را می پرسم که چند نفر تا به حالا سفر کربلا نرفته اند؟ حدود ۹۰ درصد، سفر اولشان است و حالات معنوی خوبی دارند.از آنها سوال می کنم چه برنامه هایی در نجف و کربلا بیشتر مورد توجه شما بوده است و اغلب آنها در مورد همایش احلی من العسل که تلفیقی از واقعه عاشورا و دفاع مقدس می‌باشد، نظرمثبت دارند، یعنی این برنامه تاثیر گذار است. پیشنهاد می کنم که قسمت سومی هم ویژه شهدای مدافع حرم به این برنامه اضافه شود.

برنامه های فرهنگی ستاد را چطور ارزیابی می کنید؟

برنامه‌های فرهنگی خوبی توسط ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در نظر گرفته شده است . من با دانشجویان کاروان‌ها همیشه در مورد برنامه‌های فرهنگی صحبت می‌کنم.جوانان دانشجو پذیرش بالایی دارند، اما متاسفانه فرصت سفر محدود است و زمان کافی برای ارائه برنامه های بیشتر وجود ندارد.

بیشتر سوالات دانشجویان در این سفرها چیست و روحانیون چقدر می توانند پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند؟

دانشجویان سوالات زیادی در ذهن دارند، از جمله شبهاتی که در شبکه های مجازی مطرح می‌شود و به دنبال جواب آنها هستند.مثلا دانشجو می‌گوید که قرآن و یا احکام دین مربوط به این زمان نمی باشد و دیگر زمان آن منقضی شده است و به اصطلاح، تاریخ مصرف آن تمام شده است. یادم هست یکی از دانشجویان در این مورد سوال داشت و در جلسات پس از سفر قم هم که مشرف شدیم در این زمینه با او صحبت کردم.

همه اینها موضوعات و شبهاتی است که به ویژه از طریق شبکه های مجازی ایجاد شده است و ما در فرصت هایی که ایجاد می شود، مثلا در خلال برنامه ها و یا مسیر نجف به کربلا و کاظمین در اتوبوس و در طول مسیر می توانیم پاسخگوی دانشجویان باشیم. همچنین در جلسات و اردوهای پس از سفر نیز می توان با این دانشجویان در این خصوص تبادل نظر کرد.

حال و هوای دانشجویان را در این سفر زیارتی چگونه می بینید؟

بسیار عالی است. من با دانشجویان پس از سفر هم در ارتباط هستم.یکی از آنها در خرداد ماه امسال، یعنی سفر قبلی عتبات دانشجویی با من همراه بود، هفته گذشته تماس گرفت و گفت هنوز حال و هوای معنوی سفر را از دست نداده ام و این واقعیتی است که این سفر، دانشجویان را بیمه می‌کند. دانشجویی می گفت همسر من نسبت به نماز کم اهمیت بود و نماز خود را مرتب نمی خواند و به آن اهمیت نمی داد، اما در اینجا با سیدالشهدا(ع) عهد بسته است که نمازش را سر وقت بخواند.اینجا افراد قول و قرارهایی با معصومین(ع) می بندند و روح معنوی اهل بیت(ع)بر زندگی و اعمال آنها حاکم می‌شود.

دستاوردهای این سفر برای زوج های دانشجو چیست؟

این سفر برای دانشجویانی که زندگی مشترک خود را به تازگی آغاز کرده اند، بسیار مناسب است.جوانانی که زندگی شان را با زیارت اهل بیت(ع) و معنویت شروع می‌کنند، خاطرات خوشی برای خود می‌سازند و زندگی خود را بیمه می‌کنند.

چه چیزی باعث تاثیر گذاری این سفر در جوانان می شود؟

جوانان ما همه خوب هستند، فقط ممکن است به خاطر بعضی شبهات، گرد و غباری بر قلب و دل آنها بنشیند که اینجا می توانند این شبهات را از بین ببرند و این به خاطر فطرت های پاک آنهاست.

دانشجویان، اساتید و روحانیون کاروان ها چگونه می توانند منتقل کننده پیام های این سفر باشند؟

من عقیده دارم که ما می توانیم ارتباط خوبی بین دانشگاهیان و زیارت برقرار کنیم، لازم نیست یک دانشجو به دیگری بگوید که نماز بخوان. وقتی می بیند دوستی که قبل از سفر کربلا نماز نمی خوانده و حالا پس از سفر مقید به نماز شده، خواه ناخواه آن شخص را دعوت به نماز می کند و این امر یقینا بر دوستان و خانواده اش هم تاثیر گذار است.

چه صحبتی برای دانشجویانی که به این سفر مشرف نشده اند دارید؟

حتما این سفر را بیایند که بسیار موثر و لازم است. مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات از این سفر تعبیر به وجوب می کند. من معتقدم که این سفر اگر از جهت احکام هم واجب نباشد، از جهت اخلاقی بخصوص برای جوانان لازم است چون سفر با ارزشی است.