تغييرات تازه در مسجدالحرام و بازسازي چاه زمزم

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ۱۱:۱۵:۴۱

مديريت مسجدالحرام در شهر مكه مي‌گويد پروژه بزرگي را براي پاكسازي و نوسازي چاه زمزم در محوطه مسجد الحرام آغاز كرده است.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، به گفته مسئولان مسجدالحرام، ملك سلمان، پادشاه عربستان با آغاز پروژه چند ماهه پاكسازي و نوسازي چاه زمزم موافقت كرده است.

پروژه نوسازي و توسعه پيرامون چاه زمزم ، دو بخش دارد. بخش اول شامل ساخت پنج پل دسترسي به زمزم از سمت شرقي آن است كه محوطه‌اي به پهناي هشت متر و طول۱۲۰متر را در بر مي‌گيرد. بخش دوم آن اتمام فاز نهايي پاكسازي محوطه اطراف چشمه با خارج كردن تيرآهن‌ها و بتون‌هاي باقي‌مانده از بخش قديمي مسجدالحرام است. زماني كه براي انجام اين پروژه در نظر گرفته شده است ، هفت ماه مى باشد و قرار است كار نوسازي چاه زمزم تا پيش از ماه رمضان پايان يابد.

زائراني كه به حج مي‌روند آب زمزم را به عنوان آبي مقدس مي‌نوشند و براي تبرك همراه خود به كشورهايشان مي‌برند. چشمه زمزم كه در۲۰متري خانه كعبه واقع شده است، هزاران سال پيش در اثر معجزه حضرت اسماعيل (ع) به وجود آمده و آشكار شده است و تاكنون، همچنان ادامه دارد. در تاريخ، چاه زمزم را قديمي‌ترين چاه زمين مي‌دانند كه در پنج هزار سال گذشته همواره آب داشته است.

طرح بازسازي زمزم كه تقريبا يك پنجم صحن حرم و تا حدود۱۰متري مقام ابراهيم را در بر گرفته، موجب گرديده است ‌فضاي مطاف بسيار محدود شود، از اين رو دايره مطاف با گذاشتن ديواره هاي پلاستيكي تا حدود۱۰متري از مقام ابراهيم، كاملا محصور گرديده و در اين شرايط، تنها كسانيكه مُحرم هستند ، مي توانند به فضاي مطاف وارد شوند. البته افراد مُحرم، تنها مي‌توانند از درب مسجدالحرام، وارد مطاف شوند. بدين ترتيب، هيچ فرد غير مُحرمي امكان طواف ندارد. با اين مقررات موقت ، دست اندركاران مسجد الحرام، نظم نسبي ايجاد نموده اند. گرچه گفته مي شود اين بازسازي تا ماه رمضان، به پايان برده مي شود.