راهکارهای پیشنهادی اصحاب رسانه در خصوص عتبات دانشگاهیان؛
نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار شد

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ ۱۴:۵۳:۰۲

نشست هم اندیشی اصحاب رسانه، شب گذشته ۲۲ خردادماه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفتر مرکزی ستاد در تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک،نشست هم اندیشی اصحاب رسانه، شب گذشته 22 خردادماه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در دفتر مرکزی ستاد در تهران برگزار شد.

این نشست با هدف ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای اطلاع رسانی و ثبت نام هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان برگزار شد وخبرنگاران و اصحاب رسانه در این زمینه بحث و تبادل نظر کردند.

این جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد . در ادامه،بیژن لطفی؛ مدیر روابط عمومی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ، ضمن خیر مقدم، از تلاش ها و همراهی اصحاب رسانه با مجموعه ستاد تقدیر و تشکر کرد و نظرات ایشان را درخصوص نحوه اطلاع رسانی، حضور در فضای مجازی،تامین و شکل محتوا برای ستاد حائز اهمیت برشمرد.

در ادامه خبرنگاران و اصحاب رسانه به ارائه نقطه نظرات خود در زمینه چگونگی اطلاع رسانی اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات پرداختند که بخشی از آن در این خبر به این شرح آمده است:

کاوه دلیری سردبیر خبرگزاری دانشجوگفت:طرح عیدانه لبیک طرحی نو و موفق بود و باید در ثبت نام هم کار متفاوتی انجام دهیم که تاثیر متفاوتی خواهد داشت.در فضای رسانه ای تعامل با مخاطب را بالا ببریم و از آثار خود دانشجویان بهره مند شویم.همچنین در قالب خبرنگار افتخاری می توانیم زائرین را درگیر و همراه کنیم البته بعضی بر این باور هستند که زائران را نباید درگیر کنیم.در بسته فرهنگی،مطالب خاص و قدیمی هست که بعضا ارتباط گرفتن با آن دشوار است و به روز کردن فضای آن لازم است.

رضا رخسائی از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از ایجاد جلسات مفصل در زمینه ساخت برنامه های تولیدی با موضوع عمره و عتبات دانشگاهیان استقبال کرد و خواستار برنامه ریزی تلویزیونی با موضوعات دانشگاهی و مذهبی شد.

مهدی شیخ صراف از خبرنگاران فعال رسانه گفت: ستاد جریان خبری خوبی دارد و باید یک پله جلوتر برود .ستاد می تواند یک برنامه تلویزیونی داشته باشد مانند برنامه پیاده آمده ایم.این برنامه ها می شود هفتگی پخش شود که می تواند شامل کلیپ و فیلم داستانی کوتاه که موضوع آن زیارت عمره و عتبات دانشگاهیان است، باشد.

جشنواره های فیلم کوتاه داستانی و موبایلی باید ساخته شود و با این سبک تولیدات جلوتر خواهید رفت،چون کلیپ و فیلم داستانی تاریخ انقضا ندارد.تولیدات تلویزیونی و سرود خاص ویژه عمره یا عتبات دانشجویی باید ساخته شود.

خانم حسینی گوینده خبر شبکه اول و از فعالان فضای مجازی نیز گفت:هر کدام ازما در جایگاهی که هستیم می توانیم از هر رسانه ای که دراختیار داریم برای تبلیغ استفاده کنیم .برای مخاطبان مختلف در تلویزیون ،سایت ها،شبکه های اجتماعی و همه امکانات مستند سازی،ساخت نماهنگ و ... برای اطلاع رسانی استفاده کنیم.

در ادامه،محمد رضا باقری از برنامه سازان صدا و سیما و فعال رسانه ای گفت:در عمره دانشجویی ارتباطات بعد از سفر قوی تر شکل می گرفت باید در عتبات هم این ارتباط بعد از سفر به زوی قطع نشود.هر زائر دانشگاهی که از ستاد به عتبات یا عمره اعزام می شود باید مبلّغ باشد و بعد از سفر هم شما را دنبال کنند نوعی باید هوادارسازی صورت گیرد.در بحث سرود می توانید مداحی های حاج غلام که مداح ستاد در مدینه منوره و عتبات بوده است را با ملودی بسازید که قطعا برای دانشجویان جذاب تر خواهد بود.

ستاد به عنوان وسیله ای است که افراد را به سمت مغناطیس حسینی پیش می برد وقتی به کربلا می رسیم زائر خودش می داند با امام حسین(ع) و حضرت با او،یعنی فعالیت اصلی باید بعد از سفر شکل بگیرد و قطعا مهم تر خواهد بود.

در طول سفر افراد را تبدیل به سوژه یاب نکنیم و بگذاریم زائر دانشجو به فکر زیارت باشند .در بحث تولید محتوا فضای مجازی هنوز اشباع نشده و جای کار دارد جای تولید تیزر کوتاه و نماهنگ خالی است. ایده های جذاب چند ثانیه ای داشته باشید و شبکه افق سیما هم در این زمینه محدودیتی در همکاری با ستاد ندارد.

علی رضایی از فعالین رسانه گفت:در اطلاع رسانی فضای رسانه ها، رسانه هایی نوین بوجود آمده است حتما باید از این ظرفیت ها استفاده شود.سایت های خبری و روزنامه ها مخاطبین قدیمی خودش را دارد اما در حال حاضر تلگرام و شبکه های اجتماعی بیشترین مخاطب را دارد.

کلیپ های دو سه دقیقه ای بیشتر مورد توجه است و از آن فضا که گیرایی خاص خودش را داشته باشد و اسم دائمی هم می تواند داشته باشد، حتی ساخت مستند بلند و سوژه یابی هم می شود انجام داد.در کاروان های دانشگاهی سوژه های خوبی وجود دارد و اگر این سوژه ها را کشف کنیم می توان با شبکه های مختلف سیما مجموعه های تلویزیونی بر مبنای آن ساخت.می توانیم جشنواره ای با موضوع عتبات برگزار کنیم یا از جشنواره های موجود مثل عمار از این سوژه ها بهره مند شویم.

حسین جهانی از فعالین فضای مجازی و رسانه گفت:زائرین را باید بعد از سفر حفظ کنیم و از آنها به نوعی سمپاد بسازیم.سعی کنید در سفرهای عمره یا عتبات دانشگاهیان از حضور اصحاب رسانه با همه نوع تفکر بهره مند شوید.از ظرفیت های مجموعه های همسو می شود برای برنامه های ستاد بیشتر بهره برده شود.

در ادامه،ابراهیم بهادری از فعالین رسانه و برنامه ساز گفت: کارهای کوتاه تلویزیونی تاثیرگزار است و در همه شبکه ها قابل پوشش خواهد بود.هر سال چند اثر فاخر بسازیم .کارهای کوتاه با موضوع عتبات دانشگاهیان قابل پخش در شب های جمعه و مناسبت های مذهبی است و لزوما محدود به ماه محرم نمی شود اما باید دارای سناریو باشد .در بحث دست نوشته ها دیالوگ هم می خواهد و به خاطر کوتاه بودن آن تاثیرگزاری بالا و مخاطب بیشتری دارد.حتی می توانید در این راه از دانشجویان رشته های هنری بهره مند شوید تا ساخت اثری با موضوع عتبات را به عنوان پروژه های درسی خود ارائه دهند.

سپس، پوریا سلیمان زاده خبرنگار مصور از باشگاه خبرنگاران جوان گفت:بحث موشن گرافی مرتبط با حوزه عتبات دانشگاهیان که باید کوتاه و با سناریوی طراحی شده ساخته شود تا راحت تر در فضای مجازی پخش شود.این اثر قابلیت پخش در تلویزیون ،تلگرام ،اینستاگرام را خواهد داشت.

محمد درآبادی؛سردبیر باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفت :ستاد در بحث ایجاد اشتیاق در دانشگاهیان و اطلاع رسانی فعالیت می کند و ما در این راستا می توانیم در بخش مکتوب و تصویری کار انجام دهیم.ما در این مسیر معمولا یک طرفه عمل می کنیم و این در حالیست که هر زائر بعد از سفر باید یک ستاد باشد و مفاهیم سفر را به دانشجویان دیگر منتقل کند تا شوق رفتن به زیارت را در افراد دیگر ایجاد نماید.می توانیم قبل از سفر کارگاه هایی داشته باشیم و با قابلیت های زائرین در زمینه های مختلف آشنا شویم و از توانمندی های آنها استفاده کنیم و تسهیلات خاصی برای سفرهای بعدی به آنها بدهیم و از سوژه ها،عکسها،سفرنامه و ... زائرین بهره مند گردیم در واقع به این شکل می توانیم این ارتباط یک طرفه را تبدیل به ارتباطی دوطرفه کنیم.

در بحث تولید محتوا هم باید یکپارچه عمل کنیم، پویش ایجاد کنیم، جشنواره بگذاریم.همچنین می توانیم استودیو عتبات در بخش های خبری راه اندازی کنیم و تمام تولیدات ستاد را در طول سال پخش کنیم .

زهرامهدی خبرنگار خبرگزاری دانشجو و زهرا سیفی خبرنگارخبرگزاری مهر در خصوص اطلاع رسانی گسترده در دانشگاه ها مواردی را مطرح کردند و اعلام آمادگی کردند طبق دوره های قبل اخبار ستاد را در بخش های مناسب استفاده شود.

صادق امامی از فعالین رسانه ای و خبرنگار گفت:بعضی اتفاقات صرفا در طول سفر می افتد با همه اهمیتی که ارتباط بعد از سفر دارد اما کار مستند سازی و فیلم برداری حین سفر از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به لحظه انجام شود.

این مراسم با اقامه نماز جماعت و صرف افطار به پایان رسید.