مدیر اجرایی پروژه در دست احداث صحن عقیله بنی هاشم در کربلای معلی :
صفر تا صد پروژه های عتبات، توسط دانشگاهیان کشور طراحی ، احداث و اجرا می شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ ۱۰:۵۲:۲۴

مهندس وحید خلیلی مدیر اجرایی پروژه در دست احداث صحن عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) در کربلای معلی بر نقش دانشگاهیان در طراحی ، احداث و اجرای پروژه های عتبات عالیات تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار لبیک از کربلای معلی ، مهندس وحید خلیلی مدیر اجرایی پروژه در دست احداث صحن عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) در کربلای معلی بر نقش دانشگاهیان در طراحی ، احداث و اجرای پروژه های عتبات عالیات تاکید کرد.

مهندس وحید خلیلی در گفتگوی اختصاصی با لبیک گفت : دولت عراق پروژه طرح گسترش عتبه حسینی و عتبه عباسی را به مناقصه بین المللی گذاشت که در میان طرح های ارسالی از سراسر دنیا ، طرح دکتر خان محمدی از دانشگاه علم و صنعت برنده شد .

وی افزود : این طرح شامل 38 هکتار می شود که دور تا دور حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) و بین الحرمین که حاوی صحن ، رواق ، موزه ، کتابخانه ، مضیف ، سرویس بهداشتی و هر آن چه یک زائر برای زیارت بدان نیاز دارد را شامل می شود.

مهندس خلیلی تصریح کرد : حدود یک سال و نیم است که کار را شروع کرده ایم و فاز اول و دوم پروژه حدود 9 هکتار که شامل صحن حضرت سیدالشهدا (ع) و صحن عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) است . پروژه صحن عقیله بنی هاشم در 5 هکتار و با 120 هزار متر زیر بناست .

وی خاطر نشان کرد : در این دو صحن حدود 2 هزار چشمه سرویس بهداشتی و حمام در جهت رفاه و آسایش زائرین دیده شده است که تمامی پروژه ها زیر نظر دکتر خان محمدی اجرا می شود .

مدیر اجرایی پروژه صحن در دست احداث عقیله بنی هاشم با اشاره به اینکه کارگروه ساخت عتبات عالیات در دانشگاه علم و صنعت تشکیل و مدت دو سال اساتید و دانشجویان روی این پروژه کار کرده اند، از طرح گسترش حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی و بسیاری از مساجد کشور توسط همین کار گروه خبر داد .

مهندس خلیلی در ادامه همچنین گفت : طی 14 ماه پروژه صحن عقیله بنی هاشم حدود 5 در صد پیشرفت فیزیکی داشته است که با توجه به تعریف پروژه های مهندسی از پیشرفت کار بسیار راضی هستیم .

وی سپس به پایدار سازی گود برداری ها اشاره و گفت : هر کجا که زمین را به سمت پایین گود برداری می کنید باید به سمت پایدار سازی آن هم بروید که در این جا به روش دیافراگمی انجام شده است به عمق 40 متر و به طول 1000 متر دور تا دور پروژه پایدار سازی شده است .

مهندس خلیلی افزود : دشت کربلا اشباع از آب است و تا عمق 5/3 متری آب وجود دارد . مشکل خاصی برای اجرای پروژه نداریم و به هر حال چالش های فنی و مهندسی وجود دارد. مشکل دیگر ما بحث ایمنی در کار است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل زیارتی بودن محیط و تردد بسیار زیاد زائران در ایام مختلف سال از جمله اربعین، نیمه شعبان، محرم و ... نگران وضعیت ایمنی کار هستیم . جا دارد در پایان از همکاری عتبه حسینی با ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکر و قدردانی کنم.

ارسال نظر