اشاره‌ای به مناظرات حضرت رضا علیه‌السلام در خراسان

.اشاره‌ای به مناظرات حضرت رضا علیه‌السلام در خراسان

امام رضا علیه السلام در زمان ولایتعهدی خود در خراسان، مناظرات مختلفی را با افراد و گروه­های متعددی انجام دادند که اکثر آنها توسط مأمون صورت می­گرفت. دستگاه خلافت عباسی، مخصوصاً شخص مأمون، با اهدافی خاص، از اندیشوران مذاهب و فرقه های گوناگون؛ مانند جاثلیق رأس الجالوت، هربز اکبر، عمران صابی و… دعوت می کرد و آنان را رو در روی امام علیه السلام قرار می داد. با مطالعه در شخصیت، روحیات و افکار مأمون، آشکار می شود که او از تشکیل چنین جلسات و همایش­هایی، اهدافی سیاسی را دنبال می کرد. مأمون هر چند شخصاً به مباحثات علمی علاقه­مند بود، ولی به عنوان خلیفه، شخصی نبود که بخواهد با این­گونه مباحثات و مناظرات، عظمت و حقانیت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله را به نمایش بگذارد و شخصیتی را که مورد توجه انقلابی های آل علی علیه السلام بود، در جامعه مطرح کند و علم و شکوه و شایستگی و برتری آنان را به دیگران بنمایاند، بلکه در پس این تلاش­­ها، اهدافی سیاسی داشت و چه بسا بی میل نبود که در این نشست­ها، برای یک­بار هم که شده، امام از پاسخ­گویی به پرسش­ها عاجز بماند!

از حسن بن محمد نوفلى نقل شده است: «سلیمان مروزى» متکلّم مشهور منطقه خراسان، بر مأمون وارد شد، مأمون او را بسیار احترام نمود و به او هدایایى داد و گفت: پسر عمویم على بن موسى الرّضا (علیهما السلام) از حجاز نزد من آمده است و علم کلام و متکلّمان را دوست دارد، اگر مانعى نیست، روز ترویه براى مناظره با او نزد ما بیا. سلیمان (از روی غرور) گفت: ای امیر مؤمنان! دوست ندارم در مجلس شما، و در حضور بنى هاشم از چنین کسى سؤالاتى کنم؛ چرا که در مقابل دیگران در بحث با من شکست مى‏خورد، و نیز صحیح نیست که با او زیاد بحث و جدل‏ کنم. مأمون گفت: من فقط به این دلیل که قدرت تو را در بحث و مناظره مى‏دانستم به دنبالت فرستادم و تنها خواسته من این است که او را هرچند در یک مورد، مجاب کنى و ادلّه او را ردّ نمایى، سلیمان گفت: بسیار خوب، من و او را با هم رو به رو کن و ما را به هم واگذار و خود شاهد باش… .[1]

انگیزه مأمون از برگزاری این گونه مناظره ها، هرچند مورد اختلاف پژوهش­گران و صاحب نظران است، اما در این نکته نمی توان تردید کرد که غلبه امام بر حریفان و طرف­­های مناظره، با استناد بر کتاب­های خودشان و بر اساس منطقی محکم و استوار، در نهایت به اثبات حقّانیت و احیای اسلام، مجاب شدن مدعیان گوناگون، اثبات برتری و حقّانیت ائمّه اهل بیت علیهم السلام و پیروان و شیعیان آنها منجر شد. در پی این مناظره­ها بود که یکی از پویاترین کانون های علوم اسلامی، به ویژه شیعی، در خراسان پا گرفت و در دوره­های بعد، به ایفای نقشی حیاتی در پاسداری از اسلام و تشیع و ترویج آن پرداخت.



[1] عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج ‏۱، ص ۱۷۹

ارسال نظر