* مدفن حضرت زهرا عليها السلام از نظر علماى اهل سنّت‏

* مدفن حضرت زهرا عليها السلام از نظر علماى اهل سنّت‏

علماى اهل سنّت در محلّ دفن حضرت زهرا عليها السلام سه قول آورده‏اند:

1- در داخل بيت خودش‏

گذشته از اينكه دفن شدن حضرت زهرا عليها السلام در داخل بيت خود در ضمن رواياتى از طريق شيعه آمده، در منابع اهل سنّت و از طريق آنان نيز از امام باقر و امام صادق عليه السلام نقل گرديده است. و بعضى از دانشمندان آنها نيز به اين معنا تصريح و دفن آن حضرت را در خانه‏اش تأييد نموده‏اند:

از جمله ابن شيبه از قديمى‏ترين مورخ و مدينه‏شناس عبدالعزيز[1] نقل مى‏كند كه وى مى‏گفت: «انّها دفنت في بيتها و صنع بها ما صنع برسول‏اللَّه صلى الله عليه و آله انّها دفنت في موضع فراشها».[2]«فاطمه زهرا همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله در داخل خانه‏اش و در جايگاهى‏كه به عالم بقاء ارتحال يافته، به خاك سپرده شده است».

و ديار بكرى با اشاره به اقوال مختلف مى‏گويد: «و گفته شده كه قبرآن حضرت در داخل خانه خود و در محلّ محرابى است كه در پشت حجره مقدسه قرار گرفته است. سپس اين نظريه را تأييد مى‏كند و مى‏گويد: «و هذا أظهر الأقوال».[3]

2- در بقيع‏

عدّه‏اى ديگر از علماى اهل سنت نيز مى‏گويند: «آن حضرت در بقيع ولى در خارج از حرم ائمه عليهم السلام به خاك سپرده شده است».

و اين گروه نظرات و احتمالات مختلفى را مطرح ساخته‏اند؛ زيرا بعضى مى‏گويند در زاويه بيرونى خانه عقيل، كه به بقيع منتهى مى‏گردد، دفن شده است.

و بعضى ديگر مى‏گويند در مقابل كوچه‏اى كه به نام كوچه نبيه بوده به خاك سپرده شده و بعضى ديگر بيت‏الأحزان را كه مسجد فاطمه ناميده مى‏شد، معرفى نموده‏اند.

و اقوال ديگرى كه مجموعاً به شش قول بالغ مى‏گردد.[4]

3- در داخل حرم ائمه بقيع‏

و اين قول را مى‏توان قول مشهور در ميان علماى اهل سنت دانست.

سمهودى پس از بيان نظرات و مطالب مختلف در مدفن حضرت زهرا مى‏گويد: «از آنچه‏گفتيم، چنين به‏دست مى‏آيدكه قبرآن حضرت دربقيع و دركنار قبر حسن‏بن على عليه السلام است».[5] ابن نجّار، مدينه‏شناس معروف ديگر (متوفاى 643 ه. ق.) پس از نقل وصيت امام‏مجتبى عليه السلام كه: «ادفنوني الى جنب امّي فاطمة بالمقبرة» مى‏گويد: بنابراين قبر فاطمه عليها السلام در كنار قبر فرزندش حسن و در زير همين قبه است.[6] عبّاسى مؤلف كتاب عمدةالأخبار مى‏گويد: «از قبور واقع در بقيع، قبر فاطمه دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله است و آن در داخل قبه عباس و در كنار قبر فرزندش حسن عليه السلام واقع گرديده؛ زيرا نقل شده است كه حسن بن على به هنگام وفاتش وصيت نمود كه مرا در كنار قبر مادرم فاطمه به خاك بسپاريد».[7] و اكثر نويسندگان گذشته و معاصر[8] همان مطلب را تكرار كرده و مدفن آن حضرت را در داخل حرم ائمه بقيع معرفى نموده اند.

دليل اين نظريه‏

اگر طرفداران اين قول، دليلى بر نظريه خود ذكر نمى‏نمودند، پذيرش گفتار آنان بعنوان يك مورّخ امكان‏پذير بود، ولى بطورى‏كه ملاحظه فرموديد آنان در مقابل وجه اول كه مضمون روايات و گفتار بعضى از قديمترين مدينه‏شناسان است وصيت حضرت مجتبى عليه السلام را دليل و مستند خود ذكر نموده‏اند كه فرمود: «ادفنوني عند قبر امي فاطمة»: اگر از دفن شدن من در كنار جدم مانع گشتند در كنار قبر مادرم فاطمه به خاكم بسپاريد. كه در گفتار ابن نجار و عباسى بدين دليل تصريح گرديده و ساير مورّخان نيز با توجه به نقل اين وصيت در كنار اظهار نظر خويش، عملًا از همين روش پيروى و به همين دليل استناد و چنين تلقى نموده‏اند كه منظور آن حضرت از «امى فاطمة» مادر عزيزش فاطمه زهرا دخت رسول‏خدا صلى الله عليه و آله مى‏باشد.

نقض صريح اين نظريه‏

به عقيده ما در عين اين كه اصل وصيت امام مجتبى عليه السلام از نظر تاريخى مورد تأييد است‏اما برداشت طرفداران وجه سوّم درست نيست، بلكه منظور امام مجتبى عليه السلام از جمله: «امّى فاطمة» مادر بزرگش فاطمه بنت اسد مى‏باشد نه‏مادرش حضرت زهرا عليه السلام.

در توضيح اين موضوع مى‏گوييم: گذشته از اينكه دفن شدن آن حضرت در بقيع مخالف با روش اهل بيت- عليهم‏السلام- در پنهان نگهداشتن قبر مطهر آن بزرگوار است و قطع نظر از اينكه مخالف مضمون روايات منقول از اهل بيت عليهم السلام به طريق شيعه و اهل سنت و مخالف نظر علما و دانشمندان شيعه در دفن آن حضرت در بيت خود مى‏باشد و گذشته از اين كه اطلاق كلمه «امّ» به مادر بزرگ، يك اطلاق شايع است، گفتار و نقل صريح اين مورّخان در موارد ديگر، ناقض اين برداشت و مؤيد اين است. بانوئى كه در حرم بقيع دفن شده، فاطمه بنت اسد است و نه فاطمه زهرا عليها السلام.

از اين موارد مى‏توان گفتار اين مورخان در محل دفن جناب عباس عموى پيامبر را ذكر نمود. كه ابن شبه و سمهودى از قديمترين مدينه‏شناس؛ عبدالعزيزچنين نقل مى‏كند:

«دفن العباس بن عبدالمطلب عند قبر فاطمة بنت اسد بن هاشم فى اول مقابر بنى‏هاشم التى فى دار عقيل».[9] عباسى در ضمن نقل متن بالا گفتار ديگرى را از ابن حبان‏[10] مى‏آورد كه وى در مورد تشييع و تجهيز پيكر امام مجتبى عليه السلام تصريح كرده است: «... دفن بالبقيع عند جدّته فاطمة بنت اسد بن هاشم».[11]

بطورى‏كه ملاحظه مى‏شود، اين دو جمله از قديمى‏ترين مورّخان و محدّثان صراحت دارد بر اينكه بانويى كه در حرم بقيع دفن شده و عباس عموى پيامبر و امام مجتبى عليه السلام در كنار آن به خاك سپرده شده‏اند، جده و مادر بزرگ حضرت حسن بن على يعنى فاطمه بنت اسد است نه فاطمه زهرا دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله.

و روايتى كه قبلًا از امام باقر عليه السلام نقل نموديم به همين معنا تصريح مى‏كند كه‏امام حسن عليه السلام در وصيت خود به امام حسين عليه السلام فرمود ثمّ ردّني إلى‏ قبر جدّتي فاطمة فادفنّي بها.



[1] ( 2). وى اوّلين مدينه‏شناسى است كه در اين موضوع تأليفى هم داشته و در سال 199 در قيد حيات بوده است.

[2] ( 3). تاريخ المدينه، ج 1، ص 108

[3] ( 1). تاريخ الخميس، ج 2، ص 176

[4] ( 2). اين اقوال را ابن شبه در تاريخ المدينه، ج 1، ص 105 و 106 و سمهودى در وفاءالوفا ج 3، ص 901 نقل نموده‏اند.

[5] ( 3). وفاء الوفا ج 3، ص 901

[6] ( 1). اخبار المدينه، ص 154

[7] ( 2). عمدة الاخبار، ص 154

[8] ( 3). مانند على حافظ در كتاب خود فصول من تاريخ المدينه، ص 168

[9] ( 1). تاريخ المدينه، ج 1، ص 127؛ وفاءالوفا، ج 3، ص 910

[10] ( 2). ابن حبان از بزرگترين محدّثان و علماى اهل سنت در قرن چهارم( متوفاى 354) مى‏باشد و كتاب او از بهترين كتابهاى حديث به شمار مى‏آيد.

[11] ( 3). عمدة الأخبار، ص 153

ارسال نظر