مدفن حضرت زهرا از نظر علماى شيعه‏

مدفن حضرت زهرا از نظر علماى شيعه‏

اين بود نمونه رواياتى‏كه در مورد مدفن حضرت زهرا نقل نموديم و اينك توجه خوانندگان ارجمند را به نظريه عده‏اى از علما و محدثين بزرگ شيعه در اين مورد جلب مى‏نماييم:

1- نظريه شيخ صدوق و كيفيت زيارت او:

مرحوم شيخ صدوق (متوفاى 381 ه. ق.) پس از نقل اختلاف در محل دفن آن حضرت، مى‏گويد:

«عده‏اى از محدثين رواياتى را نقل و مضمون آنها را پذيرفته‏اند كه دلالت دارد بر اينكه آن حضرت در داخل خانه‏اش كه در اثر توسعه بنى‏اميه به مسجد ضميمه گرديده، به خاك سپرده شده است.» سپس مى‏گويد: «و هذا هو الصحيح عندي».

آنگاه كيفيّت زيارت خويش را بيان مى‏كند و مى‏گويد: «من به توفيق خداوند متعال به‏هنگام مراجعت از حجّ بيت‏اللَّه الحرام، وارد مدينه شدم و چون زيارت رسول خدا صلى الله عليه و آله را به‏جاى آوردم، در حالى‏كه غسل زيارت نيزانجام داده بودم توجهم را به سوى خانه فاطمه منعطف ساختم و حدّ اين خانه از استوانه مقابل باب جبرئيل است تا محوطه‏اى كه قبر رسول خدا در آن واقع گرديده و در نزديكى اين محوطه، به طورى ايستادم كه مدفن رسول خدا در سمت چپم و قبله در پشت سرم و خانه فاطمه در مقابلم قرار گرفت آنگاه اين‏زيارت را خواندم: «السّلام عليك يا بنت نبيّ اللَّه، السّلام عليك يا بنت حبيب‏اللَّه ...».[1]

سپس مى‏گويد: «چون در اخبار و احاديث، زيارت مشخصى براى حضرت فاطمه عليها السلام‏نيافتم، براى كسانى كه كتاب مرا مى‏خوانند، همان زيارت را مى‏پسندم كه براى خود پسنديدم».[2] وى در معانى‏الأخبار مى‏گويد: «قول صحيح از نظر من در مورد قبر فاطمه عليها السلام مضمون همان روايت است كه پدرم از طريق محمد بن عطار از حضرت رضا عليه السلام نقل نموده است كه فاطمه زهرا در داخل خانه‏اش دفن شده و اين خانه به هنگام توسعه مسجد، به وسيله بنى‏اميد به مسجد منضم گرديده است.»[3] 2- نظريه شيخ مفيد رحمه الله:

مرحوم شيخ مفيد (متوفاى 413 ه. ق.) مى‏گويد:

«ثمّ قف بالروضة و زر فاطمة عليها السلام فانّها هناك مقبورة».[4] «پس اززيارت رسول خدا صلى الله عليه و آله‏ در كنار روضه بايست و فاطمه را زيارت كن؛ زيرا او در اين جايگاه به خاك سپرده شده است.

3- نظريه شيخ طوسى رحمه الله:

شيخ طوسى (متوفاى 460 ه. ق.) مى‏گويد: «الأصوب انها مدفونة في دارها او في الروضة».[5]

4- نظريه طبرسى رحمه الله:

مرحوم طبرسى از اعلام قرن ششم، پس از اشاره به اختلاف نظر در مدفن آن حضرت، مى‏گويد: «والقول الأول بعيد و القولان الآخران اشبه»:

اما قوم اوّل كه آن حضرت در بقيع مدفون است، بعيد است و دو قول ديگر كه در داخل خانه‏اش و يا در روضه دفن شده است صحيح به نظر مى‏رسد».[6]

5- نظريه سيد بن طاووس رحمه الله:

سيد بن طاووس (متوفاى 673 ه. ق.) مى‏گويد: «والظّاهر انّ ضريحها المقدّس في بيتها المكلّل بالآيات و المعجزات».[7]

و همو پس از روايتى‏كه بصورت مكتوب از امام هادى عليه السلام نقل شده است‏[8] مى‏گويد:

«اين گفتار صريح و نص واضح از امام هادى عليه السلام، به تنهايى كفايت مى‏كند در اين‏كه: فاطمه زهرا عليها السلام در كنار مدفن رسول خدا صلى الله عليه و آله به خاك سپرده شده است و نه در جاى ديگر.»[9] 6- نظريه علامه مجلسى رحمه الله و توضيح او در مورد روضه:

علامه مجلسى (متوفاى 1110 ه. ق.) مى‏گويد: «همانگونه كه در كتاب مزار بيان كرده‏ايم، اصحّ اقوال اين است كه آن حضرت در داخل خانه‏اش دفن گرديده است».[10] و در كتاب مزار مى‏گويد:

«الأظهر انّها عليها السلام مدفونة في بيتها و قد قدّمنا الأخبار في ذلك».[11]

و آن مرحوم در مورد روضه كه در بعضى از اخبار و در لسان علما وارد شده و اين احتمال را مطرح نموده‏اند كه: آن حضرت ممكن است در «روضه» دفن شده باشد، روضه را هم به فاصله منبر و بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله منحصر دانسته‏اند، چنين توضيح مى‏دهد كه منظور از روضه كه در روايت ابن ابى عمير آمده است، يك مفهوم و معناى وسيعى است كه شامل خانه فاطمه زهرا عليها السلام نيز مى‏گردد[12] و منظور از روضه همان بيت فاطمه عليها السلام است.

نويسنده: و ما در صفحات آينده در اين موضوع بحث خواهيم نمود. إن شاء اللَّه.

7- نظريه شيخ الشيعه در مدينه منوّره: شيخ محمدعلى عمراوى، شيخ شيعيان حجاز،در مدينه منوره كه در ماه رمضان 1326 با او ملاقات داشتم ضمن مطالب سودمند درباره قبر شريف حضرت زهرا فرمودند: قبر آن حضرت مسلماً در داخل بيت خودش مى‏باشد و در دوران كودكى ما قبر مشخّص بود و ارتفاع آن به يك متر مى‏رسيد و ايشان با اشاره به عصايى كه در دست من بود، گفت: تقريباً به ارتفاع عصاى شما.

شواهد و قرائن ديگر:

اين بود رواياتى كه از ائمّه اهل بيت عليهم السلام در محلّ دفن حضرت زهرا عليها السلام نقل گرديده است و اين بود نظر صريح گروهى از علما و محدثين شيعه در اين زمينه.

و اينك توجه خواننده ارجمند را به شواهد و قرائن ديگر كه مؤيّد دفن شدن پيكر مطهّر آن حضرت در داخل بيت شريفش مى‏باشد، جلب مى‏نماييم:

* اعتبار عقلى‏

در باره اين شواهد و مؤيّدات قبل از مستندات نقلى به يك اعتبار عقلى اشاره مى‏كنيم و آن اين‏كه: جاى ترديد نيست كه دفن شدن در كنار قبر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى هر مسلمانى بزرگترين افتخار دنيوى و عالى‏ترين مقام معنوى است و بر همان اصل بود كه خليفه اوّل ودوّم با بهره‏گيرى از شرايط موجود و بدون اذن و اجازه، توانستند اين افتخار را به دست آورند و در جوار آن حضرت به خاك سپرده شوند.

و باز بر همان اصل بود كه امام مجتبى عليه السلام وصيّت نمود در صورت امكان در كنار تربت جدّ بزرگوارش دفن شود ولى با غوغا سالارى و با اجبار و اكراه كه در تاريخ ضبط است از خواسته خود محروم و از دفن شدن در خانه خويش ممنوع گرديد.

در مورد حضرت زهرا عليها السلام افزون بر آنچه گفته شد وجود ارتباط خاصّ معنوى و روحانى متقابل در ميان رسول خدا و دخت عزيزش و عاطفه و محبّت غير قابل وصف در ميان پيامبر خدا و حبيبه‏اش با توجّه به اينكه شرايط مانند دوران شهادت حضرت مجتبى عليه السلام نبود و هيچ رادع و مانعى از دفن شدن آن بانوى عزيز در داخل بيتش آن هم شبانه و مخفيانه وجود نداشت متصوّر نيست كه آن پيكر پاك به جاى داخل خانه‏اش و به جاى جوار پدرارجمندش در محلّ ديگر به خاك سپرده شود و با آن علاقه و ارتباط غير قابل وصف، قابل قبول نيست كه آن حضرت بر دفن شدنش بجز در داخل خانه خويش و بجز در جوار تربت پاك پدر بزرگوارش راضى شود.

* كشف اين حقيقت از طريق علم جفر

آية اللَّه حسن زاده آملى ابقاه اللَّه كه خود از صاحبدلانند مى‏نويسند:

بعضى از صاحبدلان به طريق خاصى از علم جفر بر اين سؤال كه: «يا عليم قبر فاطمه زهرا عليها السلام در چه جاى مدينه است؟» جواب گرفته است كه: «جاى قبر، خانه شفيع جميع امّت است.»[13]



[1] ( 1). اين زيارت همان زيارت معروف است كه در كتب ادعيه و زيارات نقل شده است، به انضمام صلوات مخصوص براى هر يك از معصومين عليهم السلام.

[2] ( 1). من لايحضره الفقيه، به تصحيح على اكبر غفارى، ج 2، ص 574- 572

زيارت معروف:« يا ممتحنة امتحنك اللَّه الّذى خلقك ...» را مرحوم علامه مجلسى در مزار بحار از طريق محمد عريضى، از امام باقر عليه السلام نقل نموده است. لابد اين زيارت منقول، به دست مرحوم صدوق نرسيده و يا در سند آن مناقشه فرموده است.

[3] ( 2). معانى الأخبار، ص 268

[4] ( 3). مقنعه، طبع دبيرخانه كنگره شيخ مفيد، ص 459

[5] ( 4). مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 365

[6] ( 5). اعلام الورى، ص 159

[7] ( 1). اقبال، ص 224

[8] ( 2). اين سومين روايت از رواياتى است كه ما نقل نموديم.

[9] ( 3). اقبال، ص 623

[10] ( 4). بحار، ج 43، ص 188

[11] ( 5). بحار، ج 100، ص 193

[12] ( 6). همان.

[13] ( 1). لوح اين سؤال و جواب كه جنبه تخصصى دارد در جلد سوّم هزار و يك كلمه، صفحه 447 منعكس گرديده است.

ارسال نظر