ويژگي ها و خصوصيات حرم شريف:

ويژگي ها و خصوصيات حرم شريف:

حرم شريف بقيع داراى ويژگى‏ها و خصوصياتى بوده كه در اين‏جا شش مورد از آنها را يادآورى مى‏كنيم:

1- حرم بقيع هشت ضلعى بوده است‏

بطورى كه در گذشته ملاحظه فرموديد، بيشترِ نويسندگان در آثار تاريخى و سياحتنامه‏هاى خود، كه در باره حرم و گنبد و بارگاه ائمه بقيع سخن به ميان آورده‏اند، عظمت، ارتفاع، قدمت و استحكام آن را مورد توجه قرار داده و از اين ابعاد به معرفى آن پرداخته‏اند، ولى مرحوم ميرزا محمّد حسين فراهانى‏[1] كه در سال 1302 ه. اين حرم شريف را زيارت نموده، به دو جنبه ديگر آن نيز توجه كرده است. او به هشت ضلعى بودن‏ساختمان حرم از نظر مهندسى و همچنين به چگونگى داخل و خارج اين گنبد شريف از لحاظ رنگ اشاره نموده و در ضمن معرفى قبور افراد مشهور در بقيع، چنين مى‏نويسد: «اوّل چهار نفر از ائمه اثنى‏عشر- صلوات الله عليهم اجمعين- است كه در بقعه بزرگى كه به صورت هشت ضلعى ساخته شده است واقعند و اندرون و گنبد آن سفيد كارى است».[2] 2- حرم بقيع داراى دو در بوده است‏

بنا به گفته ابن نجار، مدينه شناس معروف (متوفاى 647) حرم ائمه بقيع، داراى دو در بوده است كه يكى از آنها هميشه و در تمام ساعات روز، به روى زائرين باز بوده است. وى در ضمن اشاره به عظمت و قدمت وارتفاع ساختمان اين گنبد و بارگاه مى‏نويسد: «و عليها بابان يفتح أحدهما فى كل يوم للزيارة».[3] 3- محراب حرم بقيع‏

يكى ديگر از خصوصيات اين حرم شريف وجود محراب در داخل آن مى‏باشد. در اين مورد سمهودى مى‏نويسد: «و رأيت في أعلى محراب هذا المشهد: أمر بعمله المنصور المستنصر باللّه».[4]

4- حرم بقيع خادمانى داشته است‏

شواهد تاريخى نشانگر اين است كه حرم شريف بقيع نيز مانند ساير حرمها داراى خادم، كفشدار و زيارتنامه خوانهاى متعدد بوده است. در اين زمينه ما به نقل مطالبِ سه تن از نويسندگان كه هر يك داراى نكات قابل توجه و حائز اهميت مى‏باشد، مى‏پردازيم:

نايب الصدر شيرازى مى‏گويد: سه شنبه هيجدهم (محرم 1306 ه.) به عنوان‏آستان‏بوسى حضرت مجتبى عليه السلام به بقيع رفتم، با اين كه سه ساعت از آفتاب برآمده بود، خدام نيامده بودند. ساعتى در بيرون بقعه، روى زمينِ عرشِ مكين نشسته، دو سودانيه كفشدار صحبتى مى‏نمودند كه اسامى خدام از اين قرار است: سيد عبدالكريم، سيد جعفر، سيد زين العابدين، سيد احمد من بنى الحسن.

سپس مى‏گويد: سؤال نمودم «كَمْ رِيالٍ يُوصَل الَيِهِم مِن طَرَفِ الحاجِ؟ قالَتا لا تَقُلْ رِيال بَل ليرات وَ جِنات‏[5] وَ الُوفَ وَ مِآت» بعد از ساعتى آمدند درِ روضه مباركه را گشودند و مشرف شدم، انگشتر فيروزجى داشتم، تمنا نمودند، نياز نمودم‏[6].

امين الدوله‏[7] در سفر نامه خويش مى‏نويسد:

يكشنبه يازدهم محرم 1316، على الصباح مُحرِم كعبه مقصود و فوز به مقام محمود شدم و از دل و جان، به آن آستان نماز آوردم. هوا روشن شد، هواى بقيع و زيارت ائمه هدى‏ كردم، آنجا جز حاج صادق يزدى و يك ضعيفه كفشدار و يك سقّا كسى نبود. كليددار، متولّى و زيارت نامه خوان حضور نداشتند. در بقعه متبركه بسته و مقفل بود، بى آنكه سبب معلوم شود. از بيرون سر بر آستان نهاده، زيارت خواندم ونماز زيارت گزارده، برگشتم ... به چند نفر از حاجيها و هم سفرهاى ايرانى، حضور داده و بسته بودن در حرمِ ائمّه- صلوات اللّه عليهم اجمعين- به تواتر گفتند كه اين معامله به تعمّد است. در اين اثنا شيخ جزّاء و حاج صادق آمدند و خلاصه تحقيقات آنها اين كه: حضرت شريف به جناب شيخ الحرم، شرحى نوشته، توصيه كرده‏اند كه چون زوّار كِرام و مردم جليل و نبيل از ايرانيان، به مدينه طيّبه مى‏آيند، اهتمام كنيد خدّام و كليد داران و متولّيان طمع و توقع بى‏جا در اخذ و عمل ناروا را نكنند. شيخ الحرم نظر به توصيه شريف قدغن كرده‏اند از زوار چيزى گرفته نشود و چون دربقعه بقيع بر سبيل مقطوع از هر كس چند قرش گرفته مى‏شد سيد عبدالكريم برزنجى كليددار بقعه شريفه از حكم شيخ الحرم اعراض و در خانه نشسته، به بقيع نيامده است كه در به روى زوّار بگشايد. در اين مبحث بوديم كه سيد حسن هم وارد شد و گفت قضيه همين است. گفتم اين چه شيخ الحرم است كه حكمش در سيد عبدالكريم به نقيض مقصود اثر مى‏كند؟!

وى پس از شرح مفصّلى كه درباره ملاقات و بحث و گفتگويى كه با شيخ‏الحرم داشته و منجر به باز شدن حرم بقيع گرديده است، مى‏گويد:

گفتم برويد و در حرم را باز كنيد تا من ...[8] شما را بدهم، رفت و ...[9] در را گشود، زوار هم الحق بى مروتى كردند و دست خود را بسته، نقيبى به كفشدار ندادند، چه رسد به كليددار! جناب حاج ميرزا آقا امام جمعه تبريز با همتِ بلند و نيت ارجمند، حاضر شده‏اند در تبريز محلى معين كنند كه هر ساله هزار تومان براى خدام اين حرم مطهر، عايد شود.[10] ابراهيم رفعت پاشا كه براى آخرين بار در سال 1325 ه. به عنوان «امير الحاج مصرى» به حج مشرف شده است، مى‏نويسد: مردم مدينه در روزهاى پنجشنبه به زيارت بقيع مى‏روند و بر روى قبرها دسته‏هاى گل و ريحان قرار مى‏دهند و هيچ شيعه داخل حرم اهل بيت نمى‏گردد مگر اين كه پنج قروش (به خدام) بپردازد، همانگونه كه به هيچ كس اجازه ورود به داخل كعبه و حجره نبوى داده نمى‏شود، مگر يك ريال بدهد، تازه اين براى افراد عادى است و از افراد ثروتمند وجه بيشترى دريافت مى‏شود.[11] گفتنى است: مقايسه گفتار ابن نجار با گفتار سه نويسنده ياد شده، نشانگر دگرگونى و تحوّلى است كه در حرم بقيع، در طول چندين قرن، در اثر شرايط، به وجود آمده است؛ بطورى كه در دورانهاى گذشته، در اين حرم مانند ساير حرمها در تمام روز، به روى زائران و علاقه‏مندان باز بوده ولى در قرن اخير كليددار و متولّيان آن، كسانى بودند كه جهت تأمين‏معاش و كسب درآمدِ بيشتر، محدوديّتهايى براى زائران قائل گرديده و از آنان سلب آزادى مى‏نمودند.

5- تزيينات حرم بقيع‏

حرم ائمه بقيع، همانند ساير حرمها، داراى ضريح، روپوش، چلچراغ، شمعدان و فرش بوده است.

6- حرم بقيع صحن نداشته‏

بر خلاف حرم ساير ائمه و بقعه و بارگاهِ بيشترِ امام زادگان كه علاوه بر ساختمان حرم و بقعه، داراى صحن و حياط وگاهى داراى صحنهاى متعدد و وسيع مى‏باشند. حرم مطهر بقيع، داراى صحن و سرا نبوده است. شاهد بر اين مطلب، اين است كه نه تنها در گفتار هيچ يك از مورّخان و جهانگردان به وجودِ صحن و سرايى براى اين حرمِ شريف، تصريح و يا اشاره‏اى نگرديده، بلكه در كلمات بعضى از آنان نبودن صحن و سرا در حرم بقيع بوضوح ذكر شده است؛ از جمله در سفر نامه سيف الدوله كه در سال 1279 ه. سفر حج نموده، چنين آمده است: و اما بقيع در خارج قلعه مدينه به طرف شرق واقع است، مدفن ائمّه بقيع، بقعه‏اى دارد بدون صحن.[12] و نايب الصدر شيرازى مى‏گويد: چنانكه جناب اجلّ اكرم، وزير اعظم، امين‏السلطان- ادام الله اقباله- در چند سال قبل، بناى ساختمان صحن براى بقعه متبرّكه حضرت مجتبى عليه السلام داشتند وكلا[13] صلاح ندانستند و عذرهاى بدتر از گناه آوردند.

و همو مى‏گويد: خداوند توفيق دهد كسانى را كه سعى نمايند صحن بسازند.[14] و اين بود قسمت دوم اين بحث و نكاتى در ويژگى‏ها و خصوصيات حرم شريف بقيع.



[1] ( 3). ميرزا محمد حسين فراهانى در سال 1264 ه. در قريه آهنگران از قراى فراهان متولد گرديد، پدرش‏ميرزا مهدى معروف به ملك الكتاب از شعرا و خوشنويسان دوران فتحعلى شاه است.

[2] ( 1). سفر نامه فراهانى( ص 228 اين كتاب) به كوشش مسعود گلزارى در سال 1362 شمسى چاپ شده است.

[3] ( 2). اخبار مدينة الرسول، چاپ مكتبة دارالثقافه، مكه مكرمه، ص 153. همين مطلب در وفاء الوفا، ج 3، ص 916 آمده است.

[4] ( 3). وفاء الوفا، ج 3، ص 916

[5] ( 1). جمع جنى واحد پول مصر است.

[6] ( 2). تحفة الحرمين، ص 257

[7] ( 3). امين‏الدوله ميرزا على خان در سال 1315 ه. ق. در اوائل سلطنت مظفرالدين شاه، به نخست‏وزيرى رسيد و در سال 1316 عزل گرديد و در سال 1322 ه. از دنيا رفت. وى در ايجاد رسم‏الخط جديد( شكسته نستعليق) و طرز ساده نويسى سرآمد زمان خويش به شمار مى‏آيد. نك: لغتنامه دهخدا. و مى‏توان سفرنامه او را به عنوان نمونه‏اى از رسم‏الخط وى، معرفى نمود كه در كتابخانه عمومى آيةاللّه العظمى مرعشى قم به شماره 253337 موجود است.

[8] ( 1). يك كلمه ناخوانا.

[9] ( 2). يك كلمه ناخوانا.

[10] ( 3). سفرنامه امين الدوله- اين سفرنامه شماره صفحه ندارد.

[11] ( 4). مرآت الحرمين، ج 1، ص 427. اين كتاب در سال 1343 ه. در مصر چاپ شده است.

[12] ( 1). سفر نامه سيف الدوله به تصحيح على اكبر خدا پرست، چاپ 1364 ش. ص 143

[13] ( 2). منظور وى از« وكلا»، سران و امراى مدينه است كه از طرف حكام عثمانى تعيين مى‏گرديدند.

[14] ( 3). تحفه الحرمين، ص 212

ارسال نظر