توحيد از نظر وهابيان
بهطورى كه قبلًا گفته شد، محمدبن عبدالوهاب پيرو ابن تيميه و احياگر عقايد و مجرى آراء و فتاواى او است و لذا آنچه محمد بن عبدالوهاب و پيروان او در مسائل عقيدتى و فتاواى فقهى مطرح نمودهاند در دايره و محدوده آراء و عقايد ابن تيميه و ابنقيم بوده و تأليفات و اقوال آن دو را دليل و مستند خويش قرار مىدهند. و از اينجا است كه وهابيان در مسأله توحيد همان مطالب را تكرار نمودهاند كه قبلًا از ابن تيميه نقل نموديم و لذا عبداللطيف نوه محمد بن عبدالوهاب كه از علماى وهابيان است در رساله چهارم از رسائل پنجگانهاش كه «هديه سنيه» ناميده است، در بيان بخشى از عقايد وهابيان مىگويد: «ما معتقديم كه خداوند همانگونه كه خودش فرمود الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى در بالاى عرش نشسته و ما معتقديم خدا داراى دو دست مىباشد؛ زيرا فرموده است: بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ و ما معتقديم او داراى چشم و صورت است؛ زيرا فرمود: وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ گرچه كيفيّت اين اعضا براى ما معلوم نيست و همه حديثها را هم كه درباره صفات خدا از پيامبر نقل شده است تصديق و اعتراف مىكنيم كه در روز قيامت خدا به ميان بندگانش خواهد آمد و ...[1]
[1] ( 1)- كشف الارتياب، ص 125