شهر نجف از ديد جهانگردان‏

شهر نجف از ديد جهانگردان‏

ابن جبير (متوفى 580 ه ق) جهانگرد معروف اندلسى كه شرح سفر خود را در سفرنامه خويش ثبت كرده است در اين باره مى‏گويد:

(در سمت غرب شهركوفه و در فاصله يك فرسخى، مرقد مشهورى وجود دارد كه به حضرت على بن ابى طالب (ع) نسبت داده مى‏شود وگويند كه شترآن حضرت كه حامل جنازه وى بود، چون بدين جا رسيد بر روى زمين زانو زد و فرزندان آن حضرت وى را در همان جا به خاك سپردند و گويند كه اكنون قبر وى در همان جاست و خداوند به صحت آن داناتر است. آن طور كه به ما گفته شد مرقد آن حضرت بنايى باشكوه است كه ما به علت ضيق وقت موفق به مشاهده آن نشديم زيرا كه در شهر كوفه فقط شنبه شب را اقامت كرديم)[1].

هروى در كتاب خود (الاشارات فى معرفه الزيارات) نيز از نجف سخن مى‏گويد. ابن بطوطه كه در سال 726 ه ق از شهر نجف ديدن كرده است، در سفرنامه خود درباره شهر نجف و مرقد مطهر حضرت على (ع) چنين مى‏گويد: از قادسيه حركت كرديم و به نجف كه مدفن على بن ابى‏طالب (ع) است رسيديم. اين شهر نيك در زمينى پهناور و سخت واقع شده است و يكى از بهترين و پرجمعيت‏ترين شهرهاى عراق مى‏باشد كه بازارهاى خوب و تميزى دارد. از باب الحضره وارد نجف شديم و بعد از عبور از بازار بقالان و طباخان و خبازان به بازار ميوه فروشان‏و خياطان و قيصريه و بازار عطاران رسيديم. آخر بازار عطاران باب حضرت است و قبرى كه معتقدند از آن على (ع) مى‏باشد در اين محل است. روبروى مقبره، مدارس و زوايا و خانقاه‏ها قرار دارد كه داير و با رونق مى‏باشند ديوارهاى مقبره از كاشى است كه چيزى همانند (زليج) است اما از حيث جلا و نقش زيباتر از آن است. از باب حضرت وارد مدرسه بزرگى مى‏شود كه طلاب و صوفيان شيعه در آن سكونت دارند. در اين مدرسه از هر مسافر تازه وارد تا سه روز پذيرايى مى‏شود و هر روز دوبار غذايى مركب از نان وگوشت وخرما به مهمانان مى‏دهند. از مدرسه وارد باب القبله مى‏شوند. حاجبان، نقيبان و سرايداران در اين محل مراقب زوار مى باشند و چون كسى براى زيارت وارد مى‏شود به نسبت وضع و مقامش همگى آن جماعت يا يكى از آن ها بلند مى شوند و با او در آستانه حرم مى‏ايستند و اذن دخول مى‏خوانند به اين مضمون: (به فرمان شما اى اميرالمومنين (ع) اين عبد ضعيف اذن مى‏خواهد به روضه وارد شود اگر اذن مى‏فرمائيد كه بيايد وگرنه باز گردد و اگر او اهليت و شايستگى اين مقام را ندارد بارى شما اهليت كرامت و عفو و اغماض را داريد) سپس اشارت مى‏كنند كه آستانه را و دو طرف چارچوبه در ورودى را ببوسد و داخل حرم بشود.[2] داخل حرم با انواع فرش هاى ابريشمين و غيره مفروش است و قنديل‏هاى بزرگ و كوچكى از طلا ونقره در آن آويخته اند، در وسط حرم مصطبه چارگوشى است كه‏صندوقى چوبين دارد وبر روى صندوق صفحات طلاى پرنقش و نگارى كه در ساختن آن كمال استادى و مهارت را به كار برده‏اند با ميخ هاى نقره فروكوفته‏اند چنان كه از هيچ جهت چيزى از چوب نمودار نيست. ارتفاع مصطبه كمتر از ارتفاع قامت آدمى است و در آن سه قبر هست كه مى‏گويند يكى از آن آدم (ع) و ديگرى از آن نوح (ع) و سومى از آن على (ع) مى‏باشد و بين اين سه قبر در طشت هاى زرين و سيمين، گلاب و مشك و انواع عطريات ديگر گذاشته‏اند كه زوار دست خود را در آن فروبرده به عنوان تبرك بر سر و روى خود مى‏كشند.

در ديگرحرم كه آستانه‏اى نقره اى و پرده‏هاى ابريشمين الوان دارد به سوى مسجدى باز مى‏شود كه آن خود چهار در دارد و هر چهار در داراى آستانه‏هاى نقره و پرده‏هاى ابريشم مى‏باشد. داخل مسجد نيز فرش هاى عالى انداخته‏اند و ديوارها و سقف آن با پرده‏هاى حرير مستور است. همه مردم اين شهر رافضى‏[3] مذهب مى‏باشند و از اين روضه كرامت ها ظاهر مى‏شود كه منشأ عقيده مردم بر اين كه قبر على (ع) در آن است همين كرامت ها مى‏باشد. از جمله آن كه در شب بيست وهفتم رجب كه (ليله المحيا) مى‏نامند عراقيان و خراسانيان و فارسيان و روميان گروه گروه سى تن و چهل تن بعد از نماز خفتن در آنجا گرد مى‏آيند و بيماران افليج و زمين گير را روى ضريح مقدس مى‏گذارند و خود به نماز و ذكر و قرآن و زيارت مشغول مى‏شوند و چون پاسى از شب گذشت همه مريض‏ها كه شفا يافته‏و صحيح و سالم گشته‏اند برخاسته ذكر لااله الا الله محمد رسول الله على ولى الله مى‏گويند و اين حكايت در ميان آنان به حد استفاضه رسيده وگرچه من خود آن شب را درك نكردم داستان آن را از اشخاص مورد اعتماد شنيدم و در مدرسه حرم سه تن از اين اشخاص را ديدم كه هر سه زمين گير بودند يكى از روم آمده بود و ديگرى از اصفهان و سومى از خراسان، از حالشان جويا شدم گفتند كه امسال به (ليله المحيا) نرسيده‏اند و منتظرند كه سال آينده آن شب را درك كنند. در اين شب مردم ازشهرهاى مختلف در نجف جمع مى شوند و بازار بزرگى در آن شهر برپا مى‏شود كه تامدت ده روز برقرار مى‏ماند.

در شهر نجف نه مأمور عوارض و ماليات هست و نه والى. تمام كارهاى شهر دست نقيب الاشراف است. اهل نجف تجارت پيشه‏اند و در اقطار جهان به مسافرت و بازرگانى مى‏پردازند و به شجاعت و سخاوت موصوف‏اند و در سفر بسيار خوش معاشرت هستند اما همگى درباره حضرت على (ع) غلو مى‏كنند. از شهرهاى عراق هركس كه بيمار مى‏شود نذرى براى روضه على (ع) مى‏كند. بيشتر اشخاص كه مثلًا از ناحيه سر دچار مرضى مى شوند از طلا يا نقره علامتى به شكل همان عضو نذر و به خزانه هديه مى كنند. خزانه مزبور بسيار بزرگ و موجودى آن به قدرى است كه قابل ضبط نمى‏باشد.

نقيب الاشراف از سوى پادشاه عراق تعيين مى‏شود و او نزد پادشاه مقامى بلند و منزلتى رفيع دارد. هنگام مسافرت نقيب تشريفات خاصى را كه براى امراى بزرگ مرسوم است در حق او هم مرعى مى‏دارند و علم‏ها و طبل‏ها با او به راه مى‏اندازند و بر در خانه او هر صبح و شام طبلخانه نوبتى فرو مى‏كوبند. حاكم و ماليات بگيرشهر نجف هم او است. نقيب نجف هنگام مسافرت من به آن شهر نظام الدين حسين بن تاج الدين الاوى بود (آوه شهرى است در عراق عجم كه سكنه آن رافضى مذهب اند) پيش از اين نقيب هم جماعتى يكى پس از ديگرى متصدى اين منصب بوده‏اند مانند جلال الدين بن الفقيه و قوام الدين بن طاووس و ناصر الدين مطهر هروى و ابو غره بن سالم مدنى.

عبدالوهاب عزام در سفرنامه خود مى‏نويسد كه در سال 1349 ه ق از نجف ديدن كرده است، او مى‏گويد: به حرم بزرگ آن حضرت وارد شديم، هنگام غروب بود و عظمت آن محل مارا فراگرفته بود اما اين ها باعث نشد كه از زيبايى گنبد با شكوه آن وزر و زيور آويخته در داخل حرم غافل شويم.

در سال 1154 ه ق عبدالكريم كشميرى كه يكى از درباريان نادرشاه افشار بود از نجف ديدن نموده و در سفرنامه خود كه (بيان واقع) نام دارد درباره نجف چنين مى‏گويد:

(آبادى اين شهر به دليل نبودن كشاورزى و رودخانه، از آبادى كربلا كمتر است و سكان اين مكان كرامت بنيان، بيشتر مردم صالح و قانع هستند و در بيرون حصار از بيم تاراج اعراب باديه نمى توان نشست و مردم همه در داخل (شهر پناه) (حصار) سكونت دارند وگنبد شاه ولايت پناه رضى اللّه تعالى عنه و كرم الله وجهه در كمال عظمت و تزيين در وسط شهر است. جواهر آبدار بر مرقد منوّره نصب كرده اند).در اين هنگام نادرشاه، ابراهيم خان زرگرباشى را مأمور فرموده بود كه به كربلا و نجف رفته، گنبد حضرت على (عليه السلام) و حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) را مطلا سازند. چنان كه گنبد حضرت امام رضا (عليه السلام) در مشهد و مساجد ظفرخان روشن الدوله در شاه جهان، آباد است. زرگر باشى به حضور بنده در تهيه اين امر، كه متضمّن سرخ رويى آمر و مأمور بود، مشغول گرديد و آن را به مدد حضرات به وجه أحسن به اتمام رسانيد. در باب آوردن آب فرات به نجف اشرف نيز سعى بسيار كرده بود. اما سه فرسخ از نهر كنده شده بود كه نادرشاه كشته شد و كار نهر معطّل ماند.

مى‏گفتند كه قبر نوح و آدم صفى اللّه (عليهما السلام) در گنبد حضرت شاه ولايت پناه است. ليكن قبر اين دو بزرگوار ظاهر و بلند نيست.

راهنماى اماكن زيارتى و سياحتى در عراق، ص: 91



[1] ( 1) ابن جبير، الرحله ص 166

[2] ( 1) ابن بطوطه، سفرنامه ابن بطوطه ترجمه دكتر محمد على موحد

[3] ( 1) على رغم اينكه وى شيعيان را رافضى خطاب كرده ولى خود اقرارمى كند كه شفا يافتن بيماران رابه حد استفاضه درك كرده است.( ويراستار)

ارسال نظر