۱۳۸۸/۰۹/۰۴ ۱۳:۱۱:۱۱
بيت به يك امام و متولی از جنس و سنخ كعبه نياز دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيتالله سيدمحمد قائممقامی استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين مطلب و با تشبيه مناسك حج به احوال قيامت گفت: از جنبه اجتماعی فلسفه وجودی حج جمعی است و اين جمع اشاره نمادينی به احوال مرگ، قيامت و برزخ دارد و انسان را برای مراحل بعدی زندگيش كه در آينده قرار است با آن روبهروشود آماده میكند. در قيامت نيز مانند حج همه در كنارهم جمع میشوند و با اينكه هر كسی فرديت و رابطه خود را با خدا دارد، اما در كنار ساير افراد در محضر خدا میايستد. در واقع فلسفه اجتماع حج تذكر اين مطلب است كه راه ارتباط با خدا از ارتباط با انسان میگذرد.
وی حج را مانند ساير عبادات يك هديه الهی دانست و افزود: حج بيش از اينكه تكليف باشد هديه و عنايت الهی است و بر اين هديه الهی چنان آثار بیشماری مترتب است كه به طور دقيق نمیتوان آنها را برشمرد، بلكه مانند ساير عبادات با تلاش فراوان تنها میتوان به برخی از اثرات آن آگاهی يافت.
آيتالله قائممقامی ادامه داد: يكی از اين اثرات اين است كه؛ حج آميزهای از تمام عبادات است كه در آن از نماز و ذكر گرفته تا حالات عارفانه و عاشقانه عميق وجود دارد و تأكيد كننده و يادآور عهد انسان با خدا است كه در اين موسم دوباره تجديد میشود.
اين مدرس حوزه مناسك حج و جامعه مسلمانان حاضر در حج را نمونهای از جامعه اسلامی دانست كه در آن حجاج عالیترين رابطه انسان با انسان را تجربه میكنند و اجتماعی را میبينند كه بدون نياز به پليس يا حاكم ظاهری هر كس وظيفه خود را میداند.
وی در ادامه بيان كرد: حضور دو الی سه مليون نفر در بيتالله الحرام الگويی از حاكميت الهی است كه در آن هر كس آگاه است كه چگونه بايد رفتار كند، و در اصل انسان خودش، خودش را اداره میكند بدون نياز به هيچگونه نيروی امنيتی و انتظامی و تنها در اين ميان نياز به يك امام و ولی است كه حس میشود.
آيتالله قائممقامی با تأكيد بر اينكه هر حاجی روحيه، شوق و حال الهی را به جامعه تزريق میكند و جامعه را از حالت ملالت و روزمرگی خارج میكند، لازمه تأثيرگذاری حجاج بر جامعه را در ميزان تأثيرپذيری آنها از حج دانست و گفت: حج سفرهای الهی است با مائدههای بیشمار و افراد با درجات و شكلهای مختلف از آن بهره میگيرند و طبيعی است كه هركس بهره بيشتری برده باشد در بازگشت تاثير بيشتری هم میگذارد، البته حاجی بايد به ياد داشته باشد كه پس از بازگشت از حج اگر درگذشته به برخی امور توجه نمیكرد از حالا به بعد دگرگونیهای رفتاری، گفتاری و حالی او بايد حتی ديگران را نيز به سوی خداوند سوق دهد.
آيتالله قائممقامی بهترين ره آورد حجاج برای جامعه اسلامی را پيام حقانيت دين و اسلام عزيز در سايه تقويت ركن امامت و ولايت دانست و افزود: كسی كه در بيتالله الحرام قرار میگيرد، میفهمد كه اين بيت به يك امام و متولی از جنس و سنخ كعبه نياز دارد به همين دليل است كه در آنجا همه به ياد امام زمان(عج) میافتند، حاجی اين پيام امامت و ولايت را نه تنها برای جامعه خود بلكه برای تمام دنيا به ارمغان میآورد و آن را به غير مسلمانان تسری میدهد تا آنها مناسك الهی را ببينند و دريابند كه محبت داشتن به خدا و قدرت الهی چگونه است.
وی در پايان با تأكيد بر اينكه حج نمودی از حاكميت الهی از طريق حاكميت امام و ولی بر جامعه است آن را فرصتی دانست كه مسلمانان نمونه حاكميت و قدرت اسلام را میبينند و به منزلت و ارزش حكومت اسلامی پی میبرند.