رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تشریح کرد:
تاکید بر ارزش معنوی و اثر اجتماعی سفر عتبات بر محیط راهبردی دانشگاه ها

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۸:۳۴:۴۶

حجت الاسلام والمسلمین رستمی: سفر به عتبات عالیات آن قدر ارزش معنوی و اثر اجتماعی در محیط مهم و راهبردی دانشگاه ها دارد که همه دست اندرکاران جا دارد به این موضوع مهم نگاه ویژه کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از کربلای معلی،حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی،رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ایام میلاد حضرت مهدی(عج) وارد کربلای معلی شد و در مدت حضور خود در این شهر مقدس در برنامه های دانشگاهیان شرکت نمود.در ادامه گفتگویی با ایشان ترتیب دادیم که شما را به مطالعه آن دعوت می نمائیم.

س.ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت صاحب الزمان(عج)، بفرمایید تفاوت کاروان های دانشگاهیان با سایرکاروان ها و همچنین تاثیرگذاری آنها در دانشگاه ها چیست؟

موضوع تشرف در محضر اهل بیت و زیارات حضرات معصومین (علیهم السلام) به ویژه زیارت امام حسین (علیه السلام) یک موضوع تاثیرگذار در زندگی انسان است و از نگاه دینی و روایی باور داریم ، نگاهی که امام حسین (علیه السلام) و حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) به زائر خودشان دارند و تاثیری که زیارت در پاک شدن و رشد ارتقای معنوی انسان‌ها دارد یک اثر قطعی است .قرار گرفتن در چنین فضاهایی فارغ از آثار معنوی قطعی و عنایتی که خداوند به زائران اباعبدالله الحسین (ع) دارد باعث همراهی و قرار گرفتن در یک محیط پر انرژی موثر و پر زمینه دارای گرایش و جهتگیری معنوی می شود یعنی با نگاه کارکردی و هم با نگاه معنوی این زیارت یک اتفاق موثر در زندگی انسان است.وقتی این انسان یک شخصیت دانشجو و دانشگاهی است، عملاً ما در حقیقت یک اتفاق رخ داده در دانشگاه را شاهد هستیم، یعنی زائر دانشجو با آن تغییری که در وجودش اتفاق می افتد، موجب تغییر واحدهای فعال و کنشگر در محیط دانشگاه می‌شود و همین امر باعث اثر وضعی و پیرامونی در محیط دانشگاه می شود.بنابراین ما این اتفاق را برای دانشگاه می دانیم و از این جهت خدمت به این عزیزان، خدمت به دانشگاه است.هرچه فرصت و زمینه تشرف برای دانشگاهیان مهیا بشود عملاً ما داریم در تعالی محیط دانشگاهی قدم بر می داریم از این جهت کار بسیار مهمی است.

س.یکی از موضوعاتی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند تحقق تمدن نوین اسلامی است،ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان چه نقشی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد؟

تمدن نوین اسلامی محیطی با بار ارزشی مثبت است که در ابعاد مختلف زندگی با استفاده از زیرساخت های حکمت اسلامی، انسان حامل خود را به سمت اهدافش حرکت می دهد.زیست در محیط تمدن نوین اسلامی پیشبرنده و ارتقا دهنده است، بنابراین برای تحقق تمدن نوین اسلامی دو مرحله جدی را باید از هم تفکیک کنیم.

یک، تولید انبوه محتوا و دانشی که به همه ابعاد مورد نیاز زیست بشری بپردازد و برای زندگی بشر تولید پاسخ کند و دوم ایجاد کردن یک محیط الگو و نمونه مبتنی بر آن محتوا .انقلاب اسلامی دنبال این است که این محیط را در ایران اسلامی شکل بدهد و بی‌تردید یکی از الگوهای در شعاع کوچک ولی منطبق بر جهت‌گیری‌های تحقق تمدن نوین اسلامی که حیات طیبه است همین فضای زیارت اهل بیت (ع) است.ما در اربعین و زیارت، ارزش ها و زندگی و زیستی را از انسان شاهد هستیم که بسیار جهت مند است و انسان جاری در خودش را بدون پیام های مستقیم به سمت آن ارزش‌ها هدایت می‌کند.

کار ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در واقع تکثیر و تسهیل حضور دانشگاهیان در چنین فضایی است. حاضر کردن دانشجویان در محیط کاروانی و گروهی و جهت دادن و نشان دادن یک الگو برای تولید محتوا برای آن ارزش هاست.

س.همانگونه که مستحضرید تاکنون۷۰ کاروان دانشگاهی در دوره بیست و سوم واردکربلای معلی شده اند، مطالبه ای که دانشجویان دارند این است که باتوجه به افزایش نرخ ارز چه تدبیر و تسهیلاتی برای زائرین دانشگاهی در نظر گرفته شده است؟

 بحث عتبات به دلیل اینکه وابسته به قیمت ارز است،متاسفانه قیمت گذاری نهایی آن دستخوش تلاطم های ارزی می شود، یعنی عملا خدمتگزاران به زائران در همه عرصه ها با مسئله ای مواجه هستند که با تغییر قیمت ارز، هزینه ها افزایش می یابد و چون مبلغ سفر توسط خود زائران تامین می شود، عملاً این تنش بر خود زائران هم متوجه می‌شود؛اما بنده اطلاع دارم که هم دوستان حج و زیارت و هم عزیزانمان در ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان همه تلاششان این است که بتوانند این مسئله، کمترین آسیب را به زیارت و اقبال دانشجویان به این موضوع بزند.از طرف دیگر سعی کرده‌اند با گفتگو با مجموعه هایی که دست اندرکار این خدمت هستند در بخش های مختلف و کم کردن هزینه سفر از این سمت و ارائه خدمات با قیمت کمتر برای زائرین دانشگاهی که با رایزنی با بخش های مختلف انجام شده ،کمکی به دانشگاهیان عزیز کرده باشند و تا حدی هم الحمدالله موثر بوده است. در هر حال این سفر آن قدر ارزش معنوی و اثر اجتماعی در محیط مهم و راهبردی دانشگاه دارد که همه دست اندرکاران جا دارد به این موضوع مهم نگاه کنند و برای آن تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشند.

ارسال نظر