دسته‌های عزاداری فاطمی در بین‌الحرمین شریف

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۰:۲۵:۱۸

حرمین مطهر امام حسین و برادر بزرگوار ایشان حضرت ابوالفضل العباس (علیهما السلام)، غروب روز جمعه، سوم جمادي الاخر، شاهد حضور دسته‌ی عزاداری یکپارچه کربلا بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،حرمین مطهر امام حسین و برادر بزرگوار ایشان حضرت ابوالفضل العباس (علیهما السلام)، غروب روز جمعه، سوم جمادي الاخر، شاهد حضور دسته‌ی عزاداری یکپارچه کربلا بود که به سنت هر ساله، بنا بر روایت سوم، شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا (علیهاالسلام) را گرامی می‌دارند.

این دسته‌ی عزاداری که در آن انبوه عظیمی از عزاداران مشارکت دارند، به صورت نمادین تابوت دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را بر شانه‌های خود حمل می‌کردند. آنان در صف‌‌های منظم از خیابان منتهی به حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام)، حرکت خود را آغاز نمودند، تا پس از عرض تسلیت به محضر ایشان، با عبور از بین‌الحرمین شریف و از میان خیل عظیم زائران عزادار، وارد حرم مطهر صاحب این عزای جانگداز، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شده و شهادت مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه‌ی زهرا (علیهاالسلام) را تسلیت و تعزیت عرض نمایند.

حرکت این دسته‌ی عزاداری در ادامه‌ی مراسم روز گذشته انجام گرفت و مطابق با برنامه‌‌‌ی طراحی شده از سوی بخش شعائر و موکب‌های حسینی در آستان‌های قدس حسینی و عباسی سازماندهی شده بود، که با تعیین مسیرهایی ویژه، حرکت روان آن‌ها فراهم می‌نمود.

این سنت هر ساله‌ی دسته‌ی عزاداری یکپارچه کربلاست که بنا بر روایت‌های مختلف ذکر شده، در باب تاریخ شهادت صدیقه طاهره (علیهاالسلام)، از داخل و خارج از کربلای معلی گرد هم آمده و این مصیبت جانگداز را گرامی ‌می‌دارند.

شایان ذکر است که شرکت در این مناسبت تنها منحصر به آقایان نبوده، بلکه مشارکت بانوان نیز در دسته‌های عزاداری ویژه‌ی آنان، به همت بخش شعائر و موکب‌های حسینی و با فراهم نمودن تمام شرایط لازم برای حرکت در مسیرهایی که دسته‌های عزاداری آن را می‌پیمایند، امکان‌پذیر گشته است.

ارسال نظر