روایتی از منزلگاه سر مقدس امام حسین(علیه السلام) در نصیبین

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۹:۰۴:۴۵

کاروان اسرای اهل بیت رسول الله(صلی الله علیه واله وسلم) که سر مبارک امام حسین(علیه السلام)را به همراه داشت، از نقطه آغاز حرکت خود از کوفه تا شام، از شهرها و مناطق اسلامی متعددی عبور کرد..
کاروان اسرای اهل بیت رسول الله(صلی الله علیه واله وسلم) که سر مبارک امام حسین(علیه السلام)را به همراه داشت، از نقطه آغاز حرکت خود از کوفه تا شام، از شهرها و مناطق اسلامی متعددی عبور کرد. بطوریکه در بسیاری از سرزمین‌ها مشاهدی برای مکان‌هایی که این کاروان مقدس از آنجا عبور کرد بنا شده است که بدون شک سر مقدس امام حسین (علیه السلام) در آنجا دفن نشده اما برای مدتی در آنجا قرار گرفته و یا نگهداری شده است. از جمله این مکان‌ها، مقام الرأس الشریف در نصیبین است.

نصیبین شهری آباد از بلاد الجزیره است که در مسیر کاروان‌هایی واقع شده که از موصل به سمت شام حرکت می‌کنند و در آنجا و روستاهای آن- آنطور که ذکر شده- ۴۰،۰۰۰ باغ و بوستان وجود دارد که میان آنها و سنجار ۹ فرسخ فاصله و میان آنها و موصل شش روز فاصله است و امروز در مرزهای ترکیه با سوریه و در حد فاصل شهر قامشلی سوریه واقع شده است.



در برخی منابع آمده است هنگامی که کاروان اسراء به نصیبین وارد شد، حاکم این منطقه فرمان به آراستن آن داد. آنجا را با بیش از هزار آینه مزین نمودند و بیش از هزار پرچم برای استقبال از سر مقدس امام حسین (علیه السلام) برافراشته شد. پس از آن، ملعون که سر امام حسین (علیه السلام) همراه وی بود اراده کرد که وارد این سرزمین شود اما اسب وی از او اطاعت نکرد، سپس آن را با چند اسب دیگر جایگزین کرد، اما همگی آنها از اطاعت وی سرباز زدند. ناگهان سر مطهر از بالای نیزه بر روی زمین افتاد. یکی از حضار فهمید که آن سر مقدس امام حسین (علیه السلام) است پس آنها را سرزنش و توبیخ کرد. مردم شام او را کشتند و سر او را در خارج از این سرزمین قرار دادند و اجازه ورود به آن را ندادند.

شیخ عباس قمی (قدس سره) می‌گوید، چه بسا مسقط الرأس الشریف تبدیل به مشهدی در آنجا شده است.
منبع:الکفیل

ارسال نظر