شستشوی خانه خدا با گلاب و آب زمزم‌

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۰۷:۵۱:۰۸

کعبه مکرمه طی مراسمی که هرساله همزمان با ۱۵ محرم به تقویم عربستان برگزار می شود با آب زمزم و گلاب شستشو داده شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، دیوارها و ستون‌های داخل کعبه روز دوشنبه با مخلوط آب زمزم و گلاب که توسط ریاست امور مسجد الحرام و مسجد نبوی تهیه شده بود، شستشو داده شد.
این مراسم زیر نظر شاهزاده «خالد فیصل» امیر مکه و مشاور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برگزار شد و وی به نیابت از ملک عبدالله در این مراسم حضور داشت.

بر اساس این گزارش، مراسم شستن کعبه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در میان تدابیر شدید بهداشتی انجام شد.
شیخ «عبدالرحمان بن عبدلعزیز السدیس» رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی گفت که مراسم شستن کعبه مقدس هر ساله بر اساس سنت نبوی که نشان دهنده توجه به این مکان مقدس و تجلیل و تعظیم این جایگاه مقدس است، برگزار می‌شود.

بر اساس سنت هر ساله کعبه مشرفه دو بار در سال و یک ساعت پس از نماز صبح باز شده و پادشاه یا معاون وی وارد آن می‌شوند و پس از خواندن دو رکعت نماز در داخل آن، به همراه میهمانانی از کشورهای اسلامی به شستشوی کعبه مشرفه می‌پردازند که البته امسال پادشاه قادر به انجام این کار نبود و امیر مکه مکرمه و رئیس کل حرمین شریفین به جای وی این کار را انجام داد.

گفتنی است، شستشوی کعبه مشرفه یک سنت نبوی است که پیامبر (ص) روز فتح مکه مکرمه هنگامی که داخل کعبه مشرفه شد، پس از پاکسازی آن از وجود بت‌ها به شستشوی آن اقدام کردند.


ارسال نظر