بالا بردن پرده کعبه به نشانه آغاز موسم حج

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۰:۰۹:۴۶

طبق رسم هر ساله کعبه، قبله گاه مسلمین جهان این روزها به نشانه آغاز حج ، نقاب از رخسار برداشته و چهره ای دیگر به روی زائرانش گشوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، به نشانه آغاز موسم حج ، طنابها وبستهای تثبیت کننده پرده کعبه، روز پنجشنبه (1 ژوئیه - 10 تیرماه 1400) از چهارطرف باز شد و به میزان بیش از سه متر از زمین بالا رفت .

سایت "نبض" به نقل از روزنامه "مکه" عربستان نوشت: پس از رها کردن پرده کعبه و بالا بردن آن، دیوارهای کعبه مشرفه تا سه متر با پارچه های سفید نخی پوشانده شد. این اقدام همه ساله به نشانه نزدیک شدن آغاز موسم حج انجام می شود، وانجام آن در شرایط فعلی به نشانه آغاز به اجرا گذاشتن طرح موسم حج امسال(1442هـ.ق.) می باشد.

بنا به همین گزارش ، این مراسم که با حضورعبدالرحمن السدیس رئیس اداره کل امور حرمین شریفین برگزار شد در راستای محافظت از تمیزی، نظافت وسلامت پرده کعبه همه ساله توسط کارکنان مجمع ملک عبدالعزیز که مسئولیت بافت پرده جدید کعبه ونصب آن را به عهده دارند، انجام می شود.

بر اساس این گزارش، پرده کعبه مشرفه از 56 قطعه تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از:

16 قطعه در کمربند،

8 قطعه زیر کمربند،

25 قطعه برای قندیلها(نقشه های زربافت موجود روی پرده کعبه)،

3 قطعه صمدیه،

3 قطعه در رگه ها،

و یک قطعه دیگر که در(زیر)ناودان طلا، به کار برده شده است.

پرده کعبه، جامه ای سیاه رنگ است که روی دیوارهای آن را می پوشاند.

تا آنجا که اسناد و شواهد تاریخی نشان می دهد پرده کعبه از دیرباز وجود داشته اگرچه رنگ آن از ابتدا سیاه نبوده و در دوره های مختلف تغییر کرده است.

گفته می شود نخستین بار حضرت اسماعیل (ع) پرده ای روی کعبه کشید. بعدها، قریش این سنت را ادامه داد و پرده داری کعبه برای آنان حتی پیش از ظهور اسلام به منصبی ویژه تبدیل شده بود.

بر اساس این گزارش، به سنتی قدیمی، هر ساله، پرده کعبه در روز عرفه (نهم ذیحجه)، یک روز پیش از عید قربان و زمانی که تقریبا همه حجاج برای انجام مناسک در سرزمین عرفات وقوف دارند، تعویض می شود.

پس از تعویض، پرده قدیمی به موزه مکه انتقال می یابد.

ارسال نظر