چرا حج نمی‌تواند مشکل کشورهای اسلامی را حل کند؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۱۰:۳۴:۴۲

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با طرح این سئوال که چرا در شرایط کنونی حج نمی‌تواند مشکل کشورهای اسلامی را حل کند؟ تصریح کرد: مسلمانان شاهدند که اکنون حج در چارچوب واقعی خود شکل نمی‌گیرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، روز جمعه (13 تیرماه) در جمع نمازگزاران شهر مقدس قم به مناسبت هفته حج سخنرانی و لغو حج را بدلیل عدم توجه به نقطه نظرات کشورهای اسلامی توسط عربستان دانست.

سرپرست حجاج ایرانی با بهره برداری از سخن امام رضا(ع) مبنی بر اینکه حج واقعی، حج تاثیر گذار است، اظهار داشت: در حج، همه انسان‌ها از مواهب معنوی و مادی آن بهره‌مند می‌شوند و حجی که تاثیرات آن فردی، اجتماعی و بین‌المللی است حجی است که به فرموده امام راحل عظیم الشان حج ابراهیمی است، به همین دلیل حج ابراهیمی اثرگذار است و حجی که در این چارچوب صورت نگیرد، تاثیرگذار نخواهد بود.

وی با طرح این سئوال که چرا در شرایط امروز حج نمی‌تواند مشکل کشورهای اسلامی را حل کند؟ تصریح کرد: مسلمانان شاهدند که اکنون حج در چارچوب واقعی خود شکل نمی‌گیرد در حالیکه اگرحج به درستی انجام شود، مشکل کشورهای اسلامی از جمله عراق، فلسطین، سوریه و یمن را که همسایه عربستان هستند، حل خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه زائرانی که ثبت نام کرده اند، خود را برای حج آینده آماده کنند، ادامه داد: زائران اگر می خواهند حج تاثیرگذاری داشته باشند، باید از هم اینک خودشان را آماده کنند، زیرا حج وقتی تاثیر دارد که نقش آن در عرصه جهانی نمایان شود و محدود به محله یا منطقه خاصی نشود.

وی با توجه به شیوع ویروس کرونا و برخی محدویت های اعمال شده در سطح جهان، تاکید کرد: اگر عربستان برای حج امسال به درستی برنامه‌ریزی می‌کرد، امکان برگزاری حج با حضور درصدی از زائران کشورهای اسلامی وجود داشت و در این راستا سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای حضور زائران در حج تمتع برنامه ریزی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، اقدام برای اجاره هتل‌ها جهت اقامت زائران، تفاهم با شرکت‌های حمل و نقل درون و برون شهری، فراهم کردن زمینه تغذیه و تدارکات، انعقاد قرارداد با شرکت‌ هواپیمایی، انجام معاینات پزشکی و آموزش حضوری و مجازی زائران را از جمله اقداماتی بر شمرد که جمهوری اسلامی ایران برای حضور زائران در حج تمتع به عنوان کارهای مقدماتی انجام داده بود.

وی یادآور شد: متاسفانه عربستان بدون نظرخواهی از کشورهای اسلامی حج تمتع را در سکوت خبری برای زائران خارجی لغو کرد و حتی به نامه‌هایی که از سوی برخی کشورها و جمهوری اسلامی ایران ارسال شده بود، پاسخی نداد و حج امسال را محدود به زائران داخلی عربستان کرد.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود که امسال بیش از 87 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شوند.

وی با بیان آمار ثبت نام کنندگان و واریزکنندگان قسط اول هزینه سفر حج، افزود: زائران امسال در صورتی که انصراف ندهند حج سال آینده اعزام خواهند شد و جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر کسی بخواهد انصراف دهد، این امکان فراهم شده است ولی اگر مجددا بخواهد به سرزمین وحی مشرف شود طبق شرایط جدید اعزام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین در ابتدای سخنان خود به دهه کرامت و روز ولادت باسعادت امام رضا (ع) اشاره کرد و نکاتی را در خصوص نگاه حضرت ثامن‌الحجج (ع) به حج بیان داشت.

ارسال نظر