مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق مطرح کرد:
خاطرات عمره و عتبات دانشگاهیان را در فضای مجازی زنده نگه دارید

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ ۱۴:۱۲:۱۷

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی،مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق:تاکید می کنم که خاطرات عمره و عتبات دانشگاهیان را در فضای مجازی زنده نگه دارید و هیچ فرصتی را از دست ندهید.

گفتگو‌ی امروز لبیک با حجت الاسلام والمسلمین نجف نجف روحانی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق است که پیش از آن نیز مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره را عهده دار بود.در طول این مدت توجه خاصی به دانشگاهیان داشته و برنامه های ویژه ای را برای آنان در سرزمین وحی و عتبات عالیات تدارک دیده است که همیشه مورد استقبال گرم دانشگاهیان قرار می گرفت.

در دیداری که صبح روز گذشته، حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور،رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با وی داشت، در فضای صمیمی مصاحبه کوتاهی پیرامون زنده نگاه داشتن آثار زیارت و ارتباط با زائرین دانشگاهی صورت گرفت که نظر شما را به خواندن آن جلب می کنیم.

چند سال است که مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری مدینه منوره و کشور عراق را بر عهد ه دارید ؟

بسم الله الرحمن الرحیم. خدا را شاکرم که توفیق یار شد توانستم تقریبا حدود هشت سال در مدینه منوره و پنج سال در کشورعراق نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری را عهده دار و در خدمت زائران اهل بیت (علیهم السلام) باشم.

رابطه حضرتعالی با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان چگونه بوده است؟

باید عرض کنم که از همان اوایلی که عمره دانشجویی آغاز شد، توفیق یافتم چندین سفر به عنوان روحانی کاروان دانشجویی در خدمت دانشجویان باشم که واقعا از سفرهای بسیار شیرین و به یادماندنی بود. پس از آن که مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره را هم عهده دار شدم، چون خود سالیان سال در چندین دانشگاه مسئول نهاد رهبری بودم لذا نسبت به دانشجویان و اساتید یک احساس دین می کردم، از این رو با اشتیاق کامل هرچه در توان داشتم برای خدمت به آنان و استفاده حداکثری از این سفر معنوی اهتمام می ورزیدم و رابطه تنگاتنگ و صمیمی با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان داشتم و در برنامه ریزی فرهنگی آنان مشارکت می کردم.

حضرتعالی سیر جریان اعزام دانشجویان به سفرهای زیارتی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

بدون شک جریان اعزام دانشجویان کار بسیار مقدس و ارزشمندی است. برنامه های فرهنگی آنان سال به سال بهتر شده است،به طوری که می توان آن را به عنوان یک جریان ناب فرهنگی معنوی بی نظیر به شمار آورد که جا دارد از همه دست اندر کاران آن در این چند سال تقدیر و تشکر کنم. امیدوارم که با از بین رفتن بیماری کرونا این حرکت عظیم فرهنگی روز به روز توسعه پیدا کند، البته همه می دانیم که هرکاری برای تعالی و تکامل آن نیاز مند به ارزیابی ، بازنگری و استفاده از نظرات اندیشمندان و نخبگان است. امیدواریم با استفاده هر چه بیشتر از نظرات نخبگان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه، شاهد قدم های بزرگتری در این مسیر باشیم.

زیارت اماکن مقدسه به خصوص زیارت امام حسین (ع) چه تاثیری بر دانشجویان دارد؟

جمله معروفی است که می گویند :«شنیدن کی بود مانند دیدن »در این مدتی که در مدینه منوره و عتبات عالیات حضور داشتم، به وفور با چشم خود صحنه های تحول رفتاری و افکاری را بین دانشجویان دیدم که واقعا تغییر مسیر می دادند و روحیه آسمانی پیدا می کردند که فعلا مجال بیان آن نیست. همین قدر بدانید حرم حسینی یک دانشگاه بسیار جذاب معرفتی است که هر کس رفته و دیده، دلباخته شده و عطش حضور پیدا کرده است چون امام حسین (علیه السلام) واقعا دلرباست و انسان را می کشاند.

چطور می توانیم با قشر دانشجو ارتباط اثر گزار داشته باشیم؟

آشنایی با زبان و ادبیات دانشجویی،درک شرایط و روحیه آنان بسیار مهم است. دانشجو دارای صفای باطن ، صداقت،نشاط و روحیه حق طلبی و عدالت خواهی، نقادی،عدم وابستگی است. شناخت و باور این خصایص، زمینه ساز اثر گزاری و ارتباط واقعی با آنان است. بنابر این کار با جوان را نمی توان با صرف شعار درست کرد بلکه باید با سعه صدر ، صداقت و صمیمت، حسن خلق و گفتار عالمانه با آنها برخورد کرد. باید با ادبیات و گفتمان متناسب با آنان سخن گفت. باید با آنان هم زبان و همدل شد، هرچه انسان وقت بگذارد، تلاش کند ارزش دارد چون اینها آینده سازان کشورند، توجه به آنان بسیارحائز اهمیت است. برای اهمیت آن همین بس که مقام معظم رهبری با آن همه مسئولیت های سنگین خود به دانشجویان توجه ویژه می کنند هرساله به مناسبت های مختلف برای آنان وقت می گذارند و نقطه نظرات آنان را می شنوند،رهنمود می دهند، محبت می کنند که این امر به نوبه خود در دنیا بی نظیر است که بالاترین مقام کشوری بنشیند و با حوصله به حرف های جوانان گوش دهد و آنان را راهنمایی نماید.

برای ماندگار شدن اثرات زیارت چه کنیم؟

برای ماندگاری آثار زیارت باید برای بعد از سفر هم برنامه داشته باشیم که الحمد لله تا آنجا که من اطلاع دارم ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان چند سالی است که برای پس از سفر هم برنامه های فرهنگی خوبی برای دانشجویان داشته و آنها را رها نکرده است. حضور در جلسات مذهبی ، مراسم های توسل ،دعا و نیایش ، نماز جماعت، داشتن رفیق خوب و اهل دل، مطالعه کتاب های دینی، تلاوت و انس با قرآن ،یادآوری خاطرات سفر ،مشاهده عکس های یادگاری اماکن مقدسه نقش به سزایی در ماندگاری آثار زیارت می شود.

با توجه به شرایط کنونی که امکان سفر زیارتی فراهم نیست چه توصیه ای به جوانان دارید؟

درست است که در حال حاضر به دلیل وضعیت ویروس کرونا سفرهای زیارتی برگزار نمی شود، اولا دعا می کنیم و امیدواریم که با لطف اهل بیت(ع) به زودی شر این بیماری خطرناک برطرف شود و و راه خانه خدا و عتبات عالیات به روی عاسقان باز شود، ولی باید در هر شرایطی متناسب با آن رسالت خود را انجام داد. امروز فضای مجازی ظرفیت بزرگی برای امور فرهنگی و برقراری ارتباطات است. بیان خاطرات شیرین و نکات سازنده اخلاقی و معنوی حرم دل را روشن می کند، چون خدا دو حرم دارد؛ یکی حرم گل که معمار آن ابراهیم خلیل است و حرم دل که معمار آن رب جلیل است، اگر فعلا دسترسی به خانه کعبه نیست ،درب حرم دل که بسته نیست هم چنین اگر فعلا رفتن به عتبات عالیات مقدور نیست، بر گزاری مراسم حسینی با حفظ شرایط آن که ممکن است. مگر نه این است که مجالس حسینی نیز جلوه ای از قبه و خیمه امام حسین (علیه السلام) را ارائه می دهد.

صحبت پایانی

تاکید می کنم که خاطرات عمره و عتبات دانشگاهیان را در فضای مجازی زنده نگه دارید و هیچ فرصتی را از دست ندهید. دیگر اینکه بدانید نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و هم چنین ریاست سازمان، توجه و عنایت ویژه ای به دانشگاهیان داشته و دارند. امیدواریم که با کمک هم بتوانیم برنامه های اثر گزار، سازنده و خاطرات خوش معنوی را برای دانشجویان رقم بزنیم.

در پایان بر خود لازم می دانم از ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تشکر کنم و برایشان آرزوی موفقیت نمایم.

ارسال نظر