توصیه زائر دانشجو به هم سن و سالان خودش:
کربلا بروید حتی اگر اعتقاد ندارید!

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۳:۵۳:۲۱

زائر دوره قبل عتبات دانشگاهیان است.سفر اولی بوده و چون تک فرزند است هنوز هم برایش عجیب است که چطور پدر و مادرش برای این سفر، رضایت خود را اعلام نمودند.از اولین دیدارش برایمان گفت...

زائر دوره قبل عتبات دانشگاهیان است.سفر اولی بوده و چون تک فرزند است هنوز هم برایش عجیب است که چطور پدر و مادرش برای این سفر، رضایت خود را اعلام نمودند.از اولین دیدارش برایمان گفت، از اولین سلام که پاهایش قدرت ایستادن نداشت! از اینکه کلمات قابل توصیف آن زیارت و آن حرم نیست.به هم سن و سالان خودش هم یک توصیه داشت:کربلا بروید حتی اگر اعتقاد ندارید!

خودتان را معرفی کنید و بفرمائید دانشجوی چه رشته و کدام دانشگاه هستید؟

حوریه خدابخشی هستم،دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و در ترم آخر رشته مهندسی معماری تحصیل می کنم.

چه شد که به این سفر معنوی مشرف شدید؟

خیلی دنبال این بودم که به این سفر بروم! شب های جمعه که شبکه سوم سیما برنامه «مخاطب خاص» را به صورت زنده از کربلا پخش می کرد، هر هفته که نگاه می کردم دلم پر می زد برای یکبار هم شده زیارت امام حسین (علیه السلام) بروم، تنها آرزوی من همین بود .

یک بار اسم نوشته بودم، اما متاسفانه پذیرفته نشده بودم. این بار که اسم نوشتم هم از زائرین اصلی نبودم! یک روز صبح که بیدار شدم گوشی ام را چک کردم، دیدم از طرف ستاد پیامکی برای من ارسال شده که شما زائر ذخیره هستید و مدارک را آماده و تحویل دهید.

ته دلم امیدی داشتم که طلبیده شوم به همین خاطر از قبل برای پاسپورت اقدام کرده بودم.تماس گرفتم ستاد، گفتند اسم شما به عنوان زائر ذخیره درآمده! نفهمیدم چطور خودم را به ستاد رساندم . سریع رفتم ستاد و مدارکم را تکمیل کردم اما تا روز اعزام هم باورم نمی شد که به این زیارت دعوت شدم!

سفر اولی بودید؟

بله اولین سفرم بود و تجربه خیلی خوبی بود. دو سفر بعدی که رفتم باز شیرینی اش مثل سفر اول نبود.

دلیل انتخاب شما برای تشرف به عتبات با کاروان های دانشجویی به جای کاروان های عادی چه بود؟

کاروان دانشجویی یک سری افراد هستند مثل خودم، تجربه هایمان و حس هایمان مشترک است، همدیگر را درک می کنیم چون اکثرا سفر اولی و در یک رده سنی هستیم.

در چندسال اخیر، قیمت عتبات به دلیل افزایش قیمت دلار،افزایش پیدا کرد، چرا سفر عتبات را انتخاب کردید و سفر خارجی دیگر نرفتید؟

از زمانی که خودم را شناختم، آرزویم این بود که به عتبات بروم. خیلی ها سفرهای دیگر را دوست دارند و سفرهای زیارتی برایشان اهمیت خاصی ندارد، اما من تنها آرزوی زندگی ام همین بود. حالا شاید در آینده سفرهای دیگر هم بروم، ولی این سفر برایم متفاوت بود و بزرگترین آرزوی زندگی ام این بود که برآورده شد.

من حتی یک درصد هم احتمال نمی دادم خانواده ام برای این سفر به من اجازه دهند، چون من تک فرزند هستم و سفر یک هفته ای آن هم به خارج از کشور، اما در کمال ناباوری، پدر و مادرم اعلام رضایت کردند و مخالفتی با این سفر نداشتند.

اولین باری که چشمتان به ضریح امام حسین (ع) افتاد چه حسی داشتید؟ از آن حس و حال برایمان بگوئید.

اولین بار حال عجیبی داشتم، اصلا نمی دانم چطور آن را توصیف کنم، فقط امام حسین(ع) می دانند که من آن لحظه چه حس نابی را تجربه کردم!وقتی وارد حرم امام حسین (علیه السلام) می شوی انگار وارد عرش و ملکوت شده ای، واقعا همین حس است!

برنامه «اولین سلام» با زائرهای هم سن و سال خودت چطور بود؟

وارد محدوده حرم که شدیم دلم پر می زد برای دیدن حرم، تا چشمم به ورودی باب قبله حرم سیدالشهدا (ع) افتاد فقط اشک می ریختم! دیگر طاقت ایستادن نداشتم، سلام اول را نشسته روی زمین به آقا دادم، باورم نمی شد که کربلا هستم!

بعد از سفر چطور حال و هوای معنوی خود را حفظ کردید ؟

سفر اول من مصادف شد با هفته اول ماه محرم . روز دوم محرم به کربلا رسیدیم، دقیقا همان روزی که در سال 61 هجری، امام حسین (ع) وارد کربلا شدند.بعد از بازگشت از سفر چون ماه محرم بود، همچنان در آن حال و هوای معنوی بودم و حس و حال خودم را حفظ کردم. اخبار عتبات و هر چیزی که مرتبط با آن را بود پیگیری می کردم، عکس های سفرم را مرور می کردم تا یادم نرود کجا بودم و اولین بار امام حسین(ع) چطور و در چه شرایطی مرا به حضور طلبیدند!

تاثیری که خودتان از این سفر پذیرفتید را توانستید به دیگران هم نشر بدهید؟ در محیط خانواده، دوستان و هم دانشگاهی هایتان چطور؟

خودمان هم باورمان نشد چطور این اتفاق افتاد از فراهم کردن هزینه سفر تا اعزام. روی خانواده ام که خیلی اثر داشت، آنها اشتیاق مرا برای رفتن به این سفر قبل و پس از آن می دیدند.

من سعی کردم تجربیات و تاثیرگزاری این سفر را به دوستان خودم هم بگویم، شاید تاثیری در زندگی شان داشته باشد و حال و هوایشان را عوض کند .

به جوان های هم سن و سال خود چه توصیه ای دارید؟

توصیه می کنم چه اعتقاد دارند، چه ندارند، یکبار سفر به عتبات را تجربه کنند. اگر اعتقاد هم نداشته باشند، مطمئن هستم به نحوی آن حس و حال را درک خواهند کرد، بالاخره این سفر تاثیری روی آنها هم خواهد گذاشت. آنقدر معنویت این سفر بزرگ است که انسان را تکان می دهد، از جایی که هست یک پله بالاتر می رود. این سفر باعث پیشرفت و تعالی انسان می شود، این فرصت را از دست ندهند!

به نظر شما تفاوت زندگی دانشجو قبل از زیارت و بعد از آن چیست؟

دانشجو بعد از این سفر تصمیم می گیرد معنویت که شاید به این شکل قبل از سفر نداشته را وارد زندگی اش کند و به عنوان یک سفیر در فضای دانشگاه که یک جامعه کوچک است و چندسال در آنجا رفت و آمد دارد آن را نشر دهد و تاثیر گذار باشد بین کسانی که با آنها ارتباط دارد.این یک سفر معمولی نیست که فکر کنیم رفته ایم و برگشته ایم و حالا ادامه زندگی، نه!باید با قبل از سفر تفاوت پیدا کنیم.

یک جمله خطاب به امام حسین (ع) بفرمائید!

لطفی که کرده‌ای تو به من مادرم نکرد

ای مهربان‌تر از پدر و مادرم حسین

لطفی که امام حسین (ع) با دعوت به این سفر در آن زمان و شرایطی که داشتم به من کرد را نمی توانم جبران کنم و نمی دانم چطور و با چه زبانی از حضرت تشکر کنم!

ارسال نظر