چگونه سخن گفتن به روایت قرآن کریم

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ۰۹:۱۶:۰۸

آیه۸۳سوره بقره «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا» یکی از دستورات ثابت همه ادیان الهی است و معنی آن به فرموده امام محمدباقر(ع) این است که زیباترین و بهترین سخنی که دوست دارید به شما گفته شود، با مردم بگویید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در قرآن کریم آدابی درباره سخن گفتن وجود دارد که نکات راهگشایی برای مدیریت روابط انسان دارد؛ بخشی از آیه۸۳سوره بقره «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا»: «و با مردم [به زبانِ‏] خوش سخن بگویید» یکی از این آیات است.

به گفته برخی از مفسران قرآن، منظور از «قول» در این آیه، گفتار در مقابل رفتار و نوشتار نیست؛ بلکه منظور از «قول»، تمام شئون اجتماعی است (علامه جوادی آملی، انتظار بشر از دین، ص۱۷۹.)

امام محمدباقر(ع) در تفسیر این آیه فرموده‌اند:« زیباترین و بهترین سخنی که دوست دارید به شما گفته شود، با مردم بگویید.» با توجه به این روایت و سخن فوق، می‌توان گفت رفتار و گفتار و همه عملکردهای ما در ارتباط با دیگران، باید چنین باشد. به عبارتی بهترین رفتاری را که از جانب دیگران انتظار داریم، در ارتباط با آنها ابراز کنیم.

در ادامه روایت امام محمدباقر(ع) آمده است که خداوند فردی را که اهل ناسزا گفتن و طعن کردن به مؤمنان باشد دوست ندارد، در مقابل، فرد با حیا، بردبار و عفیف را دوست دارد. این نشان می‌دهد که حیا و بردباری در مقابل همدیگر هم در این آیه شریفه مورد نظر است.

ارسال نظر