پذیرایی خادمان از زائران حسینی در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۱۱:۲۰:۱۸

از جمله رسومی که خدام سادات حرم مقدس عباسی هر ساله، به منظور بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به آن می پردازند، پذیرایی از زائرین حرم امام حسین(ع) و ابالفضل العباس (ع) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از الکفیل،از جمله رسومی که خدام سادات حرم مقدس عباسی هر ساله، به منظور بزرگداشت شهادت مادر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به آن می پردازند، پذیرایی از زائرین حرم امام حسین و ابالفضل العباس (علیهما السلام) با چای است.

این رسم با شروع ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در فاطمیه دوم آغاز می‌شود. در این ایام خدام را می‌بینیم که برای ادای این خدمت کوچک اما پرمحتوا، از هم سبقت می گیرند و زائرانی را مشاهده می‌کنیم که در حال نوشیدن چای از این سفره‌ با برکت هستند. سفره‌ای که توسط دستان علوی و در جوار حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام) تدارک دیده شده است. این فعالیت با وجود سادگی، شاهد استقبال زیادی است چرا که در جوار مکان مقدسی است و توسط سادات خادم عتبات مقدسه و تعدادی از داوطلبین برگزار می‌شود.

زائران بعد از دعا و زیارت برای نوشیدن چایی که بر طَبَق خوش آمدگویی و اخلاص علوی به شیوه‌ای خاص ارائه می‌شود، حضور پیدا می کنند.

لازم بذکر است؛ مجموعه ای از سادات در قالب بخشی با نام واحد سادات حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام)، به خدمتگزاری در آستان مطهر مشرف شده اند. این واحد مسئول انجام کارهای زیادی است که در ایام زیارت و به خصوص شهادت اهل بیت (علیهم السلام) و ایام فاطمیه(س) به وظایف و مسئولیت‌های آن افزوده می‌شود.

این واحد، رسوم خاصی در بزرگداشت این مناسبت‌ها و اقامه مجالس عزا و مشارکت در مواکب و عزاداری‌های دیگر دارند. بعضی از آن‌ها خادمند و در داخل صحن شریف هستند، بعضی دیگر خارج از صحن مشغول به خدمت هستند. آن‌ها لباس سنتی خود را می‌پوشند که معنویت و اطمینان بیشتری به زائران حرمین می‌بخشد.

ارسال نظر