چرا شهادت حضرت فاطمه(س) در چند روایت نقل شده است؟

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۱:۲۲:۱۶

برای شهادت حضرت فاطمه(س)روایات مختلفی ذکر شده ،اما روایاتی که فاطمیه دوم را تایید می کنند بیشتر است و از قوت بالاتری برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک، برای شهادت حضرت فاطمه(س)روایات مختلفی ذکر شده ،اما روایاتی که فاطمیه دوم را تایید می کنند بیشتر است و از قوت بالاتری برخوردار است.برخی از بزرگان و برخی روایات ۷۵ روز را تایید کرده و برخی ۹۵ روز را تایید کرده اند.از بزرگان و روایاتی که در تایید ۷۵ روز ذکر شده می توان به این موارد اشاره کرد:ابن أبی ثلج بغدادی در تاریخ الأئمة علیهم السلام در این باره می نویسد: و اقامت (فاطمة الزهراء سلام الله علیها) مع امیرالمؤمنین علیه السلام من بعد وفاة رسول الله صلی الله علیه و آله خمسة و سبعین یوما.( تاریخ الأئمة علیهم السلام، (از مجموعه نفیسه)، ص ۶.)همچنین این قول در مناقب نیز ذکر شده و مرحوم کلینى (ره) نیز در کافى روایتى از امام صادق (ع) در این باره روایت کرده(اصول کافى، ج ۱، ص ۲۴۱)

علامه مجلسی هم روایتی از امام محمد باقر نقل می کند که فرمود: وى هفتاد و پنج روز پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله بزرگوار از دنیا رفته است(بحار الاءنوار، ج ۴۳، ص ۱۵.)

علامه طبرسی با این که می گوید: و بقیت (فاطمه سلام الله علیها) بعده (رسول الله صلی الله علیه و آله) خمسة و سبعین یوما، با این حال تاریخ شهادتش را در سوم جمادی الاخره می داند و در این باره می نویسد: توفیت الزهرا سلام الله علیها فی الثالث من جمادی الآخرة سنة احدی عشرة من الهجرة.( تاج الموالید، از مجموعه نفیسه، ص ۲۲.)

اما روایاتی که فاطمیه دوم را تایید می کنند بیشتر است و از قوت بالاتری برخوردار است لذا فاطمیه دوم از اعتبار بیشتری در نزد بزرگان برخوردار می باشد.

علامه طبرسی در اعلام الوری، درباره مدت زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پدرش پیامبر صلی الله علیه و آله و تاریخ شهادتش می نویسد: روایت شده که حضرت زهرا سلام الله علیها در سوم جمادی الآخره، سال یازدهم از هجرت وفات کرد و مدت نود پنج روز و یا چهار ماه پس از پدر بزرگوارش در جهان زندگی کرد(زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام، ترجمه اعلام الوری، ص ۲۲۶).
مرحوم هم اربلى قول ۹۵ روز را از امام باقر (ع) روایت کرده (کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۲۸)، و مجلسى (ره) نیز از کتاب اقبال الاعمال نقل کرده که جماعتى از اصحاب فرموده اند: وفات فاطمه (علیهاالسلام)در روز سوم جمادى الثانیة واقع شد(بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۶)
ابو الفرج اصفهانى نیز از امام محمد باقر علیه السلام گذشت سه ماه پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله روایت کرده(مقاتل الطالبیین ، ص ۳۱، فتح البارى ، ج ۷، ص ۳۹۷، تهذیب التهذیب ، ج ۱۲، ص ۴۶۹).

و شیخ مفید در تایید نظر دوم مى فرماید روز سوم جمادى الثانى سال یازدهم هجرت سال روز رحلت حضرت فاطمه علیهاالسلام زهرا مى باشد و این همان روزى است که در همه سال غم و اندوه مؤمنین تجدید مى شود(مسارالشیعة ، ص ۶۶، مصباح کفعمى ، ص ۵۱۱).
در مورد اینکه چرا این اختلاف به وجود آمده هم باید گفت؟

دلیل این تفاوت در اقوال را می توان در نوع نگارش و رسم الخط آن زمان جستجو کرد. زیرا در آن دوران با خط کوفی می نوشتند و می دانیم که در خط کوفی نقطه گذاری رسم نبوده است.مورخان و راویان با خط کوفی تاریخ شهادت حضرت را اینگونه نوشته اند:حمسه وسعون.
این نوع نگارش می تواند هم خمسة و سبعون ( یعنی ۷۵ ) و هم خمسة و تسعون ( یعنی ۹۵ ) خوانده شود. این مطلب مهمترین دلیل اختلاف در تاریخ شهادت آن بانوی بزرگوار می باشد.

ارسال نظر