با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم صورت گرفت؛
افتتاح نمایشگاه عکس اربعین در دانشگاه شهید چمران اهواز/ تجلیل از برگزیدگان دومین سوگواره علمی، فرهنگی و اجتماعی اربعین

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ۱۰:۴۳:۵۶

همزمان با برگزاری آیین پایانی دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری اربعین که روز (دوشنبه) به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، نمایشگاه عکس اربعین با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه گشایش یافت.


همزمان با برگزاری آیین پایانی دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری اربعین که روز (دوشنبه) به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، نمایشگاه عکس اربعین با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این دانشگاه گشایش یافت.

افتتاح نمایشگاه عکس اربعین در دانشگاه شهید چمران اهواز/ تجلیل از برگزیدگان دومین سوگواره علمی، فرهنگی و اجتماعی اربعین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، در این آیین مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، رئیس ستاد عمره و عتبات نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور و رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور نیز حضور داشتند.

در این نمایشگاه که تا هفدهم مهرماه۱۳۹۸دایر است،۳۷تابلوی عکس منتخب از میان عکس‌های ارسالی به دبیرخانه دومین سوگواره ملی علمی، فرهنگی و هنری در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رویداد عظیم اربعین، هویت‌ساز جوانان است

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین پایانی دومین سوگواره ملیِ علمی، فرهنگی و هنری اربعین، ضمن قدردانی از دانشگاهیان دانشگاه شهید چمران اهواز برای میزبانی دومین دوره سوگواره ملی اربعین، حرکت اربعین را حرکتی هویت‌ساز دانست و گفت: با توجه با اینکه امروزه با بحران هویت مواجه هستیم، حرکت اربعین می‌تواند برای جامعه خصوصاً قشر جوان هویت‌ساز باشد.

وی تصریح کرد: رویداد پیاده‌روی عظیم اربعین، واقعیتی است که مورد توجه صاحب‌نظران فرهنگی و دینی بوده و با نگاه بین‌رشته‌ای، حوزه‌های مختلف علوم از فلسفی و کلامی گرفته تا هنری، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را شامل می شود.

دکتر غفاری افزود: هنرمندان، دانش‌وران و پژوهش‌گران هر یک می توانند از منظر خود پنجره ای به این رویداد بزرگ باز کنند و در ترویج این فرهنگ موثر باشند.

وی افزود: موضوع اربعین، بحثی است که می‌تواند در تولید هویت، بسیار موثر باشد؛ چراکه بهره‌مند و برخوردار از عناصری است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند هویت‌ساز باشد. حرکت اربعین ظرفیت بسیار مهمی برای نسل جوان است و می‌تواند مولفه‌های مهمی از هویت جوانان ما، از بعد مناسک و وجوه نمادین پیاده‌روی اربعین گرفته تا وجوه نظری و معرفتی آنان را شکل دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هویت، زمانی می‌تواند اصالت داشته باشد که همراه با شناخت و معرفت باشد. واقعه کربلا دارای طول و عرض تاریخی و جغرافیایی است و در چند سال اخیر شاهد توجه بیشتری به طول و عرض جغرافیایی این واقعه هستیم.

وی بیان کرد: حرکت ماندگار و بزرگ اربعین با وجود همه دشمنی‌ها، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد که می‌طلبد از زوایای مختلف به این حرکت بزرگ پرداخته شود. اگر ابعاد معرفتی و هویتی این جریان مد نظر باشد، طبیعتاً اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد. از این بابت وزارت علوم با دانشگاه‌ها، مؤسسات و دستگاه‌ها درصدد این است که در این زمینه محتواسازی کند و به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

دکتر غفاری گفت: امروزه شاهد توجه جهانی به این حرکت هستیم. حرکت اربعین مستعد مطالعه و پژوهش در ابعاد بیشتری است. امیدواریم با اهتمام دانشگاهیان شاهد غنا و تولید محتوای بیشتری باشیم. طبیعتاً آنچه که امروز اهمیت دارد این است که کمیتی که چشم جهانیان را خیره ساخته است، از کیفیت و غنای بیشتری نیز بهره‌مند شود.

دومین سوگواره ملی اربعین برترین‌های خود را شناخت

دومین سوگواره ملیِ علمی، فرهنگی و اجتماعی اربعین با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همراه بود، برگزیدگان دومین سوگواره ملی اربعین در بخش‌های فیلم کوتاه، کلیپ و نماهنگ، عکس، دلنوشته و خاطره، شعر و پایان‌نامه معرفی و تقدیر شدند.

در بخش فیلم کوتاه، کلیپ و نماهنگ، سعید نجاتی از دانشگاه اژه ترکیه، علیرضا حسنلو از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و محمد اسدزاده از موسسه علمی کاربردی تهران به ترتیب حائز مقام‌های اول تا سوم شدند و خداداد رضایی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر و مصیب کوهی مشایخ از صدا و سیمای قم به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. هم‌چنین در بخش عکس، سامان خدایاری از دانشگاه علامه طباطبایی، محمد آهنگر از جهاد دانشگاهی اهواز و سید متین هاشمی از دانشکده هنر اسلامی تبریز مقام اول تا سوم را به ترتیب از آنِ خود کردند. امیرعباس جامعی از موسسه علمی کاربردی اهواز و مسعود بیات نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش دلنوشته و خاطره، مهرناز زمانی از دانشکده پرستاری آباده و بهروز گودرزی از پیام نور الیگودرز نفرات اول و دوم و سید علی مستجاب‌الدعواتی از دانشگاه سمنان و مصطفی توفیقی از دانشگاه فردوسی مشهد به طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند. هم‌چنین فاطمه جهانگشته از موسسه شاندیز و فاطمه حلیمیان از دانشگاه هنر اصفهان در این بخش شایسته تقدیر معرفی شدند.

همچنین در بخش شعر، مصطفی توفیقی از دانشگاه فردوسی مشهد و زینب اکبری از دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه به ترتیب رتبه‌های اول و دوم و پویا اقرایی از دانشگاه آزاد رامهرمز و جمشید عباسی از دانشگاه محقق اردبیلی مقام سوم را به طور مشترک از آنِ خود کردند. همچنین داودرضا کاظمی از دانشگاه شهید چمران اهواز و مسعود مرادی از موسسه علمی کاربردی البرز به عنوان شایسته تقدیر در این بخش معرفی و تقدیر شدند.

در بخش پایان‌نامه، رساله‌ی کارشناسی ارشد محمدحسین رضایی از دانشگاه بوشهر با موضوع «بررسی ابعاد جامعه‌شناختی مراسم اربعین حسینی و نقش آن در تحکیم پایه‌های عقیدتی تشیع» شایسته تقدیر شناخته شد.

ارسال نظر