رییس ستاد مدینه منوره:
همه چیز برای میزبانی از زائران ایرانی آماده است

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۱:۴۲:۲۸

رییس ستاد سازمان حج و زیارت در مدینه منوره اعلام کرد که تمامی امکانات و شرایط برای انجام مناسک حج تمتع سال ۱۳۹۸ زائران ایرانی فراهم است و هیچ دغدغه و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج،ناصر حویزاوی؛ رییس ستاد سازمان حج و زیارت در مدینه منوره گفت: همه امکانات و خدمات به طور کامل در مدینه منوره برای زائران ایرانی آماده شده است و هیچگونه کاستی و کمبودی در زمینه ارایه خدمات به آنان وجود ندارد.

حویزاوی ادامه داد: گروه های نخست حجاج ایرانی به تعداد دو هزار و 230 نفر تاکنون با استقبال گرم مسؤولان ایرانی و سعودی وارد مدینه منوره شده اند.

رییس ستاد سازمان حج و زیارت در مدینه منوره تصریح کرد: مجموعه خدماتی که به زائران ایرانی ارایه می شود حتی به اذعان مسؤولان کشور میزبان، متمایز و بهتر از سایر کشورهای حاضر در مراسم حج تمتع سال جاری است.

حویزاوی گفت: سازمان حج و زیارت با همکاری بعثه مقام معظم رهبری ظرف یکسال گذشته با توجه به بررسی های میدانی، آسیب شناسی حین عملیات و بررسی فرایند ارایه خدمات بعد از عملیات و با توجه به نیاز سال 1398 نقشه و طرح عملیاتی خود را در حوزه های مختلف اعم از مسکن، تغذیه، تدارکات، خدمات بهداشتی و درمانی و حمل و نقل درون و برون شهری حجاج ایرانی آماده کرد و مطابق روال هر سال، با انعقاد یادداشت تفاهمی با کشور میزبان در باره راههای اجرای برنامه یادشده به توافق رسید.

وی افزود: ستاد سازمان حج و زیارت در مدینه منوره که مسؤولیت نظارت بر فرایند ارایه خدمات و عملیاتی کردن برنامه های این سازمان را در حوزه های مختلف برعهده دارد، با بهره گیری از کارشناسان مجرب و خبره، امور را به گونه ای پیش برده که هم اکنون، همه چیز برای استقبال و اقامت زائران ایرانی در شهر پبامبر(ص) آماده است.

رییس ستاد مدینه خاطرنشان کرد: نیمی از 86 هزار و 500 حاجی ایرانی در سال جاری، قبل از اعمال مناسک حج و نیمی دیگر بعد از اعمال مناسک در مدینه منوره مستقر می شوند که به ترتیب، به زائران «مدینه قبل» و «مدینه بعد» معروف هستند.

وی گفت: کاروانهای حجاج ایرانی امسال در مدت اقامت در مدینه منوره در مجموع در 19 هتل به طور همزمان مستقر می شوند و طول دوره حضور آنان در مدینه منوره برای حاجیان مدینه قبل، پنج شب و شش روز و مدینه بعد، چهار شب و پنج روز خواهد بود.

حویزاوی درباره علت مدت اندک حضور حاجیان ایرانی در مدینه منوره با توجه به میانگین اقامت 37 روزه آنان در ایام حج، اظهار کرد: «علت مدت اسکان کم زائران، نبود هتل کافی در منطقه مرکزی مدینه است؛ زیرا دولت میزبان، هتل های اطراف مسجد النبی (ص) را برای توسعه آن تخریب کرده است.

وی افزود: با توجه به این شرایط، برای آنکه همه زائران بتوانند در مدینه نیز حضور یابند، همانند سایر کشورهای اسلامی ناچار هستیم مدت اقامت آنان را در مدینه کوتاه کنیم.

* مدیریت هتلها در اختیار ایران است

رییس ستاد مدینه منوره گفت: مدیریت عملیاتی هتلهای محل اقامت زائران ایرانی (که ستاد حج نام «مجموعه» به آنان اطلاق می کند) در اختیار ایران است تا بتوان با سلیقه ایرانی– اسلامی خدمات لازم را در اختیار زائران قرار داد.

وی خاطرنشان کرد که در هر هتل، به تناسب ظرفیت، چندین کاروان مستقر می شوند.

حویزاوی همچنین گفت که سه درمانگاه مرکزی برای ارایه خدمات پزشکی به زائران ایرانی در مدینه منوره مستقر شده است.

وی افزود: دو آشپزخانه مرکزی «زین» و «دخیل» نیز مأموریت طبخ غذای گرم متناسب با ذائقه ایرانی و رویکرد بومی و ملی را بر عهده دارند.

رییس ستاد مدینه گفت: در آشپزخانه های یادشده طبق یک برنامه مشخص، انواع غذاهای ایرانی که نیاز بدن، ذائقه حجاج و شرایط اقلیمی عربستان در آن لحاظ شده و به تأیید هیأت پزشکی ایران رسیده است، تهیه و در رستوران هتل های محل اقامت حجاج سرو می شود.

حویزاوی تصریح کرد: تمام فرایند عملیات ارایه خدمات به زائران بر اساس تفاهم نامه منعقده میان وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران انجام می شود و از آنجا که فرایند امور کاملاً شفاف و عوامل اجرایی نیز به اجرای تفاهم نامه پایبند هستند، شرایط مطلوبی در زمینه سرویس دهی و خدمات رسانی به زائران وجود دارد.

وی گفت: همین امر موجب شده است که امور زائران تحت تأثیر مناسبات سیاسی میان دو کشور ایران و عربستان قرار نگیرد.

رییس ستاد مدینه خاطرنشان کرد: برخورد مأموران عربستان با زائران ایرانی هنگام ورود به مدینه در چارچوب قوانین و مناسب بوده است و تاکنون هیچگونه گزارشی از بی احترامی و یا برخورد خلاف شئون با حجاج کشورمان دریافت نشده است.

حویزاوی از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز به دلیل انجام پروازها طبق برنامه قدردانی و ابراز امیدواری کرد؛ تا پایان عملیات حج، انتقال حجاج از سوی هما بدون تأخیر صورت بگیرد.

عملیات اعزام 86 هزار و 500 زائر ایرانی در سال جاری از روز دوشنبه 17 تیرماه آغاز شده و آخرین گروه زائران ایرانی نیز 17 شهریور خاک عربستان را ترک خواهند کرد.

انتقال تمامی حجاج ایرانی در سال جاری توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از 19 فرودگاه کشور انجام می شود.

ارسال نظر