چرا به امام حسن (عليه السلام)كريم اهل بیت(ع) گفته مي‌ شود؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۰۹:۵۱:۲۷

امام حسن مجتبی (عليه السلام) قلبي پاك و رئوف نسبت به دردمندان و تيره بختان جامعه داشتند و با خرابه‌نشينان دردمند و اقشار مستضعف و كم‌ درآمد همراه و همنشين مي‌ شدند.

امام حسن(عليه السلام) قلبي پاك و رئوف نسبت به دردمندان و تيره بختان جامعه داشتند و با خرابه‌نشينان دردمند و اقشار مستضعف و كم‌ درآمد همراه و همنشين مي‌ شدند، دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل مي‌ شنيدند و به آن ترتيب اثر مي‌ دادند، و در اين حركت انسان‌ دوستانه جز رضای خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ گاه ضعيف، ناتوان و درمانده ای، نااميد از درب خانه آن حضرت بر نمي‌ گشت، حتّي خود ايشان به سراغ فقرا مي‌ رفتند و آن‌ ها را به منزل دعوت مي‌ كردند و به آن‌ ها غذا و لباس مي‌ دادند.

امام حسن (عليه السّلام) تمام توان خويش را در راه انجام امور نيك و خداپسندانه به كار مي‌ گرفت و اموال فراواني در راه خدا مي‌ بخشيد، مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگاني پر افتخار ايشان، بخشش‌ هاي بي‌ سابقه و انفاق‌ هاي بسيار بزرگ و بي‌ نظيري ثبت كرده‌ اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارايي خود را در راه خدا خرج كردند و سه بار نيز ثروت خود را به دو نيم كردند و نصف آن را براي خود و نصف ديگر را در راه خدا به فقرا بخشيدند.

از ابن شهر آشوب روايت شده كه روزي امام حسن(عليه السّلام) بر جمعي از گدايان گذشت كه پاره‌ اي چند از نان خشك‌ ها را بر روي زمين گذاشته‌ اند و مي‌ خورند، چون نظر ايشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت كردند و حضرت از اسب پياده شدند و فرمودند: خدا متكبّران را دوست نمي‌ دارد و با ايشان نشستند و از طعام ايشان تناول كردند و سپس از همه گدايان خواستند كه براي صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت بر ايشان طعام‌ هايي نيكو حاضر و به لباس‌ هاي فاخر همه آن‌ها را مزيّن ساختند.

تاريخ از بخشندگي‌ هاي امام حسن(عليه السّلام) داستآن‌ هاي فراوان به ياد دارد مثلاً روزي عربي به نزد ايشان آمد و درخواست كمك كرد و امام دستور دادند كه آنچه موجود است به او بدهند و قريب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابي بخشيدند.

نسبت به كرامت‌هاي امام حسن (عليه السّلام) داستان‌ هاي زيادي در تاريخ آورده شده است كه جاي ذكر همه آن‌ها نيست. امّا وقتي از خود امام پرسيدند، چرا هرگز سائلي را نااميد برنمي‌ گردانيد؟ فرمودند: من هم به درگاه خدا سائلي هستم و مي‌خواهم كه خدا محروم نسازد و شرم دارم كه با چنين اميدي سائلان را نااميد كنم. خداوندي كه عنايتش را به من ارزاني مي‌ دارد، مي‌ خواهد كه من هم به مردم كمك كنم، لذا به خاطر اين بخشندگي‌ ها و كارهاي نيكويي كه از امام حسن (عليه السّلام) در مسير خير، احسان و كمك به طبقات درمانده و نيازمند انجام مي‌ گرفت و آنچه را كه داشت به آن‌ ها مي‌ بخشيد باعث شده كه به ايشان كريم اهل بيت(ع) گفته شود.

پس با توجه به كرامت‌ ها و بخشش‌ هاي كم‌ نظير و گاهي بي‌ نظير آن امام بزرگوار لقب «كريم» برازنده آن حضرت است. البته بايد توجه داشت كه همه ائمه نور واحد هستند و همه داراي تمام فضايل و كرامات هستند. هر چند كه شرايط زمان و مكان در بروز و برجسته‌ تر شدن برخي از اوصاف آن‌ ها دخيل بوده است.

منبع:سایت حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

ارسال نظر